Podsumowanie roku z brief.pl: marketing, eventy, reklama

517

Jak eksperci związani z marketingiem, eventami i reklamą oceniają rok 2021 pod względem zmian, które zadziały się w ich branżach? Jakie były największe sukcesy i porażki w roku, który właśnie żegnamy? Zapraszamy do przeczytania drugiej części podsumowania roku na brief.pl.

Grzegorz Miłkowski

Grzegorz Miłkowski

CEO ContentHouse, Wiceprezes Stowarzyszenia Content Marketing Polska

content marketing

 

 Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Trzy słowa, z którymi będzie mi się kojarzył rok 2021 w naszej branży to automatyzacja, performance i content. Widać wyraźny trend łączenia działań content marketingowych z performance marketingiem i automatyzacją. W minionych latach to my przekonywaliśmy klientów, że warto to robić. W tym roku ten trend wybrzmiewał mocno już z briefów przychodzących do ContentHouse.

Wielu klientów zrozumiało, że chcąc budować efektywny lejek sprzedażowy online za pomocą dobrych treści, muszą wspierać je automatyzacją, chatbotami, profilowaniem na bazie zachowań użytkowników, w wyniku czego można prowadzić skuteczniejsze działania performance.

Frazą, którą warto odnotować, jest też wzrost wydatków na digital marketing, ze szczególnym uwzględnieniem content marketingu. Ten trend obserwuję nie tylko jako zarządzający agencją ContentHouse, ale również jako członek zarządu Stowarzyszenia Content Marketing Polska. Podczas rozmów z członkami SCMP wszyscy zgodnie potwierdzają, że firmy coraz więcej w minionych miesiącach inwestowały w zdywersyfikowany content (media własne, social media, influencerzy, PR), którym można zagospodarować różne etapy lejka zakupowego.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Jednym z mocniejszych akcentów 2021 roku dla branży e-commerce było oficjalne wejście Amazona do Polski. Bez „bawienia się” w półśrodki, globalny marketplace wszedł do naszego kraju, ustawiając rynek i wymuszając reakcję naszych lokalnych gigantów. Znaczenie tego wydarzenia od razu znalazło odbicie w wartości giełdowej Allegro, które odnotowało znaczące spadki.

Istotne znaczenie dla rynku komunikacji marketingowej miała też wiosenna aktualizacja iOS, wówczas do wersji 14.5. Apple dało możliwość swoim użytkownikom wyłączenia śledzenia aktywności przez aplikacje. W efekcie drastycznie zmniejszyła się ilość danych udostępnianych przez użytkowników, co utrudniło wielu agencjom planowanie i prowadzenie kampanii. Obecnie za każdym razem, gdy użytkownik pobiera aplikację, musi wyrazić zgodę na śledzenie swoich działań. Jeśli tego nie zrobi, aplikacja nie ma dostępu do takich danych, jak np. historia przeglądanych stron, lokalizacja czy wiek użytkownika.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces 2021 albo największa porażka w 2021?

Największą porażką 2021 roku było nieskuteczne wykorzystanie internetu i wszystkich możliwości, jakie oferuje cyfrowa komunikacja do promocji programu szczepień i skutecznego dotarcia z rzetelnymi informacjami do nieprzekonanych. Działania komunikacyjne były nietrafione, źle dobrano influencerów, którzy w ogóle nie rezonowali z grupą, do której powinni trafić. Nie wykorzystano gigantycznych możliwości, jakie oferują digital marketing, content marketing, social media, influencer marketing, by precyzyjnie docierać do odbiorców i motywować ich do zaszczepienia się.

 

Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski

Managing Partner & Head of Strategy w MediaCom Warszawa

domy mediowe

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Kultura, Kultura oraz… Kultura.

Pierwsza „Kultura”, ponieważ ten rok uwidocznił jak ważnym, a jednocześnie delikatnym zadaniem jest osadzanie marek w kontekście kulturowym. Jak łatwo tu o poślizg, o fałszywą nutę, która w konsekwencji może skutkować stratą zaufania Klientów i odbiorców treści.

