On-line czy off-line, jak kupują Polacy?
Przedstawiamy wnioski z badań dotyczące tego jak kształtują się zachowania polskiego konsumenta w dobie omnichannel.
Coraz więcej Polaków kupuje przez internet – to wszyscy wiemy. Jest to fakt, tak samo oczywisty jak to, że udział urządzeń mobilnych w rynku e-commerce rośnie. Klienci także często sprawdzają produkty w sklepach stacjonarnych a ich zakupu dokonują w sieci. Postanowiliśmy przyjrzeć się dokładniej zwyczajom zakupowym Polaków w sieci i sprawdzić, jak przenika się świat online z offline. Badanie zrealizowano na grupie 500 osób, podzielonych na 3 grupy wiekowe: do 29 lat, 30-49 lat, 50+
Najczęściej o nowych produktach dowiadujemy się z sieci
Foto: Źródła pozyskiwania informacji o nowych markach i produktach
Internet stał się głównym źródłem informacji o nowej marce czy o nowym produkcie. Taki stan rzeczy deklaruje 8 na 10 ankietowanych. Wyprzedził on reklamę w TV czy informacje od innych osób (członków rodziny lub znajomych). Warto zwrócić uwagę, że tak tradycyjna (i wydawałaby się wręcz archaiczna) forma pozyskiwana informacji o produkcie, jak rozmowa ze sprzedawcą w sklepie, wciąż dostarcza nam cennej wiedzy.
Rekomendacje i polecenia mają znaczenie
Foto: Miejsca szukania większej ilości informacji w internecie
Gdy już wiemy o nowym produkcie, nadchodzi czas zebrania większej ilości informacji. Okazuje się, że najczęściej czytamy opinie innych klientów oraz zwracamy uwagę co o produktach pisze się na blogach. Z punktu widzenia e-commerce najciekawsze są pozostałe dwie odpowiedzi: szukamy informacji bezpośrednio w sklepach internetowych oraz na stronach producenta produktu. To ostatnie zachowanie było poddane dodatkowej analizie w tym badaniu. Zapytaliśmy więc ankietowanych, czy odwiedzając stronę internetową producenta, chciał(a)by Pan(i) mieć możliwość dokonania zakupu danego produktu? Zdecydowana większość osób (bo aż 95%) odpowiedziała pozytywnie. Ankietowani chcą więc kupować od razu na stronie producenta, tylko …nie zawsze mają taką okazję.
Omnichannel stało się naturalnym zwyczajem zakupowym
Foto: Rezerwacja produktu w sklepie stacjonarnym jako przykład zachowania omnichannel
Podczas badania okazało się, że klienci (świadomie lub nie) korzystają z rozwiązań omnichannel. Są to bardzo przekonywujące dane:
– 90% osób chciałby mieć możliwość zarezerwowania produktu w sklepie stacjonarnym przez internet,
– 96% ankietowanych chciałoby mieć możliwość zwrotu w sklepie stacjonarnym towaru zakupionego w sklepie internetowym,
– 96% spośród ankietowanych w każdej przebadanej grupie wiekowej chciałaby mieć możliwość sprawdzenia w internecie dostępności produktów w sklepie stacjonarnym.
Zachowania konsumentów wciąż się zmieniają, wymuszając tym samym zmiany na całej branży e-commerce. Począwszy od metod promocji, przez marketing, logistykę, aż na obsłudze klienta kończąc. To właśnie klienci coraz częściej wyznaczają trendy.