Mały może dużo, czyli rzecz o mikroinfluencerach

193

Można śmiało stwierdzić, że rok 2017 był rokiem influencerów. Największe marki nieprzerwanie korzystały z autorytetu wpływowych osób, by te pomagały w promocji ich produktów i usług. Według ITBC Communication nic nie wskazuje na to, aby ten trend w najbliższym czasie się skończył. Wręcz przeciwnie, nawet się umocni. Influencer marketing nadal będzie siłą napędową dla marek, które chcą zwiększać swój zasięg i interakcję, a tym samym poprawiać wyniki sprzedaży, szczególnie za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Ostatnie zapowiedzi Marka Zuckenberga, nie pozostawiają wątpliwości, że Facebook będzie systematycznie zmniejszał zasięgi organiczne postów wyświetlanych w kanałach informacyjnych użytkowników. W ramach tej samej aktualizacji Facebook zamierza faworyzować treści od przyjaciół i rodziny oraz treści cieszące się zaangażowaniem członków społeczności. Będzie to niewątpliwie korzystne dla influencerów, którzy potrafią wykrzesać więcej zaangażowania od swoich fanów niż wpisy marek czy wydawców. Ogólnie rzecz ujmując posty influencerów, którzy są w stanie zaangażować, włączyć w interakcję swoich fanów będą widoczne o wiele lepiej niż dotychczas a to przekłada się już na realną wartość. Oznacza to, że stawki za kampanie ze znanymi osobami wzrosną. Co więc zrobić, jeśli ogranicza nas budżet? Warto w tym miejscu przemyśleć swoją strategię promocji i rozważyć współpracę z mikroinfluencerami. Ci mogą zapewnić markom może mniejszy zasięg, ale za to wyższą interakcję z fanami niż duzi influencerzy. Koszty konwersji też nie są w tym przypadku bez znaczenia.

Kim są mikroinfluencerzy?

Mikroinfluencerzy to użytkownicy mediów społecznościowych w odróżnieniu od typowych celebrytów, ekspertów i osób publicznych, są to osoby, które pracują lub specjalizują się w konkretnej dziedzinie i często udostępniają treści w mediach społecznościowych dotyczące ich zainteresowań i pasji. W przeciwieństwie do tradycyjnych influencerów, mikroinfluencerzy mają skromniejszą liczbę obserwujących je osób – zazwyczaj liczoną w tysiącach lub dziesiątkach tysięcy – ale za to bardziej zaangażowaną.

Czy warto?

Angażowanie mikroinfluencerów do kampanii komunikacyjnych może wydawać się w pierwszej chwili sprzeczne z intuicją. Czy nie byłoby bardziej korzystnie, gdybyśmy mieli wpływ na miliony obserwujących, w przeciwieństwie do zaledwie kilkutysięcznego zasięgu mikroinfluencera? Niekoniecznie. A to dlatego, że jeśli chodzi o influencer marketing, poziom zaangażowania fanów jest bardziej istotny niż zasięg. Jest to jeden z kluczowych wskaźników, które pomagają ocenić skuteczność kampanii z influencerem. W badaniach odkryto odwrotną zależność między liczbą obserwujących, jaką ma influencer, a poziomem zaangażowania fanów pod postami. Innymi słowy, wraz ze wzrostem liczby obserwujących, wskaźnik zaangażowania maleje.

Instagram

Źródło: http://markerly.com/blog/instagram-marketing-does-influencer-size-matter/

Źródło: http://markerly.com/blog/instagram-marketing-does-influencer-size-matter/

 

Jak znaleźć odpowiedniego mikroinfluencera?

Pierwszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę przy angażowaniu odpowiedniego mikroinfluencera jest określenie tego, co chcemy osiągnąć. Czy chcemy wygenerować więcej potencjalnych klientów dla swojej firmy? Jeśli tak, szukajmy mikroinfluencerów, którzy obsługują np. konkursy lub rozdają prezenty swoim fanom w mediach społecznościowych – szczególnie jeśli np. zachęcają swoich fanów do rejestracji w zamian za bezpłatne próbki, produkty lub dostęp do określonych korzyści.

Zacznijmy poszukiwania od osób obserwujących nasz profil marki. Może wśród nich znajduje się właśnie – ktoś taki. Najlepiej, jeśli mikroinfluencer jest już fanem. To znacznie upraszcza sprawę. Gdy w przyszłości będą promować produkty lub usługi naszej marki, będą bardziej wiarygodni, ponieważ ich fani będą wiedzieć, że mikroinfluencer już lubił nasze produkty wcześniej. Nie będziemy musieli też wkładać zbyt wiele wysiłku, aby przekonać ich, by stali się rzecznikami naszej marki. Warto też poświęć trochę czasu, aby przejrzeć posty mikroinfluencerów, z którymi chcemy współpracować i sprawdzić, czy nie realizowali kampanii z naszą konkurencją.

„Jeden post wiosny nie czyni”

Pojedyncza wzmianka w mediach społecznościowych to za mało, aby zrealizować skuteczną kampanię komunikacyjną. Dążąc do zwiększenia ekspozycji, firma musi zaangażować wielu mikroinfluencerów. Wymaga to więcej godzin poświęconych na wyszukiwanie odpowiednich osób, rozmów z nimi i ocenie późniejszych wyników. To zadanie lepiej wiec powierzyć specjalistom.

Uśpiony potencjał

Mikroinfluncerzy to olbrzymi potencjał, który możemy zaprząc dla potrzeb naszych działań komunikacyjnych. Nadal nie do końca doceniani a posiadający cenny kapitał. Pozwolą dotrzeć naszej marce tam, gdzie nie docierają najwięksi influencerzy i zdobyć większe zaangażowanie fanów, dzięki swojej naturalnej autentyczności.