Druga „Kultura” – to my, osadzający się coraz mocniej w nowej rzeczywistości, naznaczonej przez rosnącą popularność pracy w modelu hybrydowym. Większość firm z branży marketingowej nie planuje powrotu do formuły pracy sprzed pandemii. Wszyscy mierzymy się z zadaniem, jak w takich okolicznościach budować i pielęgnować kulturę organizacji. Jak budować kreatywność, jak budować zespoły, jak dbać o zaufanie… gdy sformułowanie „twarzą w twarz” trwale przepołowił szklany ekran?

Trzecia „Kultura”… to ta indywidualna, osobista. Mam wrażenie, że ostatnie 2 lata (więc nie tylko 2021) wzmocniły w nas wrażliwość na drugiego człowieka. Paradoksalnie codzienny kontakt na płaszczyźnie wirtualnej równolegle nas od siebie oddalił i zbliżył – osadzenie spotkań w prywatnych domach „znormalizowało” sytuacje, które dotąd mogły być traktowane jako niepożądane dystraktory – jak choćby dobijającego się do drzwi kuriera. Ręka w górę, kto nie przeszedł już totalnie do porządku dziennego nad sformułowaniami pokroju „Kochani – wyłączam się, bo muszę dać córce śniadanie, zanim pójdzie na zajęcia” czy „Przyjechał mój obiad, dajcie mi minutę i do Was wracam”. Dostrzegam i ogromnie sobie cenię to rosnące „przyzwolenie”na akcenty codzienności, wzajemne postrzeganie się nie tylko w rolach ekspertów, ale także zwykłych ludzi, mających koty, psy, dzieci… albo kuriera, który też czasem domaga się naszej uwagi.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

Nie mam „nieoczywistego” kandydata na sukces roku. Można w tym miejscu przytoczyć wiele biznesów, które pięknie rozwinęły się w warunkach, w jakich przyszło nam funkcjonować w 2020 czy 2021 roku – od sklepów internetowych po platformy streamingowe… czy producentów ekspresów do kawy (serio!). Z trudem jednak przyszłoby mi wskazanie gracza, który zyskał, choć przez niesprzyjające dla siebie okoliczności początkowo nic nie zapowiadało jego sukcesu.

Wtopa? Zdecydowanie Facebook. Ciemne chmury, zbierające się już od dłuższego czasu nad FB, przybrały w tym roku odcień iście grobowy. Stało się tak po ujawnieniu wielu niepokojących informacji przez tzw. sygnalistów oraz publikacji wewnętrznego raportu Facebooka, dot. destrukcyjnego wpływu Instagrama na samoocenę nastolatek. Tak – nie przełożyło się to jeszcze na wtopę komercyjną w rozumieniu odpływu reklamodawców. Platforma ucierpiała jednak wizerunkowo, nawet jeśli są to straty w specyficznej „banieczce”, jaką stanowią interesujący się branżą wariaci.

 

Robert Sosnowski

Robert Sosnowski

Chief Visionary Officer platformy ReachaBlogger

influencer marketing

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Duży wzrost TikToka.
Większe zainteresowanie Micro, Medium i Nano influencerami ze strony rynku.
Postępowanie wyjaśniające UOKiK wobec influencerów, czy i w jaki sposób oznaczają współprace sponsorowane. Przypominam przy tej okazji, że wyraźne oznaczanie współprac jako reklamowe czy sponsorowane jest konieczne.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Klienci coraz mocniej zwracają uwagę na efektywność reklamową influencerów. Współpraca z nimi wyszła poza dodatek i atrakcję. Stała się ważnym elementem marketing mixu. W wielu wypadkach jest to wiodący kanał reklamowy dla marek. Reklamodawcy uczą się mierzyć konwersje, a my w Reach a Blogger w tym chętnie pomagamy. Ważna też stała się łatwa dostępność wielu ofert, które można szybko porównać i zanalizować pod kątem potencjału. Dlatego platformy umożliwiające zakup publikacji sponsorowanych od influencerów takie jak https://reachablogger.pl cieszą się rosnącym zainteresowaniem rynku.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

