89% Polaków nie ma świadomości, że korzysta z usług fintechowych

Mimo ogromnej popularności handlu e-commerce, płatności mobilnych, wymiany walut czy ubezpieczeń, Polacy nadal nie są świadomi, że rozwiązania z których korzystają na co dzień, to nic innego jak usługi firm fintechowych. Szacunkowo aż 89 proc. Polaków twierdzi, że nigdy nie słyszało o firmach z sektora fintech, tak naprawdę korzystając z ich usług każdego dnia, chociażby przy zbliżeniowej płatności za zakupy. Ale fintechy to przecież nie tylko zakupy online czy płacenie zbliżeniowo – to również rozbudowany sektor pożyczek online, porównywarki czy internetowe kantory. Gdzie leżą przyczyny niskiego poziomu edukacji Polaków w tym zakresie i jak temu zaradzić?

Z badań przeprowadzonych przez bank Millenium: „Pokolenie Millenium w świecie finansów i nowych technologii, na tle generacji X i Z” wynika, iż zdecydowana większość Polaków w wieku 16-40 lat nie jest świadoma pojęcia fintech, a zaledwie 15,5 proc. respondentów skorzystało choć raz z tego typu rozwiązań.

Pomimo tego, iż Polska jest jednym z przodujących na świecie krajów pod względem adaptacji nowych technologii – zwłaszcza wśród młodszych pokoleń – to nadal da się zauważyć, że nie do końca mamy świadomość od kogo tak naprawdę te produkty pochodzą. Istnieje niewielki odsetek osób, które zdają sobie z tego sprawę, a jeszcze mniej potrafiłoby poprawnie zdefiniować sektor fintech, dlatego też należy kłaść duży nacisk na edukację Polaków w tej kwestii. Dalszy rozwój rynku finansowego jest niemożliwy bez czynnego udziału jego konsumentów. – komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl.

Niski poziom wiedzy Polaków na temat nowych technologii finansowych ma swoje odzwierciedlenie w badaniach na temat zaufania konsumentów do firm oferujących tego typu rozwiązania. Badania pokazują, że jedynie 6 proc. respondentów byłoby skłonnych skorzystać z usług finansowych, oferowanych przez inne niż finansowe instytucje.[1]  Szczególnie na „nie” są osoby starsze (aż 85 proc. respondentów w wieku 36-65 lat), które przyzwyczajone są do tradycyjnej bankowości.

55 proc. osób, które zadeklarowały, że byłyby skłonne skorzystać z usług finansowych oferowanych przez inne niż finansowe instytucje, najchętniej skorzystałyby z oferty globalnych firm technologicznych, takich jak Google, Facebook czy Apple. Pozostałe propozycje są oceniane niewiele gorzej – z usług finansowych dostawców telekomunikacyjnych skorzystałoby ponad 45 proc. respondentów, natomiast z usług mniejszych firm technologicznych, za którymi nie stoi żadna inna globalna firma – 40 proc.

Jak zatem zmienić podejście, a przede wszystkim – zwiększyć świadomość Polaków i pokazać im, że rozwiązania, z których korzystają na co dzień  to nic innego jak fintechowe innowacje? Z pomocą przychodzą liczne portale internetowe, które za cel stawiają sobie edukację Polaków w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z produktów finansowych, oferowanych przez fintechy. Jednym z nich jest pozyczkaportal.pl, gdzie publikowane są najświeższe doniesienia ze świata finansów, ale też praktyczne porady na temat racjonalnego zaciągania zobowiązań pożyczkowych i rankingi, pomocne w doborze odpowiedniego usługodawcy.

„Szacuje się, że już niemalże 20 proc. dorosłych Polaków korzysta z rozwiązań fintechowych na co dzień, natomiast do 2020 roku będzie z nich korzystać już niemalże 50 proc. z nas[2]. To satysfakcjonujące prognozy, zwłaszcza, że rynek fintechów oferuje coraz to lepsze i zaskakujące usługi, znacznie ułatwiające funkcjonowanie w świecie finansów. Najważniejsze jest jednak racjonalne i bezpieczne podejście, które pozwolą nam w pełni wykorzystać potencjał oferowanych usług.” – dodaje Maciej Suwik, ekspert Loando.pl.

[1] Wg portalu fintek.pl

[2] Badanie przeprowadzone przez Satisface na zlecenie Blue Media

::

Informacja prasowa/opracowanie: Anita Florek

Anita Florek