High fashion i streetstyle – małżeństwo z rozsądku czy płomienny romans?

334

Współprace luksusowych domów mody i marek sportowych, outdoorowych czy streetwearowych to trend, który wciąż przybiera na sile. Dlaczego ekskluzywne marki z wieloletnią tradycją łączą siły z młodymi brandami znajdującymi się pozornie na przeciwległym modowym biegunie? Co tak bardzo elektryzuje odbiorców w tego rodzaju kolaboracjach? Sprawdźmy.

The North Face i Gucci – zachwycający outdoor z myślą o ochronie środowiska

Jedną z najbardziej zaskakujących, a przy tym interesujących współprac łączących markę high fashion i sportowy brand jest The North Face x Gucci. Projekty nawiązują do lat 70., jednak nie sposób odmówić im ducha współczesności – zarówno w wymiarze funkcjonalnym, jak i na poziomie wartości przyświecającym stworzeniu kolekcji. Puchowe kurtki i płaszcze, kombinezony oraz dodatki wyróżnia design zaczerpnięty z oryginalnych kolekcji outdoroowej marki z lat 70. We współpracy z Gucci nabrały zupełnie nowego wymiaru.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez JARED LETO (@jaredleto)

Soczyste kolory i wyraziste wzory to wkład włoskiego domu mody, który całkowicie odmienił charakter klasyki outdooru. Jeśli chodzi o biznesowy wymiar współpracy, dla North Face łączenie sił z innymi markami nie jest niczym nowym. Dla domu mody Gucci to natomiast bezprecedensowa sytuacja – zwłaszcza w czasie, w którym kieruje nim Alessandro Michele.

Wśród powodów nawiązania współpracy jest nowe podejście Gucci do mody przyjaznej dla środowiska. Kultowa włoska marka podejmuje działania zmierzające do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Dom mody zaskoczył również rewolucyjnym podejściem do kalendarza rządzącego światem mody obfitującego w fashion weeki, ogłaszając prezentowanie nowych kolekcji tylko dwa razy w ciągu roku. Zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko to wartość, która leży na sercu także marce The North Face. We wspólnie stworzonych projektach wykorzystano materiały z poprzednich kolekcji domu mody Gucci. Część akcesoriów uszyto z produktów poddanych recyklingowi, w tym pozyskanych z plastiku czy sieci rybnych.

Nie można też pominąć czasu, w którym doszło do współpracy – w 2020 roku coraz więcej osób poszukiwało wytchnienia w naturze, więc wkroczenie do świata outdooru z luksusowych wybiegów również przez tak wielkiego gracza na rynku fashion jak Gucci, nie powinno budzić zdziwienia.

Louis Vuitton i Supreme – weteran high fashion spotyka giantów streetwearu

Współpraca między Louis Vuitton i Supreme to dowód, że moda uliczna ma coraz większy wpływ na high fashion. Kultowy brand nawiązujący do skaterskich korzeni i dom mody z najwyższej półki – wielu osobom trudno było wyobrazić sobie, jak tak pozornie różne koncepcje mody stojące na przeciwległych biegunach mogą ze sobą współgrać. A jednak – udało się. Wśród motywacji do połączenia sił z pewnością można doszukiwać się tego, że świat high fashion dostrzegł potencjał pokolenia millenialsów i kolejnych.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Supreme (@supremenewyork)

Dlaczego jednak ta kolaboracja budziła tyle emocji? Louis Vuitton to marka o ponad 150-letniej tradycji, będąca kwintesencją francuskiego szyku. Supreme jest z kolei młodym amerykańskim brandem mocno zakorzenionym w kulturze skateboardingu. Wbrew pozorom Supreme, podobnie jak Louis Vuitton, to marka na swój sposób ekskluzywna – przed sklepami amerykańskiej firmy ustawiają się kolejki osób, które są gotowe czekać naprawdę długo, by zyskać jeden z projektów produkowanych w limitowanej liczbie sztuk. Obie marki połączyły siły, by stworzyć odzież i dodatki sygnowane ich logotypami.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Supreme (@supremenewyork)

Bluzy, okrycia wierzchnie i akcesoria dostępne w ograniczonej ilości szybko znalazły nabywców. Współpraca między Louis Vuitton i Supreme doskonale wpisuje się w trend, w którym spotykają się dwa dotychczas odległe od siebie modowe światy. Domy mody o wieloletniej tradycji nie mogą i nie chcą bagatelizować potęgi streetwearu. Z kolei moda uliczna chętnie czerpie z potencjału high fashion. Takie połączenie to styl, który wyróżnia w tłumie, jest niebanalny, a przy tym niezwykle funkcjonalny.

