Budujący spór o przyszłość

Gdyby kierować się wyłącznie zainteresowaniem jakie wzbudza w branży finansowej odpowiedzialność społeczna, jej służebna rola, czy zrównoważony rozwój, można byłoby być spokojnym o moralną kondycję sektora. - I rzeczywiście można mówić o motywacji do zmiany – mówi Artur Nowak-Gocławski z ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych, pomysłodawcy i współorganizatora konferencji „nienieodpowiedzialni.pl”, poświęconej zagadnieniu odpowiedzialności w sektorze finansowym.

W tegorocznej, trzeciej odsłonie konferencji „nienieodpowiedzialnych” – odbywającej się pod tytułem „Źródła wartości firm branży finansowej. Jak osiągać zyski i budować zaufanie?”, która odbyła się 4 listopada br. – do debaty nad odpowiedzialnością zasiedli nietuzinkowi prelegenci. Zaczęło się od mocnego uderzenia, czyli wykładu „Siedem grzechów głównych: 2. Chciwość” w wykonaniu prof. Magdaleny Środy. Emocje nie miały jak opaść po dającym do myślenia wystąpieniu ikony polskiej bankowości, Józefa Wancera o odpowiedzialnej sprzedaży. Kulminacją poruszanych w trakcie konferencji wątków była debata: „Za 5 lat zdecydowana większość klientów będzie ufać bankom?”, w formule oksfordzkiej.

Po stronie zwolenników tak postawionego pytania zasiedli: Przemysław Gdański, wiceprezes zarządu mBank, Mariusz Grendowicz, członek rady nadzorczej AVIVA, Stefan Kawalec, prezes zarządu Capital Strategy, Olesia Frączek, wiceprezes Federacji Konsumentów. Po stronie przeciwników: Maria Pasło-Wiśniewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Adam Aduszkiewicz, filozof, członek prezydium Izby Coachingu, Maciej Samcik, dziennikarz ekonomiczny, Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu i prof. Bolesław Rok, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.

Choć zgromadzona na konferencji ponad 300 osobowa publiczność, w formie głosowania, z pesymizmem oceniła pięcioletnią perspektywę odbudowy przez sektor bankowy nadszarpniętego przez kryzysy zaufania, to już sama debata, podnoszone przez strony argumenty i kontrargumenty, napawały optymizmem. – Wysłuchaliśmy bezsprzecznie jednego z najciekawszych sporów o kondycję branży finansowej, który był budujący, pozwalający dobrze myśleć o przyszłości – ocenił Andrzej Roter, dyrektor generalny Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych.

Ponad połowa ankietowanych przez MillwardBrown w trakcie zrealizowanego w lipcu br. badania „Reputacja firm w Polsce” uważa, że uczciwość przedsiębiorstwa wobec klientów ma ogromny wpływ na jego reputację. Uczestnikom konferencji wnioski z tego badania zaprezentował Marek Biskup. Natomiast Aleksandra Stanek-Kowalczyk z Deloitte wyjaśniła, czym jest customer engagement i jaki ma wpływ na wyniki sprzedażowe. Kontynuacją dla tych wystąpień stała się rozmowa z Rafałem Grodzickim, członkiem zarządu PZU, największego ubezpieczyciela w naszym kraju, z sukcesami – ale nie bez przeszkód – realizującego politykę zrównoważonego rozwoju.

Organizatorzy wydarzenia zadbali też, aby przedstawiciele sektora finansowego otrzymali odpowiednią dawkę inspiracji. W rolę inspiratorów wcielili się Marek Rybiec, prezes zarządu TFI Skarbiec, Paweł Łukasiak, prezes Akademia Rozwoju Filantropii, Jacqueline Kacprzak, sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Ministerstwie Gospodarki, Rafał Serafin z FPDS, Krzysztof Kaczmar, prezes zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy oraz Agata Stafiej-Bartosik, dyrektor Ashoki w Polsce. Wywiady z tą grupą ekspertów przeprowadził Paweł Oksanowicz, dziennikarz radiowy, autor audycji „Biznes Odpowiedzialny i Nowoczesny”. Zgromadzonym w Sali pod Kopułą Ministerstwa Gospodarki prof. Bolesław Rok, wspólnie z Kamilem Wyszkowskim, dyrektorem generalnym Global Compact w Polsce zaprezentowali Koalicję Rzeczników Etyki, powołaną w ramach Programu Global Compact „Biznes a prawa człowieka”.

Tradycyjnie finałem konferencji była uroczystość wręczenia nagród w konkursie Verba Veritatis, przeznaczonym dla studentów oraz doktorantów piszących o etyce i odpowiedzialności w biznesie. A dla wytrwałych, w części popołudniowej konferencji zorganizowano warsztaty, które poprowadził Łukasz Makuch z agencji The Sustainers.

– Z satysfakcją muszę odnotować jakościowy skok, jaki dokonał się na przestrzeni ostatnich kilku lat w dyskusjach nad odpowiedzialność społeczna w biznesie – mówiła prof. Anna Lewicka-Strzałecka, reprezentująca Polską Akademię Nauk. – Jednym z tego dowodów jest ta konferencja.

::

Konferencja była objęta honorowym patronatem Ministra Gospodarki. Doszła do skutku dzięki finansowemu wsparciu Bibby Financial Services, BIK, Banku Zachodniego WBK, Deloitte, Eurobanku, Grupy Generali, MACIF Życie TUW i Fundacji PZU.

Patronami medialnym konferencji byli: Bankier.pl, CR Navigator, FranczyzaBanku.pl, portal odpowiedzialnybiznes.pl, Stowarzyszenie Content Marketing Polska, ThinkTank oraz Brief.

Współorganizatorami konferencji obok pomysłodawcy czyli ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych byli: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, Centrum Etyki Biznesu, Akademia im. Leona Koźmińskiego, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Towarzystwo Naukowe Prakseologii. Inicjatywami partnerskimi była: koalicja Prezesi-Wolontariusz i Dobroczyńca Roku.

Więcej na stronie wydarzenia.

::

źródlo: materiały prasowe

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF