Strona zbudowana na WordPressie – o czym warto pamiętać?

Przy rozpoczęciu działań w sieci warto postawić na WordPressa, czyli darmowe oprogramowanie pozwalające na szybkie stworzenie profesjonalnej witryny. Sprawdź, jak się do tego przygotować i o czym należy pamiętać przed przystąpieniem do tworzenia strony.


WordPress od wielu lat niezmiennie dominuje wśród narzędzi do tworzenia stron internetowych. Jak wskazuje serwis BuiltWith, WordPress zajmuje 1. miejsce wśród polskich stron internetowych zarządzanych przy pomocy CMS, ciesząc się 83% udziału w tym gronie. Tym samym nie ma sobie równych. Dzięki łatwości zarządzania i wszechstronności zastosowań od wielu lat pozostaje bezkonkurencyjny.

Wybierz domenę i hosting

Pierwszym krokiem w rozpoczęciu działań w sieci jest wybór odpowiedniej bazy w postaci domeny, czyli adresu Twojej strony internetowej i serwera (hostingu), czyli przestrzeni, na której umieścisz swoją witrynę. Domena powinna być łatwa do zapamiętania i kojarzyć się z Twoją działalnością, np. imię i nazwisko, nazwa firmy czy pseudonim. Domeny występują w wielu różnych rozszerzeniach – to nie tylko popularne .pl czy .com, ale między innymi również .art lub .coffee. Warto postawić na końcówkę, która na starcie oddaje charakter działalności i wyróżnia Twój biznes.

Hosting powinien być natomiast stabilny i przede wszystkim szybki. Długie ładowanie strony (powyżej 3 sekund) zwykle wpływa na wyższy wskaźnik odrzuceń, co przekłada się na mniejszą konwersję. Nic tak nie zapewni prędkości serwera niż dyski SSD – jeśli chcesz, by czas ładowania Twojej strony był krótki, szukaj hostingu opartego właśnie na tej technologii. Część hostingodawców posiada w ofercie również usługi dedykowane WordPressowi, np. Hosting WordPress SSD w home.pl. Przed decyzją zwróć również uwagę na obecność autoinstalatora. Dzięki niemu instalacja WordPressa będzie znacznie łatwiejsza, niż wykonywana ręcznie.

 

Korzystaj z dostępnych narzędzi

Po wyborze hostingu oraz domeny i zainstalowaniu WordPressa możesz zacząć budować stronę. W pierwszej kolejności wybierz motyw, czyli styl Twojej strony WWW. To szablon, na który będziesz nanosić treści. Do dyspozycji masz przeszło 30 tys. płatnych i bezpłatnych motywów. Wybierz najbardziej odpowiedni i zainstaluj go.

Po instalacji motywu możesz dowolnie dostosowywać go do własnych potrzeb i zacząć umieszczać treści. Tutaj przydatne okażą się wtyczki, które w zależności od potrzeb pozwolą Ci usprawnić lub wdrożyć dostępne rozwiązania. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie. W portfolio wtyczek znajdziesz między innymi narzędzie do stworzenia formularza kontaktowego lub uruchomisz mechanizm, który będzie analizować publikowane przez Ciebie teksty pod kątem pozycjonowania w Google. Możesz także zainstalować moduł WooCommerce, który umożliwi Ci prowadzenie sklepu internetowego w ramach swojego WordPressa.

Uwaga! W sieci znajdziesz całe mnóstwo wtyczek możliwych do instalacji. Pamiętaj jednak, że ich zbyt duża ilość może negatywnie wpłynąć na wydajność strony, a co za tym idzie, znacznie wydłużyć jej czas ładowania. Stare, nieaktualizowane wtyczki mogą też skutkować podatnością na ataki i doprowadzić nawet do infekcji Twojego WordPressa. Dobieraj więc wtyczki rozsądnie, a te, których nie będziesz używać czym prędzej usuń.

 

Dbaj o swojego WordPressa

Zarządzanie stroną odbywa się za pomocą panelu, do którego – nawet, jeśli nie publikujemy często treści – warto zaglądać regularnie, bo wymaga witryna opieki także po jej zbudowaniu. CMS jest nieustannie doskonalony, więc kilka razy w roku pojawiają się jego nowe wersje. Wynika to przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, ponieważ nowe odsłony poza ewentualnymi nowymi funkcjonalnościami mają na celu także naprawę luk, które zostały wykryte. Dlatego też aktualizowanie WordPressa na bieżąco jest bardzo ważne w kontekście bezpieczeństwa Twojej strony internetowej. To samo dotyczy również wtyczek – nieaktualizowane, stare pluginy przyczyniają się do wielu infekcji stron na WordPressie.

 

Czerp z niego garściami 

Dobrze zbudowana strona to nie tylko wizytówka Twojej firmy. Odpowiednio skonstruowana witryna pozwoli Ci na zbieranie informacji, które następnie możesz przekuć w większą sprzedaż. W ostatnich latach możliwości analityczne bardzo się zwiększyły, dzięki czemu strony WWW to ogromne zasoby danych. By móc dowiedzieć się więcej o swoich użytkownikach, ich tendencjach zakupowych czy wskaźniku odrzuceń, zaprzyjaźnij się z Google Analytics. To narzędzie, które bada ruch na stronie i wskazuje między innymi kanały, z których użytkownicy trafiają na Twoją stronę czy ich dane demograficzne. Dzięki niemu otrzymasz dostęp do wielu danych, na podstawie których możesz lepiej targetować reklamy i efektywniej dostosowywać treści do odbiorców.

Drugim obowiązkowym kompanem do skutecznych działań w sieci jest Google Search Console. To narzędzie, które przyda Ci się do indeksowania strony i monitorowania jej pozycji w Google. Z jego pomocą możesz skuteczniej pozycjonować swoją witrynę i docierać do większej liczby odbiorców.

 

Zadbaj o bezpieczeństwo

Poza regularnym aktualizowaniem wtyczek i WordPressa warto pamiętać jeszcze o dwóch kwestiach związanych z bezpieczeństwem:

Po pierwsze: bezpieczeństwo danych Twoich klientów. Certyfikat SSL to nieodzowna część profesjonalnej strony internetowej. Bez niego narażasz klientów na utratę danych podawanych w formularzu kontaktowym czy podczas realizacji zamówienia. SSL ma za zadanie szyfrować treść przesyłaną ze strony do serwera, więc nawet w przypadku przechwycenia są one zabezpieczone.

Pamiętaj też, że brak certyfikatu SSL może pogarszać pozycję witryny w wyszukiwarkach. Niezabezpieczona strona będzie przesuwana w dół wyników wyszukiwania w Google, a to utrudnia Ci dotarcie do potencjalnych klientów, którzy mogą szukać Twoich produktów lub usług.

Po drugie: bezpieczeństwo Twoje i Twojego biznesu. Ważne, by Twoja strona miała jasną, aktualną informację o stosowaniu plików cookies czy o RODO. Umieść na stronie politykę prywatności, dzięki temu spełnisz swój obowiązek informacyjny, a Twoja witryna będzie zgodna z obowiązującym prawem.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF