Kim jest bloger?
Nie lada wyzwaniem jest podanie definicji blogera. Według wielu specjalistów jest to wręcz niemożliwe. Dlaczego?
Żyjemy w świecie Web 2.0. Każdy z nas jest nie tylko biernym odbiorcą treści, ale również ma możliwość jej tworzenia i nadawania. Każdy z nas jest medium podobnie jak serwisy WWW, portale, telewizja, prasa itd. Jeśli pojęcie blogera ograniczymy do możliwości tworzenia i nadawania treści, to każdy z nas nim zostanie. Nieważne czy tworzone treści to statusy na Facebooku, zdjęcia na Instagramie czy recenzje i poradniki w serwisie WordPress.
Jednak taka definicja często nie wystarcza, jeśli chcemy przekonać naszego klienta do podjęcia współpracy z blogosferą. W jaki zatem sposób możemy zawęzić definicję blogera? Oto kilka propozycji:
Określony cel działań i regularność
Bloger to osoba, która swoimi działaniami, niezależnie od wybranych form i narzędzi, dąży do zbudowania grona odbiorców wokół swojej osoby lub marki (nazwy bloga). Wszelkie działania są zaplanowane, a treści tworzone są w regularnych odstępach czasowych.
Sprawdź też:
Jak i o czym pisać, aby blog firmowy przyciągał odbiorców?
Ograniczone zasoby
W przeciwieństwie do innych mediów, bloger wykorzystuje wyłącznie ogólnodostępne zasoby (serwisy służące do blogowania, serwisy społecznościowe) lub korzysta z własnych (sam pokrywa koszty hostingu, opłat i ewentualnych działań reklamowych).
One man army
Bloger to najlepszy przykład popularnego multitaskingu. Jest twórcą treści, marketingowcem, działem finansów, specjalistą od promocji, zaopatrzeniem itd. Kawę też sam sobie parzy.
Naturalnie, każdy bloger w celu generowania zysku potrzebuje stworzyć właściwy lejek sprzedażowy, o czym tłumaczy Marcin Michalski Digital Strategy Consultant z 17 letnim doświadczeniem w Performance Marketingu, autor bloga MarketingHacker.pl
Głównym miejscem aktywności blogera jest…
…strona WWW lub strona przygotowana w oparciu o serwisy blogerskie takie jak WordPress czy Blogger. To właśnie tam prowadzą wszystkie przekierowania z innych mediów (fan page na Facebooku czy konta na Twitterze) i skupia się największa liczba odbiorców. Jest też głównym źródłem ewentualnych dochodów blogera. Wyjątkiem są vlogerzy, którzy tworzone przez siebie treści wideo zamieszczają na serwisie YouTube.com.
Unikatowość
Każdy bloger jest inny, a tworzone przez niego treści są lustrzanym odbiciem jego osoby. Są też niczym linie papilarne, po których można rozpoznać autora wpisów. Dodatkowo treści są wzbogacone o komentarze i opinie, które są ściśle powiązane z doświadczeniem blogera. Warto pamiętać też o różnicy pomiędzy treściami twórczymi, a odtwórczymi (np. zamieszczanie linków do treści, materiałów stworzonych przez innych).
::
Kim jest bloger? – zastanawia się Jakub Prószyński, Pijaru Koksu Blog, specjalista ds. personal brandingu. Przede wszystkim osobowością. Kimś kto ma określone poglądy, opinie i własny charakter. Chce mówić, przekazywać swoje myśli innym. Trochę się przy tym promować oczywiście, bo przecież social media nie służą temu, żeby ukrywać swoje ego. Jednak typologia mówiąca, że blogerem jest ta osoba, która ma stronę na WordPressie itp. to moim zdaniem archaizm. Wszak większość blogerów łączy się ze swoimi czytelnikami poprzez Facebooka czy Twittera. Owszem, blog jest tą twierdzą do której powracają z łupami w postaci myśli spisanych w artykuł. Lecz są też świetni twórcy treści, którzy takich platform nie posiadają. Zatem nie są blogerami? Są. Tylko sam termin „bloger” nam się zdeaktualizował i powinniśmy mówić influencer/lider opinii.
::
Jakie jeszcze widzicie różnice pomiędzy użytkownikami internetu doby Web 2.0. a zdeklarowanymi blogerami? Piszcie w komentarzach!