Praca jest dla nas źródłem stresu – 72% pracowników odczuwa go każdego tygodnia

Trudno sobie wyobrazić życie bez pracy – niestety dla większości Polaków okazuje się ona częstym źródłem stresu. Ponad dwie trzecie (72%) pracowników twierdzi, że odczuwa stres związany z pracą każdego tygodnia, przy czym prawie jedna piąta (19%) boryka się z nim codziennie! Jak wynika z badania Huawei CBG Polska - 38% osób odczuwających zawodową presję twierdzi, że taki stan rzeczy utrzymuje się ponad pół roku, a 31% nie jest w stanie wskazać, od jak dawna. Długotrwały stres wpływa negatywnie na nasze samopoczucie, prowadzi do obniżenia nastroju, ciągłego zmęczenia, bezsenności, osłabienia produktywności czy też wypalenia zawodowego. Mimo to 84% z nas nigdy nie mierzy jego poziomu. Taka kontrola okazuje się niezwykle ważna. Odpowiednia analiza za pomocą funkcji smartwatcha może pomóc nam poznać swoje reakcje i nauczyć się je kontrolować. To w konsekwencji poprawi nasze zdrowie i poziom satysfakcji życiowej.

Aż 72% pracujących Polaków doświadcza stresu związanego z pracą każdego tygodnia. Taka dawka nerwów może mieć konsekwencje dla naszego zdrowia. Niektórymi z objawów przewlekłego stresu są: bezsenność, obniżona odporność czy problemy z sercem, a nawet migreny. Dla prawie 1/5 pracowników (19%) wykonywany zawód jest codziennym źródłem niepokoju, podczas gdy 33% odczuwa zawodowy stres nawet 2-3 razy w tygodniu. Co więcej, aż 20% badanych przyznaje, że nie potrafi przetrwać tygodnia bez choćby jednego trudnego dnia. Wnioskiem rzucającym nieco optymizmu na sytuację kondycji psychicznej pracowników jest fakt, że nieco ponad jedna czwarta pracowników doświadcza stresu  związanego z pracą tylko 1-2 razy w miesiącu bądź rzadziej (28%). Co zatem najczęściej niepokoi nas w związku z wykonywanym zawodem i jak możemy sobie z tym radzić?

Zbyt niskie wynagrodzenia i zbyt wysoka presja

Poziom wynagrodzenia nadal pozostaje najsilniejszym czynnikiem generującym stres wśród pracujących Polaków, przyznaje to aż 61% z nich. Nie ma w tym niczego dziwnego, w końcu wysokość zarobków bezpośrednio wpływa na poczucie bezpieczeństwa. Możliwość podejmowania decyzji życiowych bez presji finansowej to niedoścignione marzenie wielu – tylko 3% badanych nie stresuje się pieniędzmi w ogóle. Niewiele mniej osób, bo 56%, jako czynnik wywołujący u nich silny lub bardzo silny stres wskazuje dużą presję na wyniki zawodowe. W przestrzeni publicznej wiele mówi się o konsekwencjach zdrowotnych zbyt dużego nacisku na podwładnych, jednak jak widać, edukacja w tym temacie jest nadal potrzebna. Tylko 4% z nas temat ten nie stresuje wcale. Jednak inne czynniki, takie jak nadmiar zadań i nadgodzin, brak możliwości rozwoju oraz niewłaściwa atmosfera w pracy również mocno obciążają pracowników – odpowiednio 49%, 46% i 45% osób wskazało na te problemy jako silne czynniki stresowe.

Co zaskakujące, warunki w miejscu zatrudnienia negatywnie wpływają na samopoczucie aż 43% pracujących, a brak pracy zdalnej na 33% z nich.

Presja w pracy od dawna jest problemem

Zdaniem zestresowanych pracowników ich problemy trwają od dłuższego czasu. Aż 38% respondentów przyznało, że odczuwa stres związany ze swoją pracą od ponad pół roku, podczas gdy 31% nie jest w stanie określić, od jak dawna czuje tę presję. Prawie co czwarta osoba (23%) wskazuje, że problemy te utrzymują się od kilku miesięcy, a kolejne 8%, że krócej niż miesiąc.

Monitoring poziomu stresu to podstawa

Aż 84% respondentów przyznaje, że nigdy nie sprawdza swojego poziomu stresu. Warto to zmienić, bo jego kontrolowanie pomaga rozpoznawać czynniki, które go wyzwalają. Im szybciej będziemy je zauważać, tym lepiej będziemy mogli przeciwdziałać krótko- i długofalowym efektom podenerwowania i niepokoju. Doskonałymi narzędziami posiadającymi zaawansowane funkcje pomiaru stresu są smartwatche.

 

– Monitorowanie poziomu stresu jest ważne zarówno, gdy odczuwamy jego wzrost, jak i gdy nie zauważamy takich symptomów. W tym pierwszym przypadku – kiedy zegarek pokaże nam, że poziom napięcia w naszym organizmie jest zbyt wysoki, możemy zastosować techniki antystresowe, takie jak: ćwiczenia oddechowe, relaksacja mięśni czy medytacja. Warto także zadbać o regularną aktywność fizyczną oraz lepszy sen, w czym też może nam pomóc smartwatch. Jeśli jednak silny stres pojawia się często i przez dłuższy czas, wówczas wiele osób przestaje odczuwać jego objawy – nasze ciało się do tego permanentnego napięcia przyzwyczaja. Zegarek przez całą dobę zapisuje zmiany poziomu stresu, co obiektywnie pokaże czy jesteśmy zestresowani czy nie. Analiza danych dobowych umożliwi nam również powiązanie raptownych wzrostów z wydarzeniami, które miały miejce o konkretnej godzinie danego dnia. Dzięki temu dowiemy się jakie sytuacje powodują u nas wzmożone napięcie, a także jakie są ich negatywne objawy, np. przyspieszone tętno czy problemy ze snem. To pozwoli nam odpowiednio reagować – zbudować zdrowe nawyki, a w razie potrzeby wyeliminować z naszego życia główne źródła stresu – mówi Dorota Rakowska, Marketing Director w Huawei CBG Polska.

 

***

O Huawei Consumer Business Group
Huawei jest jednym z czołowych producentów elektroniki użytkowej na świecie. Usługi i urządzenia Huawei dostępne są w ponad 170 krajach i korzysta z nich ponad 3 miliardy ludzi na całym świecie. Huawei Consumer Business Group (CBG), jedna z trzech grup biznesowych firmy, oferuje konsumentom w Polsce szeroką gamę produktów, które dzięki zaawansowanym technologiom ułatwiają codzienne życie. Portfolio Huawei zawiera szeroki wachlarz produktów: smartfony, laptopy, tablety, monitory, smartwatche, opaski sportowe, bezprzewodowe słuchawki, głośniki, routery czy rozwiązania chmurowe. Od 2019 roku Huawei intensywnie rozwija swój autorski ekosystem Huawei Mobile Services oraz sklep z aplikacjami AppGallery, który w skali świata oferuje dostęp do ponad 177 tysięcy aplikacji zintegrowanych z HMS, w tym ponad 8000 aplikacji w języku polskim. Każdego miesiąca ze sklepu korzysta ponad 580 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie. Firma ma ponad 30-letnie doświadczenie w tworzeniu technologii teleinformatycznych, a motto marki „Make it possible” jest gwarancją stałego wysiłku firmy w dostarczaniu użytkownikom na całym świecie najnowocześniejszych, innowacyjnych technologii, urządzeń i usług. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę Huawei Consumer Business Group: consumer.huawei.com/pl/.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF