Czym jest UX Automation?
Czym właściwie jest UX Automation i dlaczego jest to ostatni dzwonek, aby się tego dowiedzieć?
O User Experience powiedziano już wiele – po co, czemu i z jakim skutkiem? Ze świecą szukać produktowca czy świadomego przedsiębiorcy, który odrzuci dbanie o doświadczenia użytkowników, budując swoją markę czy produkt. Coraz ciężej również znaleźć tych, którzy uważają, że dane i analiza nie przynoszą efektów. Co łączy jednych i drugich? UX Automation.
O ile dane ilościowe – przychodzące do nas choćby z Google Analytics – zakorzeniły się już w naszej świadomości, o tyle wciąż nie wiemy jak (a czasem nawet czy w ogóle) analizować zachowania. A to właśnie w analizie behawioralnej użytkowników wchodzących w interakcje z naszą stroną, produktem cyfrowym czy aplikacją ukryte są emocje, które ostatecznie zadecydują o naszym sukcesie biznesowym.

Z pomocą przychodzi właśnie UX automation – analityczny proces rozpoznawania wzorców zachowań i doświadczeń użytkowników, wyciągania wniosków i wprowadzania na ich podstawie ulepszeń. Brzmi strasznie? Zupełnie bezzasadnie! UX automation ma za zadanie wyręczyć nas w czasochłonnej, często niezrozumiałej analizie danych i wspomóc nas w wyciąganiu szybkich i logicznych wniosków. Któż nie chciałby, aby jego dane same układały się w sensowne rozwiązania i pozwalały wprowadzać natychmiastowe ulepszenia produktu?
Budując pierwsze narzędzie do automatyzacji UX – cux.io – udało się odkryć sposób, jak dane o zachowaniach i emocjach użytkowników przekładają się na doświadczenia klientów, jak zbieranie tych najważniejszych danych można zautomatyzować i jak najtrafniej odfiltrować tylko te dane, które mają znaczenie dla naszego biznesu.
Dzięki ciągłym badaniom poznajemy coraz to nowe zachowania, które mówią nam o negatywnych emocjach użytkowników. Już teraz wykrywanie rage clicków, rage k-pressów, chaotycznych ruchów myszą, częstych i kompulsywnych odświeżeń strony, czy zoomowania na urządzeniach mobilnych, pomaga marketerom od ręki znajdować rozwiązania, które drobnymi krokami, bez wielkich i zasobochłonnych zmian podnoszą motywacje klientów, polepszają ich doświadczenia, a w konsekwencji zwiększają sprzedaż, nawet gdy nic innego już nie pomaga.

Jest to możliwe właśnie dzięki wdrożeniu działań UX Automation, które są w stanie rozpoznawać miejsca problematyczne na stronie, miejsce powodujące frustrację czy determinujące pozytywne doświadczenia. Działania te – niemalże z definicji – zwiększają efektywność projektowania doświadczeń użytkownika, a także wspierają proces podnoszenia współczynników konwersji, jednocześnie eliminując dla wielu przykrą i czasochłonną samodzielną analizę danych.
U podstaw UX automation leży założenie, iż możliwie jak najlepsze dopasowanie produktu oraz jego komunikacji do dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej przynosi lepsze efekty niż stosowanie standardowych i ogólnie przyjętych praktyk wykorzystywanych w obszarze UX. I to się sprawdza! T-mobile dzięki obserwacji frustracji użytkowników był w stanie zwiększyć poziom konwersji o 68%, a producent oczyszczaczy powietrza – przyglądając się zachowaniom klientów w procesie płatności – zmniejszył niepożądane działania userów o 37%!

Automatyzacja UX to nowa kategoria analityczna, która powstała w 2020 roku, jednak jej rosnąca popularność i znaczenie w 2021 to fakt. Pandemia niesamowicie przyspieszyła tempo digitalizacji i sprawiła, że konkurencja w obszarze produktów cyfrowych jest dzisiaj ogromna. Wydarzenia ostatniego roku pokazały nam wyraźnie, że w każdej dziedzinie życia liczy efektywność i warto skupiać się jedynie na tym, co faktycznie ma dla nas znaczenie. A wprowadzenie UX Automation do codzienności swojej firmy może okazać się niezbędnym elementem budowania obecności rynkowej.
Autorka:
Kamila Kotowska – PR & Marketing Manager, cux.io