Outstanding Innovation 2025 – ODKRYJ SEKRETY UDANYCH INNOWACJI

Innowacyjne marki nie tylko się rozwijają, ale są liderami zmian. Tworzą nową przestrzeń, przewidując zmieniające się potrzeby konsumentów i kształtując globalne trendy. Choć brzmi to całkiem prosto, to jednak warto zapytać, co to oznacza w praktyce?
W oparciu o najnowsze dane z analiz Kantar BrandZ oraz badań jakościowych zidentyfikowaliśmy marki, które wprowadzają innowacje w wyjątkowy sposób. W tym materiale opowiemy, co to za marki, wskażemy kluczowe czynniki stojące za ich sukcesem oraz – co najważniejsze – pomówimy o tym, czego można się od nich nauczyć.
Wyjątkowe innowacje miewają wiele różnych formatów, ale kiedy są odważne, ukierunkowane i znakomicie przeprowadzone, trudno ich nie zauważyć. Takie innowacje nie bazują na nieśmiałych ulepszeniach czy ostrożnych przypuszczeniach. Najlepsi innowatorzy podejmują odważne decyzje, kierując się jasną wizją i sprawnie ją realizując. Dowiedz się, jak możesz do nich dołączyć i również kształtować przyszłość innowacji w 2026 roku.
„Innowacja to coś, co odróżnia lidera od naśladowcy”. – Steve Jobs
Marki uzyskujące WYSOKIE oceny pod względem INNOWACYJNOŚCI rosły 7x SZYBCIEJ niż konkurencja.
(Źródło: Kantar BrandZ)
Marka zyskuje PODWÓJNE szanse na wzrost, jeśli potrafi znaleźć nowe zastosowania dla istniejących produktów.
(Źródło: Kantar Worldpanel)
CO SPRAWIA, ŻE INNOWACJE DZIAŁAJĄ?
Marki kształtujące przyszłość nie tylko reagują na zmiany – one je inicjują. Wspierają kulturę organizacyjną, w której ciekawość, współpraca i eksperymentowanie są nie tylko czymś mile widzianym, ale wręcz oczekiwanym. Taki sposób myślenia pozwala markom dostrzegać możliwości na wczesnym etapie i szybko dostosowywać się do zmian.
Na czym polega ich prawdziwa siła? Takie marki opierają się na solidnych fundamentach, wzmacniają zespoły na każdym szczeblu organizacji i podejmują decyzje oparte na wiedzy. Nasze badania pokazują, że innowatorzy odnoszący największe sukcesy myślą i postępują w sposób, który jest niezbędny do przekształcania ambicji w rzeczywistość.
MYŚL ODMIENNIE
Wybitni innowatorzy nie tylko dostosowują się do zmieniającego się otoczenia, ale także sami są motorem zmian. Marki te opierają się na silnych fundamentach, ale też starają się uwolnić od myślenia w sposób konwencjonalny. Klarownie definiują i uzasadniają swoje działania i dzięki temu podważają istniejące założenia, przeformułowują problemy i zmieniają normy, co pozwala im osiągać transformacyjny wzrost. Kiedy okazuje się, że można coś zmienić w unikatowy sposób, daje to markom potężną platformę dla innowacji – od długoterminowych inicjatyw strategicznych po produkty i usługi przynoszące przyrostową zmianę.
W 2026 roku sukces odniosą ci, którzy będą potrafili działać w sposób celowy i skalować swoje działania w konkretnym celu – opierając się na solidnej analizie, będą stawiać konsumenta w centrum swoich działań.
Marka Clorox przekonująco demonstruje odwagę niezbędną do innowacji. Zamiast koncentrować się na jednorazowych zmianach produktowych, skupia się na długoterminowych platformach obejmujących różne kategorie, czego przykładem jest zróżnicowana linia Scentiva. Daje to marce dynamikę i buduje trwały popyt.
„Wszystko zawsze zaczyna się od konsumentów i dogłębnego zrozumienia ich potrzeb, napięć i trudności, z którymi się zmagają” – Tad Kittredge, wiceprezes ds. marketingu i innowacji, Clorox.
Clorox
Ma dobrze zaprojektowane produkty i usługi: 215*
Burzy zastany porządek: 161
PIELĘGNUJ CIEKAWOŚĆ
Świetne pomysły nadchodzą z nieoczekiwanych miejsc. Innowacyjne marki wykazują się ciekawością, która pozwala im odkrywać ukryte napięcia, nowe trendy i możliwości – odkrywają to wszystko dzięki danym, technologii i dogłębnemu zrozumieniu ludzkich zachowań.
Przewidujemy, że w przyszłym roku wiodący innowatorzy będą trzymać rękę na pulsie dzięki wsłuchiwaniu się w media społecznościowe (social listening) i wykorzystywaniu sztucznej inteligencji. Będą ściśle współpracować z różnymi społecznościami, aby tworzyć odpowiednie produkty i oferty zgodne z kulturą odbiorców.
Przykładem działań, które dają markom szansę, aby na nowo wymyślać własną ofertę dla nowych odbiorców, jest immersyjny portal Play Braam prowadzony przez KFC w RPA. Portal oferuje możliwość cyfrowego składania zamówień, gry Virtual Reality oraz współpracę przy projektowaniu nowych elementów oferty.
„Innowacyjność polega na odważnym przekraczaniu granic, testowaniu nowych koncepcji i uzyskiwaniu informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym. Chodzi również o sprawne dostosowywanie się do nowych sposobów zamawiania produktów oraz o nieustanne kwestionowanie naszych działań i powodów, dla których je podejmujemy”. – Grant Macpherson
Dyrektor ds. Marketingu, KFC w Republice Południowej Afryki
KFC w Republice Południowej Afryki
Zmienia życie na lepsze: 125
Jest liderem i przykładem dla innych: 122
BUDUJ RELACJE SKUPIONE NA CELU
Początkiem udanej innowacji jest jedność i empatia. Najskuteczniejsi innowatorzy na wczesnym etapie tworzą zespoły i formułują wspólne cele, aby stworzyć silne poczucie sensu w całym procesie. Jednak samo sformułowanie wspólnych celów nie wystarczy. Przełom następuje wtedy, gdy marki wykraczają poza technologię, aby zrozumieć, co tak naprawdę się liczy dla ludzi. Marki gromadzą pogłębione informacje o konsumentach, wykorzystują AI do pobudzania wyobraźni i współdziałają ze społecznościami w procesie twórczym – w ten sposób tworzą doświadczenia, które mają głębszy sens. Dzięki silnym relacjom i jasno określonym priorytetom marki te mogą pewnie stawiać kroki na nowym terytorium.
Marki, które będą zwycięzcami w 2026 roku, od samego początku będą stawiać na dobrą, płynną współpracę. Takie podejście umożliwi im szybkie podejmowanie decyzji i dokonywanie kolejnych iteracji w sposób inteligentny.
Przed rozpoczęciem nowych projektów marka Trip.com przeprowadza rozmowy we własnym gronie, dzięki czemu jej zespoły zaczynają pracę od wspólnych ustaleń. Jednocześnie marka kładzie silny nacisk na potrzeby użytkowników.
„Jeśli wszyscy zgadzają się co do tego, z jakimi najważniejszymi wyzwaniami mierzą się nasi użytkownicy, to daje nam bardzo dobry punkt wyjścia. W ten sposób zyskujemy wspólną płaszczyznę i możemy zacząć szukać rozwiązań. Naszym punktem wyjścia są konkrety”. – Amy Wei, Senior Product Director, Trip.com
Trip.com
Zmienia życie na lepsze: 128
Ma dobrze zaprojektowane produkty i usługi: 122
UCZ SIĘ, TESTUJ I WYCIĄGAJ WNIOSKI
Innowacyjność może się rozwijać dzięki podejściu „ucz się, testuj i wyciągaj wnioski”. Najbardziej innowacyjne marki nie starają się unikać niepowodzeń, lecz podejmują eksperymenty motywowane ciekawością i wzmacniane rozwiązaniami bazującymi na AI. Traktują każdy wynik jako „paliwo” do dalszego rozwoju. Działają szybko i elastycznie, tworząc taką kulturę organizacyjną, w której każdy test to szansa na doskonalenie. Podstawą ich podejścia jest ciągłe poszukiwanie informacji zwrotnych i nieustanne uczenie się – dzięki temu przechodzą kolejne iteracje i adaptacje, a także w szybkim tempie odkrywają nowe możliwości.
Dla marek, które odniosą sukces w przyszłym roku, tego typu elastyczność będzie wręcz „drugą naturą”. Będą wykorzystywać sztuczną inteligencję, aby przyspieszyć proces testowania i wyciągania wniosków. Będą akceptować niepowodzenia i szybko zmieniać kurs.
Marka Netflix buduje wzrost dzięki właśnie takiemu podejściu i stale ewoluującej ofercie. Firma eksperymentuje zarówno z technologią (wyszukiwanie oparte na AI i interaktywne narracje), jak i rodzajami oferowanych treści (gry i sport na żywo).
„Firmy rzadko giną przez to, że narzucają zbyt szybkie tempo. Często natomiast znikają dlatego, że poruszają się zbyt wolno”. – Reed Hastings, były prezes firmy Netflix
Netflix
Jest liderem i przykładem dla innych: 132
Ma bogatą ofertę: 130
IDENTYFIKUJ SIĘ ZE SWOIMI AMBICJAMI
Innowacje przynoszą efekty dla tych, którzy mają autentyczne ambicje. Marki odnoszące sukcesy to te, które odważnie stawiają na śmiałe pomysły, wzmacniają swoje zespoły i tworzą środowisko, które akceptuje ryzyko i się go nie obawia. Marki te wspierają swoje innowacje na całej linii – realizują je wytrwale, inwestują i wierzą w swoje pomysły. Dzięki temu budują zaufanie, które tworzy dobrą pożywkę dla kreatywności. Najbardziej przełomowe innowacje rodzą się z zaangażowania, a nie ostrożności. Sukces należy do tych, którzy robią krok naprzód, wyróżniają się i nadają tempo, działając konsekwentnie i wybierając śmiałe pomysły.
Liderzy innowacji w 2026 roku to ci, którzy stworzą przestrzeń dla wizjonerskiego myślenia i wesprą je realnymi zasobami.
Stałe wchodzenie marki Chat GPT na nowe obszary pokazuje, że prawdziwa innowacja wymaga determinacji. Do jej najnowszych osiągnięć należą: funkcjonalność multimodalna, interakcja głosowa oraz przeglądanie zasobów w czasie rzeczywistym.
„Szybkie iteracje potrafią wiele zrekompensować – zwykle można sobie pozwolić na pomyłki, o ile działamy wystarczająco szybko i równie szybko wprowadzamy poprawki. Plany należy tworzyć w perspektywie dekad, lecz ich realizację należy mierzyć w tygodniach”. – Sam Altman, prezes, OpenAI
Chat GPT
Burzy zastany porządek: 161
Dobrze wpisuje się w codzienne życie: 137
INNOWACJE W 2026 ROKU – CO SPRAWI, ŻE POCZUJESZ RÓŻNICĘ?
Marki, które będą liderami w 2026 roku, nie tylko będą dostosowywać się do zmian, ale także same będą je napędzać. Nadszedł czas, aby działać odważnie: podejmować decyzje oparte na wiedzy, akceptować ryzyko i wprowadzać kulturę organizacyjną, w której na porządku dziennym jest uczenie się i eksperymentowanie.
Oprzyj swoje ambicje na jasnej wizji tego, dokąd zmierzasz. Dopasuj każdy krok do tożsamości marki i poszerzaj jej wpływ poza sam produkt – wprowadzaj innowacje w kulturze, współtwórz nowe rozwiązania w kontakcie ze społecznościami i buduj platformy trwałego wzrostu.
Daj swoim zespołom odwagę do szybkiego działania i odważnego myślenia. Inwestuj w systemy, technologie i wsparcie, które dają możliwość dokonywania błyskawicznych iteracji. Niech AI stanie się Twoim akceleratorem, ale nie poprzestawaj na tym. Połącz potencjał AI z rozumieniem rzeczywistości przez ludzi i doświadczeniem w zakresie innowacji, a to pozwoli Ci odkrywać nowe możliwości. Wykorzystuj AI, aby pobudzać ciekawość, przyspieszać eksperymenty i przekuwać dane w przełomowe pomysły. Jednocześnie jednak bazuj na ludzkiej wiedzy, która pozwoli zadawać właściwe pytania, interpretować wyniki i wyznaczać kierunki działań strategicznych.
Przede wszystkim – nie czekaj na przyszłość. Kształtuj ją. Świat zmienią ci, którzy kierują się wizją i działają zdecydowanie, łącząc najnowocześniejsze technologie z ludzką mądrością i kreatywnością. Szansa już tu jest. Czy odważysz się ją wykorzystać?
Kształtuj swoją strategię na rok 2026 dzięki globalnej wiedzy eksperckiej Kantar, pełna wersja przewodnika: https://www.kantar.com/campaigns/outstanding-innovation
*) Wskaźniki siły marki BrandZ, średnie dla kategorii produktowych, to 100 punktów. Wynik powyżej 120 wskazuje na silną markę w kategorii.
::
O firmie Kantar
Kantar to wiodąca na świecie firma specjalizująca się w przetwarzaniu i analizie danych marketingowych. Posiadamy dogłębną, unikatową na rynku, dobrze ugruntowaną wiedzę o tym, jak ludzie myślą, czują i działają – zarówno w skali globalnej, jak i lokalnie na ponad 90 rynkach. Łączymy pogłębioną wiedzę ekspercką naszych pracowników z zasobami danych i benchmarków oraz autorskimi innowacyjnymi narzędziami analitycznymi i technologicznymi. Dzięki temu pomagamy naszym klientom lepiej rozumieć ludzi i osiągać zrównoważony wzrost. https://www.kantar.com/pl