BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Marketing – proza biznesu (część II) Jak „mówić marketingiem”, żeby nas słuchano

W pierwszej części pisałem, że każdy z nas „mówi marketingiem” – tylko nie zawsze jest tego świadomy. Skoro już to wiemy, warto się zastanowić, jak „mówić marketingiem” dobrze. Bo tak jak w literaturze – nie każda proza porusza.

Styl to nie ozdoba, to charakter
  • Dobrze napisany komunikat – post, prezentacja, e-mail czy wystąpienie – ma styl.
  • A styl to nie zbiór ładnych słów, tylko odcień prawdy o tym, kim jesteśmy.
  • To ton, rytm i konsekwencja w tym, jak się komunikujemy.
  • Nie trzeba mówić górnolotnie.
  • Lepiej mówić po ludzku, z emocją, ale uczciwie.
  • Nie każda marka musi być zabawna, ale każda powinna być prawdziwa.
Marketing zaczyna się od słuchania
  • Najlepsi „mówcy marketingowi” to nie ci, którzy mówią najwięcej,
  • tylko ci, którzy potrafią słuchać.
  • Dobre opowieści rodzą się z rozmów, nie z prezentacji.
  • Z emocji drugiego człowieka, nie z tabel w Excelu.
  • Marketing to nie monolog, to dialog – i to taki, w którym naprawdę słyszymy drugą stronę.
  • Czasem warto po prostu zamilknąć i posłuchać.
  • To często lepszy brief niż niejeden raport.
Wiarygodność ponad wszystko
  • Marketing to nie sztuczka.
  • To język zaufania.
  • Wiarygodność nie wynika z budżetu, tylko z konsekwencji.
  • W świecie, w którym każdy coś sprzedaje, coraz większą wartość ma nie to, co mówisz,
  • ale czy żyjesz w zgodzie z tym, co mówisz.
  • Dlatego ludzie nie wierzą markom – wierzą ludziom stojącym za markami.
Rytm i pauza
  • Dobra proza ma rytm.
  • Podobnie jak dobra komunikacja.
  • Nie można krzyczeć cały czas.
  • Nie można być zawsze zabawnym albo nieustannie poważnym.
  • Trzeba umieć robić pauzy.
  • Bo w marketingu, tak jak w muzyce, cisza też bywa komunikatem.
Prawda i talent
  • Na końcu wszystko sprowadza się do dwóch rzeczy: prawdy i talentu.
  • Talent to empatia – zdolność zrozumienia drugiego człowieka.
  • A prawda to odwaga, by nie udawać nikogo innego.
  • Marketing nie jest sztuką sprzedaży.
  • Jest sztuką rozumienia ludzi.
  • I właśnie dlatego to najtrudniejsza – ale też najpiękniejsza – proza, jaką można pisać.
AI edited Human-written, AI-edited.

Grzegorz Kiszluk