Niefrasobliwość influencerów, którzy uczestniczyli w scamerskich kampaniach, czy reklamując produkty niesprawdzone, posiadające nierynkowe ceny i tak dalej. Myślę, że to obniżyło poziom zaufania do branży, która w masowym odbiorze społecznym nie jest szczególnie ceniona.

 

Maciej Ledzion

Maciej Ledzion

Partner, WebTalk x endorfina events x Next Level Agency

digital, eventy, gaming

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

W 2021 “Start, stop, start”, w odróżnieniu od „stop, stop, stop” w 2020. A tak na poważnie – 2021 był rokiem bardzo dynamicznym z uwagi na to, że wiele działań, w tym przede wszystkim ważne dla nas eventy, zostały odmrożone. Wyzwanie polegało jednak na tym, by być maksymalnie elastycznym. Projekty były planowane i realizowane w znacznie krótszym czasie niż przed pandemią i niestety nierzadko odwoływane w ostatniej chwili.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Zdecydowanie jedno wydarzenie, a w zasadzie ciąg zdarzeń – akredytacja szczepionek 3 globalnych koncernów i masowe szczepienia. Niestety nadal na zdecydowanie zbyt niskim poziomie. Poza tym inflacja, wzrost stóp procentowych, cen surowców i ograniczenia w łańcuchu dostaw, ale to odczujemy bardziej w 2022.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

Myślę, że w świecie polskiego biznesu największym HITem, ale jednocześnie porażką 2021 jest debiut giełdowy firmy Inpost, która pod koniec stycznia zadebiutowała na giełdzie w Amsterdamie, przekraczając cenę ponad 20 EUR za akcję (wobec ceny IPO 16 EUR) i określając wycenę spółki na poziomie ponad 10 mld EUR, by później przez cały rok regularnie spadać do poziomu około 9 EUR za akcję w połowie grudnia 2021.

 

Michał Korczak_Focus Nation

Michał Korczak

Managing Director Focus Nation

reklama

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Transformacja cyfrowa, przyśpieszenie wzrostu gospodarki on-demand, social selling. Wszystkie te zagadnienia są ze sobą silnie związane i pokazują nie tylko jak my marketerzy myślimy o dzisiejszym świecie, ale też w jakim kierunku podąża świat. Można się zgadzać lub nie ze znaczeniem wskazanych trendów i różnie je interpretować. Nie zmienia to jednak faktu, że wokół nich wciąż prowadzone są żywe dyskusje.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Trudno wskazać jedno wydarzenie, które miało znaczący wpływ na naszą branżę i bezpośrednio na nią oddziaływało w 2021 r. Nie sposób jednak nie wspomnieć o metawersum, które rozbudziło fantazję na temat możliwości, jakie może przynieść nowy, cyfrowy świat Meta. Jeśli Barbados rozpoczyna prace prawne, nad możliwością zalegalizowania swojego terytorium w tym świecie, to znaczy, że wszystko, co dotąd mogło wydawać się fikcją, zaczyna nabierać realnych kształtów, a to na pewno będzie wpływać na nas w kolejnych latach.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces  albo największa porażka w 2021?

Osobiście uważam, że największym sukcesem tego roku jest ogromne zaangażowanie całego zespołu, który tworzy Focus Nation. Ludzie z prawdziwą pasją i pełni zaangażowania, dzięki którym dynamicznie rozwijamy się jako agencja. W 2021 rozpoczęliśmy nowe współprace, m.in. z BNP Paribas Cardif czy marką Tailor oraz kontynuujemy ponad 10-letnie współprace z naszymi stałymi Klientami.

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Akceptuję Dowiedz się więcej