Dior i Jordan – sportowy komfort i wyrafinowane detale

Kolejną interesującą kolaboracją w świecie mody jest spotkanie high fashion i sportu. Dobrym przykładem jest Jordan i Dior. Ta współpraca cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że o tym, kto stanie się posiadaczem butów Air Jordan 1 na etapie premiery zdecydowało losowanie. W obuwiu połączono potencjał obu brandów – klasyczny fason sneakersów Jordan i wyraziste detale charakterystyczne dla Diora.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez antmansw9 (@antmansw9)

Oprócz obuwia w skład kolekcji weszła też odzież i inne dodatki. Marki zdecydowanie spotkały się w połowie drogi, łącząc to, co je wyróżnia. Sportowy komfort i luksusowe wykończenia, streetwearowe fasony i wyrafinowane detale – efekt to naprawdę zaskakująca mieszanka, od której trudno oderwać wzrok. Twórcy kolekcji zgodnie stwierdzili, że przyczyną rozpoczęcia współpracy była chęć rozwoju, poszukiwanie innowacji i odkrywanie nowych wymiarów kreatywnego designu. Nie ulega wątpliwości, że w tym przypadku udało się to osiągnąć – Dior wniósł do ponadczasowych sportowych ubrań i dodatków swoje zamiłowanie do detali i jakości.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez RaffleX (@rafflex.co.uk)

Air Jordan 1 stworzone razem z Diorem to jednak nie jedyne buty, które powstały wskutek kolaboracji marki high fashion i sportowego giganta. Na uwagę zasługuje też projekt Comme des Garcons i Air Jordan, który prezentuje całkiem inną interpretację kultowej „jedynki”. Japońska marka nadała sneakersom bardziej drapieżny look. Modele czarne i białe z wysokimi cholewkami wykończonymi metalowymi okuciami to całkiem inny styl – wciąż streetwearowy i funkcjonalny, a przy tym bardziej szykowny. Obuwie ze skóry ozdobione logotypami marek, z efektownym, wydłużonym językiem i paskami zapinanymi na metalowe sprzączki z pewnością dobrze wpisuje się w trend mariażu mody ulicznej i świata high fashion.

Streetwear i high fashion – strategia win-win bez kompromisów

Potencjał mody streetwearowej jest obecnie większy niż kiedykolwiek. To dlatego marki luksusowe tak chętnie zwracają się ku współpracy z brandami reprezentującymi gałęzie mody powiązane ze streetwearem czy sportem. Przedstawiciele pokolenia millenialsów i kolejnych cenią modę uliczną – dosłownie i w przenośni. Są w stanie zapłacić za nią więcej, gdy zapewni im jakość i wyjątkowy design, a to z kolei oferują marki luksusowe. Domy mody takie jak Gucci, Balenciaga czy Versace chętnie korzystają z potencjału sprzedażowego, jakim mogą poszczycić się marki sportowe czy streetwearowe. Warto też zwrócić uwagę na inny biznesowy aspekt – sprzedawane w wysokich cenach ubrania i dodatki casualowe to stosunkowo niski wydatek dla marki na poziomie produkcji. Wielkie zainteresowanie dodatkowo podnosi fakt, że większość tego rodzaju kolekcji tworzona jest w ograniczonej liczbie egzemplarzy.

W świecie, w którym dresowy komplet i sneakersy z powodzeniem konkurują ze świetnie skrojonym garniturem i eleganckimi butami, tendencja nawiązywania współpracy pomiędzy markami luksusowymi a streetwearowymi i sportowymi nie budzi już zdziwienia. Mimo to projekty tworzone przez legendarne domy mody i kultowe dla młodszego pokolenia brandy wciąż zaskakują świeżością, która elektryzuje fanów mody.


Źródło: Zalando Lounge

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej