BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dlaczego polskie liderki są niewidoczne? Fundacja Sieć Przedsiębiorczych Kobiet i agencja Rolinger PR odpowiadają – ruszają z Akademią Widocznych Liderek

Według danych na koniec 2023 roku Polki założyły ponad 883 tysiące jednoosobowych działalności gospodarczych, a aż 48% kobiet deklaruje posiadanie kompetencji potrzebnych do prowadzenia firmy – to jeden z najwyższych wskaźników w Unii Europejskiej*. Problemem przedsiębiorczyń nie jest brak umiejętności, ale bariery w budowaniu widoczności. Odpowiedzią na ten problem jest Akademia Widocznych Liderek – intensywne warsztaty stworzone, by dać kobietom konkretne, skuteczne narzędzia do budowania autorytetu, strategicznej obecności w biznesie i mediach, oraz odwagi, by zabierać głos publicznie. Inicjatywa ta jest wspólnym dziełem Sieci Przedsiębiorczych Kobiet oraz Danuty Rolinger-Bednarskiej, CEO agencji Rolinger PR i mentorki Sieci.

Akademia, która burzy systemowe bariery. Dlaczego widoczność jest kluczowa?

Budowanie silnej marki osobistej i strategicznej widoczności stało się dziś równie ważne, co merytoryczne kompetencje. W świecie biznesu i mediów to nie tylko wiedza decyduje o sukcesie, ale przede wszystkim umiejętność jej prezentowania i zamieniania w realny wpływ. Pomimo, że Polki wykazują się ogromną przedsiębiorczością i kompetencjami – niemal połowa z nich deklaruje gotowość do prowadzenia własnej firmy, co stawia nas w czołówce UE – ich faktyczna reprezentacja we władzach największych spółek giełdowych w 2019 roku wynosiła zaledwie 13,8%. Ten kontrast ujawnia poważny problem: systemowe bariery awansu, które często mają swoje źródło w braku odpowiedniej widoczności i autorytetu w przestrzeni publicznej.

W odpowiedzi na te wyzwania, Sieć Przedsiębiorczych Kobiet i agencja Rolinger PR połączyły siły, tworząc intensywny program szkoleniowy, który ma za zadanie zmienić ten stan rzeczy. „Akademia Widocznych Liderek” to propozycja dla każdej kobiety, która czuje, że jej osiągnięcia zasługują na to, by świat o nich usłyszał, ale do tej pory brakowało jej narzędzi lub odwagi, by z pełną mocą wkroczyć na scenę biznesu i mediów.

– Od 12 lat aktywnie wspieramy przedsiębiorcze kobiety, a nasza społeczność to ponad 53 000 aktywnych zawodowo kobiet. Przez te lata widziałyśmy jak wiele kompetentnych liderek i mentorek chowa się za logiem firmy, ma trudność w przebiciu szklanego sufitu, w awansie czy zbudowania większej skali biznesu. Wiemy, jak budowanie widoczności otwiera wiele drzwi, jak wielką wartością jest odwaga do zabierania głosu i bycia obecną w przestrzeni publicznej. Akademia Widocznych Liderek daje uczestniczkom konkretne narzędzia, które pozwolą im wzmacniać swój autorytet i wpływ – mówi Dorota Czekaj, prezeska w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.

Danuta Rolinger-Bednarska, CEO agencji Rolinger PR oraz mentorka Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, która jest główną prowadzącą Akademii, podkreśla: „Widzimy, że to nie brak wiedzy, ale brak strategicznej widoczności i wewnętrznej pewności blokuje rozwój wielu utalentowanych kobiet. Nasza Akademia zaczyna się wewnątrz – od budowania pewności siebie, która pozwoli liderkom z odwagą stawiać czoła każdej sytuacji. Przechodzimy przez skuteczną autoprezentację, autentyczny networking, aż po świadome wykorzystanie social mediów i mediów tradycyjnych. Kobiety potrzebują narzędzi, by komunikować swoje osiągnięcia bez poczucia nachalnej autopromocji, a właśnie to im dajemy”.

Od blokującego syndromu oszusta do pełnej widoczności

–  Jako psycholożka z wykształcenia, a jednocześnie PRowiec i mentorka, widzę jak wiele kobiet mierzy się z obawami wokół własnej widoczności. Syndrom oszusta sprawia, że wycofują się z pomysłów, rezygnują z inicjatyw, a lęk przed oceną innych często powstrzymuje je przed pokazaniem swojego potencjału. Dlatego tak ważna jest praca nad widocznością – zarówno wewnętrzną, związaną z pewnością siebie, jak i zewnętrzną, czyli tym, jak komunikujemy się z otoczeniem. Dopiero połączenie obu tych obszarów pozwala kobietom w pełni rozwijać siebie, swój biznes i organizację – mówi Danuta Rolinger-Bednarska.

Program Akademii został podzielony na pięć kluczowych masterclassów, z których każdy skupia się na innym aspekcie budowania wpływu i autorytetu. Uczestniczki będą pracować nad kluczowymi obszarami, które decydują o tym, czy ich głos zostanie usłyszany:

Pierwszy masterclass, „Siła i pewność liderki”, koncentruje się na przezwyciężaniu wewnętrznych blokad i wykorzystaniu mowy ciała oraz wizerunku do wzmacniania przekazu. Drugie spotkanie, „Głos, który buduje autorytet”, uczy, jak komunikować osiągnięcia i kompetencje bez fałszywej skromności, a także jak radzić sobie z próbami pomijania czy umniejszania. „Strategiczny networking” to z kolei warsztat o przekształcaniu kontaktów w kapitał, który wspiera rozwój i realne możliwości biznesowe. Ostatnie dwa masterclassy skupiają się na narzędziach komunikacji zewnętrznej: „Social media liderki” uczy strategicznego wykorzystania LinkedIn i Instagrama do budowania eksperckości i zaufania, natomiast „PR, media i budowanie autorytetu” przygotowuje do skutecznej współpracy z mediami, podcastami i wywiadami, dając uczestniczkom gotowy szkic własnego pitchu medialnego.

Paulina Kołodziejak-Laska, dyrektorka marketingu w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, podkreśla, jak ważny jest to moment:

„Naszym celem jest, by każda kobieta, która wychodzi z Akademii, była nie tylko świadoma swojej wartości, ale też w pełni przygotowana do aktywnego wpływania na otoczenie. Akademia to inwestycja w siebie, która ma przełożyć się na realne zmiany – zarówno w jej karierze, biznesie, jak i w polskim krajobrazie przywództwa, gdzie chcemy widzieć kobiety na najwyższych stanowiskach, bo mają do tego wszelkie kompetencje”.

Cały program, składający się z pięciu dwugodzinnych, interaktywnych spotkań online, kończy się wydaniem imiennego certyfikatu, potwierdzającego zdobycie kompleksowych umiejętności w zakresie budowania widoczności liderki.

Więcej informacji: https://siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/

* Dane pochodzą z Przewodnika: Czas decyzji. CEO & Board Insight Women on Boards w praktyce: https://pracodawcyrp.pl/storage/app/media/RAPORTY/WOB_Przewodnik%20transformacyjny_PHR_PRP_20.05.2025.pdf

***

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet przez 12 lat działalności zbudowała społeczność aktywnych zawodowo kobiet, przedsiębiorczyń prowadzących własne firmy (mikro i małe przedsiębiorstwa), liderek budujących swoją markę osobistą. SPK to przedsiębiorczynie na każdym etapie rozwoju firmy: od pomysłu na biznes, przez etap wzrostu, aż do osiągnięcia dojrzałości. Fundacja tworzy programy edukacyjno-mentoringowe, jak „Biznes w Kobiecych Rękach”: Kompleksowy program inkubacyjny, który pomógł stworzyć 400 nowych kobiecych startupów. Został on nagrodzony w konkursie Central European Startup Awards 2018 czy NEXT: Program akceleracyjny dla kobiet, które chcą skalować swoje biznesy i wchodzić na rynki międzynarodowe. Wzięło w nim udział już 130 firm. Fundacja również stworzyła Akademię Klubu Mentorek: Autorski program szkoleniowy, który co roku przygotowuje 175 mentorek do wspierania innych przedsiębiorczyń pro bono.

Rolinger PR to butikowa agencja PR, która od 10 lat nagłaśnia marki, które chcą mieć wpływ. Specjalizuje się w budowaniu marek osobistych oraz firm z sektora MŚP. Zrealizowała ponad 50 projektów z różnych branż – od nauki przez biznes po lifestyle. Buduje prestiż, widoczność, autorytet. Opowiada historie, które przyciągają uwagę i inspirują do zmiany. Wzmacniamy rozpoznawalność marek. Promujemy wartościowe inicjatywy. Budujemy trwałe relacje z top mediami i influencerami.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF