Europejska reklama cyfrowa podwoiła wartość w ciągu 5 lat

Według badania AdEx Benchmark, zrealizowanego przez IHS Markit na zlecenie IAB Europe, reklama online zanotowała w 2017 roku wzrost o 13,2% na rynku europejskim, a jej wartość wyniosła 48 mld EUR. W Polsce wartość reklamy online wyniosła 3,9 mld zł (938 mln EUR), notując 9% wzrost (europejska edycja badania nie uwzględnia wydatków na e-mail marketing, więc wartość polskiego rynku w tym zestawieniu różni się nieznacznie od opublikowanej przez IAB Polska 27 kwietnia br.).
Badanie AdEx Benchmark jest podstawowym przewodnikiem po europejskim rynku reklamy cyfrowej. W ostatniej edycji, która jest już dwunastym rocznym podsumowaniem, wzięło udział 27 rynków. Osiągnięta w tym okresie wartość reklamy online na tych rynkach wzrosła dwucyfrowo. Mobile zdominował dwucyfrowy wzrost, a jego indeks wyniósł ponad 40%. Stanowi on obecnie 42% reklamy display, podczas gdy wideo ponad jedną czwartą. Wzrost wideo jest napędzany przez reklamę out-stream, która odnotowała indeks na poziomie 73,4% w porównaniu z In-Stream na poziomie 6,9%.
Badanie IAB Europe AdEx Benchmark dzieli rynek reklamy cyfrowej na trzy kategorie: Display, Search oraz Classifieds and Directories (ogłoszenia). Reklama graficzna przewyższyła wyniki wyszukiwania i ogłoszenia z tempem wzrostu 14,9% do wartości 19,3 mld EUR. Search wciąż jest największą kategorią reklamy internetowej pod względem przychodów, jej wzrost wynosi 14,4%, a wartość rynkowa 21,9 mld EUR.
– Reklama cyfrowa dynamicznie się rozwija, już jest głównym segmentem europejskiego rynku reklamy, a jej udział nadal będzie się zwiększał. Dynamiczny wzrost nie powinien jednak przesłaniać kwestii jakościowych. Na rynkach dojrzałych poświęca się dużo uwagi zagadnieniom związanym z ograniczeniem liczby reklam na rzecz ich jakości, eliminowaniem fraudów, zapewnieniem bezpieczeństwa marki. Te kwestie są ważne zarówno dla agencji, jak i reklamodawców, sprzyjają rozwojowi segmentu reklamy online – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.
Największe indeksy wzrostu zanotowane w regionie CEE:
- Białoruś – 33,9%
- Serbia – 23,7%
- Rosja – 21,9%
Na najbardziej dojrzałych rynkach również odnotowano silny wzrost, przykładowo w Wielkiej Brytanii (14,3%), Norwegii (16,6%), Szwecji (18,4%), Szwajcarii (12,5%) i Danii (9,7%), co pokazuje, że dojrzałość nie stanowi przeszkody dla dalszych innowacji i wzrostu.
Ranking 10 krajów o najwyższej wartości rynku objął następujące rynki:
- Wielka Brytania – 15,6 mld EUR
- Niemcy – 6,6 mld EUR
- Francja – 5,1 mld EUR
- Rosja – 3,3 mld EUR
- Włochy – 2,6 mld EUR
- Szwecja – 1,8 mld EUR
- Holandia – 1,8 mld EUR
- Szwajcaria – 1,8 mld EUR
- Hiszpania – 1,8 mld EUR
- Belgia – 1 mld EUR
W Polsce w 2017 roku wartość reklamy online wyniosła 3,9 mld zł (938 mln EUR), notując 9% wzrost. W roku 2018 spodziewane są dalsze wzrosty, a komunikacja cyfrowa pokona granicę 4 mld zł. W ciągu najbliższego roku powinno dojść także do historycznej zmiany – wartość rynku szeroko rozumianej reklamy cyfrowej w Polsce stanie się większa od nakładów na telewizję.
Więcej: https://www.iabeurope.eu/all-news/press-releases/european-digital-advertising-market-has-doubled-in-size-in-5-years/
Informacje na temat analizy AdEx Benchmark
Dane zostały opracowane przez IAB Europe na podstawie informacji przekazanych przez krajowe oddziały IAB w Europie. Dane są następnie przetwarzane i poddawane analizie przez IHS Markit. Raport zawiera informacje za 2017 r. o wielkości i wartości rynku dla następujących krajów: Austria, Białoruś, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Słowenia, Rumunia, Rosja, Hiszpania, Słowacja, Serbia, Turcja, Szwecja, Szwajcaria oraz Wielka Brytania.
Dane uwzględniają rok kalendarzowy 2017 od stycznia do grudnia. Pierwsza analiza AdEx Benchmark została opracowana w roku kalendarzowym 2006, a aktualny raport jest dwunastym z kolei. Display uwzględnia banery na komputerach PC i urządzeniach mobilnych, rich media i formaty wideo.
O IAB Polska
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska jest organizacją zrzeszającą 230 najważniejszych firm polskiego rynku internetowego, w tym największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne, firmy technologiczne oraz reklamodawców. Jego głównym celem jest szeroko pojęta edukacja rynku w zakresie wykorzystania internetu jako skutecznego narzędzia prowadzenia biznesu i komunikacji marketingowej. Propaguje skuteczne rozwiązania e-marketingowe i reklamowe, oraz tworzy, prezentuje i wdraża branżowe standardy jakościowe. Przygotowuje raporty, badania rynku online i poradniki, m.in. Raport Strategiczny czy AdEx, którego wyniki są bazą analiz wydatków reklamowych. Jest organizatorem konferencji (Forum IAB, IAB HowTo), konkursów (MIXX Awards), warsztatów i szkoleń (Akademia DIMAQ, IAB Internet Week). Jednym z flagowych projektów IAB Polska jest DIMAQ – standard kompetencji oraz program certyfikujący wiedzę z dziedziny e-marketingu.
IAB Polska działa od 2000 roku, jest częścią światowych struktur IAB, członkiem IAB Europe oraz IAB Tech Lab, a także Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, Krajowej Izby Gospodarczej i Business Center Club. www.iab.org.pl