Covidowe rozrywki Polaków. Co się zmieniło po roku pandemii? Wyniki sondy

Covidowe rozrywki polaków

W marcu minął rok, odkąd funkcjonujemy w Polsce w pandemicznej rzeczywistości. Jak ona wpłynęła na sposób postrzegania czasu wolnego i jego spędzanie? Czego nauczyliśmy się w obszarze rozrywki? Z jakich przyjemności chcielibyśmy skorzystać w pierwszej kolejności po lockdownie? Sprawdził serwis Prezentmarzeń realizując sondę „Covidowe rozrywki Polaków”.

Umiejętność korzystania z nowych technologii w celach rozrywkowych – 34% odpowiedzi i łączenie rozrywki ze zdobywaniem praktycznych umiejętności – 30% odpowiedzi, tego głównie nauczyliśmy się przez rok pandemii spędzając dużo czasu w domu. Zdaniem 17% ankietowanych posiedliśmy zdolność organizowania czasu sobie i najbliższym, mieszkającym z nami. Według 12% staliśmy się zręcznymi majsterkowiczami.

Poza pracą najwięcej czasu poświęcamy na obecność w social mediach – 24%. Uczestniczymy w rozrywkach kulturalnych online, jak koncerty czy spektakle – 21% i realizujemy zakupy w sieci dla siebie oraz najbliższych – 17% odpowiedzi. Wypełnieniem wolnego czasu są dla 14% ankietowanych gry komputerowe. W opinii 11% zarówno udział w warsztatach manualnych, jak i słuchanie muzyki oraz czytanie książek zajmuje najwięcej wolnych chwil.

Naszą umiejętność adaptowania się do nowych form spędzania czasu nabyliśmy głównie dzięki praktycznym poradnikom – 35% odpowiedzi, wskazówkom przyjaciół i rodziny – 25% odpowiedzi. Dla 23% respondentów zdobycie tej umiejętności wymagało wsparcia specjalisty np. psychologa, a 17% korzystało w tym celu z blogosfery.

Jak pandemia zmieniła nasz sposób postrzegania czasu wolnego?

Co trzeci Polak zapytany przez serwis Prezentmarzeń przyznał, że zaczął odczuwać większą potrzebę kontaktu z ludźmi za pośrednictwem sieci. Z kolei 23% respondentów sondy zaczęło poświęcać więcej czasu na swoje własne potrzeby. Dla 16% zwiększyła się potrzeba postawienia granicy między sferą zawodową a prywatną, również 16% zadeklarowało, że to okres intensywnego odkrywania nowych zainteresowań. Według 12% czas spędzany w sieci stał się bardziej przymusem niż wyborem. Tylko dla 3% ankietowanych czas wolny stał się ucieczką od domowych obowiązków.

Jak pandemia wpłynęła na zagospodarowanie czasu wolnego?

Z perspektywy 12 miesięcy, pandemia dla 36% ankietowanych była wyzwaniem w obszarze organizacji czasu wolnego, gdyż wymagała uwzględnienia jednocześnie potrzeb wszystkich domowników. Co trzeci z nas pod wpływem nowej rzeczywistości odczuł większą potrzebę zagospodarowania wolnych chwil, a 22% przyznało, że w ogóle przestało planować czas wolny. Z kolei 10% respondentów zdradziło, że ma problem z oddzieleniem czasu przeznaczonego na wypoczynek i na pracę.

Z jakiej rozrywki będziemy chcieli korzystać po lockdownie w pierwszej kolejności?

Przedłużająca się pandemia spowodowała naturalne, większe zainteresowanie rozrywkami i aktywnościami online, ale także większą tęsknotę za aktywnościami realizowanymi w plenerze. Jak potwierdziły wyniki sondy serwisu Prezentmarzeń, 27% respondentów w pierwszej kolejności po zniesieniu lockdownu będzie chciało zorganizować z przyjaciółmi lub rodziną wyjazd do parku rozrywki, 24% spróbuje jakiegoś sportu ekstremalnego np. skok na bungee, skok ze spadochronem czy lot paralotnią, a 20% zdecyduje się na wyjście ze znajomymi do restauracji lub kawiarni. Dla 15% największą przyjemnością będzie wyjazd do spa, dla 8% skorzystanie z rozrywek motoryzacyjnych jak np. jazda off road lub przejażdżka luksusowym samochodem.

Niestety, mimo chęci wciąż czekamy na zniesienie wszystkich obostrzeń, aby móc aktywnie korzystać dostępnej w Polsce infrastruktury i możliwości realizacji plenerowych rozrywek na dużą skalę. Wypoczywamy w trybie online, ale tęsknimy za spędzaniem czasu z nutą adrenaliny. Efektem ubocznym koronawirusa w przyszłości może być więc większa determinacja do bieżącego realizowania marzeń i planów, nawet tych związanych ze sportami ekstremalnymi.

Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń

Obecnie pod wpływem czasu spędzanego w domu, większą popularnością, jak wskazali respondenci zaczęły cieszyć się np.: ćwiczenia z instruktorami online – 21%, kultura online – 19%, e-booki, audiobooki – 18%, gry komputerowe – 18%, gry planszowe – 12%, warsztaty online np. kulinarne, plastyczne – 12%. Według 41% zapytanych Polaków trwająca pandemia mobilizuje nas do ciągłego poszukiwania sobie nowych zajęć. Niestety dla wielu także stała się wymówką, gdyż 24% respondentów przyznało, że stało się bardziej leniwych. Dla 18% ważne jest poczucie wartościowo spędzanego czasu w pandemii. Z kolei 17% zdradziło, że pod wpływem pandemicznej rzeczywistości zwolniło tryb życia.

Ile wydajemy na rozrywkę podczas pandemii?

Co drugi Polak zapytany przez serwis Prezentmarzeń uważa, że w pandemii nie wydajemy wcale mniej na rozrywkę, tylko zamieniliśmy ją na wersję online. Co trzeci jest odmiennego zdania, argumentując swoją opinię faktem, że aktualnie spędzamy więcej czasu w domu. Jak pokazały wyniki sondy „Covidowe rozrywki Polaków”, 55% respondentów wydaje od 100 do 200 zł miesięcznie na rozrywkę w czasie pandemii, 23% ankietowanych do 50 zł miesięcznie, bo musi oszczędzać, 21% respondentów powyżej 300 zł miesięcznie. Tylko 1% powyżej 500 zł, bo nie zamierza oszczędzać. Od rozrywki w pandemii w pierwszej kolejności oczekujemy poprawy humoru, relaksu i wyciszenia oraz oderwania od przygnębiającej nas rzeczywistości.

Jeśli deklaracje Polaków dotyczące chęci spędzania aktywnego czasu po okresie zagrożenia pandemią okażą się prawdziwe, to wkrótce będziemy mieć wielu śmiałków gotowych na skoki na bungee ze spadochronem czy jazdę off road.

covidowe_rozrywki_polakow_2021_infografika_prezentmarzen

* W materiale prasowym wykorzystano wyniki sondy „Covidowe rozrywki Polaków”. Sonda została zrealizowana przez serwis Prezentmarzeń na próbie 522 respondentów w formie ankiety online w kwietniu 2021.


Źródło: PrezentMarzeń

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF