BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Zarabiasz średnią krajową? Sprawdź, ile miesięcy musisz odkładać na samochód w swoim województwie. 

Najważniejsze informacje z raportu: Na niemal nowe auto trzeba pracować ponad 2,5 roku.  Pojazdy z 2010 roku i starsze wymagają oszczędzania przez przynajmniej 3 miesiące.  Różnice w medianie cen samochodów osobowych w województwach sięgają nawet 42 000 zł.  Jak długo trzeba pracować, by kupić auto? 

Ile miesięcznych pensji należy odłożyć na zakup pojazdu? Eksperci z serwisu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi Autoplac.pl to sprawdzili! Różnice między województwami są znaczne a liderem pod względem wysokości cen wcale nie jest woj. mazowieckie…

Mediana* cen samochodów osobowych w całej Polsce będących w sierpniu 2025 r. wystawionych na sprzedaż na portalu Autoplac.pl wyniosła 54 900 zł. Jednak w zależności od regionu kwoty mocno się różniły. Najniższe odnotowano w województwie lubelskim (37 900 zł), opolskim (40 000 zł) i świętokrzyskim (43 995 zł), najwyższe w lubuskim (79 900 zł), mazowieckim (69 899 zł) oraz łódzkim (69 000 zł).

* Mediana oznacza, że połowa aut kosztowała powyżej tej kwoty, a połowa poniżej

Tak duże rozbieżności wynikają nie tylko z lokalnego popytu, ale również z siły nabywczej mieszkańców i większej liczby aut premium w danych regionach. Eksperci Autoplac.pl postanowili wyliczyć, ile trzeba pracować, by kupić samochód.

Według analizy MyCompanyPolska.pl wykonanej na podstawie danych GUS-u, mediana netto wynagrodzeń w styczniu 2025 wyniosła ok. 5000 zł. Zatem na zakup pojazdu w województwie lubelskim wydamy co najmniej 7,5-miesięcznych pensji, ale w łódzkim i mazowieckim ponad 14, a w lubuskim nawet 17. To zaskoczenie, bowiem wydawałoby się, że najdrożej powinno być w Warszawie i okolicach. Być może na ceny w województwie lubuskim wpływa bliskość niemieckiej granicy — komentuje Marcin Korzeniewski, członek zarządu Autoplac.pl.

Mediana cen aut w Polsce – województwa
Województwo Mediana
Dolnośląskie 44 999
Kujawsko-pomorskie 47 999
Łódzkie 69 000
Lubelskie 37 900
Lubuskie 79 900
Małopolskie 56 900
Mazowieckie 69 899
Opolskie 40 000
Podkarpackie 46 100
Podlaskie 48 000
Pomorskie 54 900
Śląskie 51 900
Świętokrzyskie 43 995
Warmińsko-mazurskie 47 900
Wielkopolskie 49 900
Zachodniopomorskie 54 900
Polska 54 900

 

Cena zależy od przebiegu  

Dane Autoplac.pl pokazują, że oczywiście najdroższe są samochody z niewielkim przebiegiem, mające na liczniku do 1000 km. Mediana wynosi w ich przypadku 158 000 zł. Auta, które pokonały dystans 1000-50 000 km osiągnęły medianę 120 900 zł, przy 50 000-125 000 km spada ona do 69 900 zł. Kolejne progi pokazują już znacznie niższe wartości — pojazdy z wynikiem 125 000-200 000 km mają medianę 39 900 zł, 200 000-300 000 km — 26 900 zł, a powyżej 300 000 km — 19 750 zł.

— Polacy coraz częściej decydują się na dobrze utrzymane auta używane, a nie te najtańsze. Pojazd z większym przebiegiem można kupić odkładając pensję przez cztery miesiące, lecz warto mieć na uwadze dodatkowe koszty i problemy ze środkiem lokomocji. Na prawie nowe auto trzeba pracować ponad 2,5 roku, lecz już samochód z przebiegiem 125 000-200 000 km już „tylko” 8 miesięcy… Kierowcy częściej kupują samochody zapewniające mobilność, bez konieczności dużych inwestycji — podkreśla Marcin Korzeniewski z Autoplac.pl.

 

Mediana cen aut w Polsce – przebieg
Przebieg Mediana
0 – 1000 km 158 000
1001 – 50 000 km 120 900
50 001 – 125 000 km 69 900
125 001 – 200 000 km 39 900
200 001 – 300 000 km 26 900
300 001 i więcej km 19 750

 

 

Te dwa czynniki windują ceny 

Nie tylko przebieg i region, ale także typ nadwozia oraz rocznik mają ogromny wpływ na cenę samochodu. Według danych Autoplac.pl największa mediana charakteryzuje pick-upy (115 800 zł), SUV-y (88 999 zł) i coupé (85 900 zł). Z kolei, najtańsze opcje to minivany (29 900 zł), hatchbacki (31 050 zł), a także kombi (47 499 zł).

Wiek pojazdu to kolejny czynnik zakupowy. Mediana modeli z lat 2021-2024 wynosi 118 900 zł, tych z lat 2016-2020 — 63 175 zł, a aut z lat 2011-2015 około 33 000 zł. Pojazdy z 2010 roku i starsze są najbardziej przystępne: mediana to zaledwie 16 500 zł, czyli równowartość ponad 3 wypłat „na rękę”. Naturalnie klasyki, youngtimery i oldtimery nieco zaburzają przytoczoną kwotę, bowiem wartość niektórych pojazdów rośnie z biegiem lat.

 

Mediana cen aut w Polsce – rok produkcji
Roczniki Mediana
2021 – 2024 118 900
2016 – 2020 63 175
2011 – 2015 33 000
2010 i starsze 16 500

 

Mediana cen aut w Polsce – nadwozie
Nadwozie Mediana
Cabrio 47 900
Coupe 85 900
Crossover 50 777
Fastback 98 900
Hatchback 31 050
Kombi 47 499
Liftback 52 000
Minivan 29 900
Terenowe 65 700
Pick-up 115 800
Sedan 67 999
Sportowe 64 900
SUV 88 999

 

54 900 zł za 1 auto

Na cenę auta wpływa wiele czynników: marka, model, wiek, przebieg, wersja, nadwozie, ale także stan techniczny, historia wypadkowa, wyposażenie, pochodzenie (kraj, zagranica), region, w którym jest sprzedawany.

Dla kierowcy zarabiającego kwotę równą medianie zarobków w Polsce zakup nowego auta to inwestycja wymagająca odkładania wypłaty przez 11 miesięcy. Mediana cenowa aut na Autoplac.pl wynosi bowiem 54 900 zł, choć oczywiście starszy samochód można kupić już za równowartość kilku pensji. Oczywiście w analizie eksperci użyli uproszczenia – osoba nabywająca auto w tym czasie będzie żyła z wypłaty partnera/ki, bo przecież trzeba jeść, pić i ponosić inne koszty życia.

Planujący zakup samochodu warto więc poczynić dokładne analizy swojego budżetu i myśleć przyszłościowo. Niektórzy nawet od razu po nabyciu auta zaczynają na nowo oszczędzać na kolejny pojazd…

O Autoplac.pl

Ogłoszenia motoryzacyjne za darmo? Ponad 160 000 pojazdów w jednym miejscu? To się dzieje! Autoplac.pl – w 100% polski serwis internetowy, zaprasza w swoje skromne progi. Kup auto, daj ogłoszenie, poczytaj bloga. Dodatkową pomocą służy specjalna aplikacja, pozwalająca bezproblemowo i szybko działać przy użyciu smartfona

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF