Jakość kontra cena. Jakie są restauracyjne preferencje Polaków?
Na przestrzeni ostatnich lat bardzo zmieniliśmy swoje zwyczaje żywieniowe. Obecnie co trzeci Polak regularnie jada w restauracjach i liczba ta każdego roku wzrasta. Co zaskakujące - już nie cena, a jakość dań gra dla nas kluczową rolę. Tak przynajmniej wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Restauratorów Food Consulting oraz Moxie Agencję Kreatywną.
Brakuje nam czasu na przygotowanie posiłków w domu, dlatego częściej jemy w restauracjach – wyjścia na lunch podczas przerwy w pracy są na porządku dziennym w większości firm. Po pracy zwykle chcemy zjeść coś szybko, a wieczorami lubimy odwiedzać nietypowe lub nowe lokale w okolicy. Przy wspólnym stole coraz częściej organizowane są też spotkania towarzyskie czy firmowe. Polacy coraz chętniej odwiedzają restauracje, a to zwiastuje dobry czas dla branży gastronomicznej. Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę wchodząc na rynek gastronomii?
To, że tak często jemy poza domem, sprawia, że jesteśmy bardziej świadomymi konsumentami na rynku gastronomicznym. Aż 62% Polaków deklaruje, że to jakość jest dla nich najważniejszym czynnikiem przy wyborze restauracji. Na tę składają się z kolei umiejętności kulinarne kucharzy, ale także świeżość składników, ich lokalne pochodzenie i ekologiczność. Pod pojęciem jakości kryje się także wysoki poziom obsługi kelnerskiej i wygląd wnętrza restauracji. Z badań GUS wynika, że wydatki Polaków na usługi gastronomiczno-hotelarskie od 2000 roku wzrosły 5-krotnie. Jednak wciąż dla niemal połowy klientów bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze restauracji jest cena. Mimo że jednorazowo nie wydajemy wiele – średnio 23 zł za osobę – to jedząc poza domem bardzo często, dajemy restauracjom możliwość rozwoju.
Częste jedzenie w restauracjach jest konsekwencją zmiany trybu życia Polaków. Pracujemy więcej i mamy mniej wolnego czasu. Z kolei ten, który nam pozostaje, staramy się wykorzystać jak najlepiej. Czas spędzamy w ulubionej restauracji w towarzystwie przyjaciół. Poza jakością samej restauracji, przyciąga nas także atmosfera miejsca i ludzie, którzy tam przebywają. Wokół restauracji bardzo często wytwarzają się mikrospołeczności wiernych klientów, którzy budują atmosferę miejsca, spotykają się w nim, ale też dzielą się treściami i rekomendacjami online. – To buduje wizerunek marki, sprawia że ludzie chcą przebywać właśnie w tym miejscu – mówi Arieta Prusak z Moxie Agencji Kreatywnej. Społeczny aspekt jedzenia poza domem jest bardzo ważny. Dziś wiele osób może czuć się samotnie, a restauracja może spełniać funkcję socjalizującą – relacje rozwijają się przy posiłkach, ale również samo przebywanie wśród ludzi pozwala zaspokoić w pewnym stopniu potrzebę kontaktu.
Tego, że jemy w restauracjach nie tylko od święta, nie da się ukryć. Zmienił się styl życia Polaków i jedzenie poza domem stanowi nasz codzienny rytuał. Restauratorzy dostrzegają nowe trendy i odpowiadają na potrzeby klientów, aby ich satysfakcja z posiłku była jak największa. Dane o wzrastającej kwocie, jaką Polacy wydają za posiłek poza domem, pozwalają restauratorom z optymizmem patrzeć w przyszłość – stawiać na najwyższą jakość produktów, obsługi jak i samej wizualności restauracji.
::
Fot. Materiały prasowe