Rekordowe liczby i szokujące dane – tak wyglądała walka o bezpieczeństwo na drogach w 2024

W 2024 roku Yanosik wraz z Polską Policją i innymi partnerami zorganizowali aż 7 ogólnopolskich akcji, które miały na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Dzięki współpracy udało się dotrzeć do milionów kierowców, promując odpowiedzialne zachowania za kierownicą i zwiększając świadomość na temat zagrożeń w ruchu drogowym. Eksperci przygotowali raport z podsumowaniem wspólnych działań informacyjno-edukacyjnych.
2024 rok na polskich drogach – podsumowanie Policji
Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji przygotowało wstępne podsumowanie 2024 roku na polskich drogach, z którego wynika, że w minionym roku odnotowano mniejszą liczbę ofiar śmiertelnych wypadków i poprawie uległo bezpieczeństwo pieszych.
Według danych, w 2024 roku do policji zgłoszono 21 528 wypadków drogowych, o 2,8% więcej niż w 2023 roku. Zginęło w nich 1 881 osób, mniej o 0,6% niż dwa lata temu. 24 825 osób zostało rannych, co daje wynik większy o 2,9% w porównaniu do 2023 roku.
To wstępne podsumowanie pokazuje, że w wielu obszarach poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach się utrzymała, ale niektóre z nich jeszcze potrzebują uwagi.
Yanosik i Polska Policja łączą siły dla bezpieczeństwa na drodze
Yanosik od lat współpracuje z Policją, organizując różne akcje informacyjno-edukacyjne, których celem jest poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. W ramach działań, oba podmioty oraz liczni partnerzy zewnętrzni komunikują i promują zasady bezpiecznej jazdy oraz odpowiedzialnego zachowania za kierownicą różnymi kanałami, docierając do polskich zmotoryzowanych.
Działania na rzecz bezpieczeństwa na drogach nie ograniczają się jedynie do sprawowania nadzoru przez Policję. Ważną rolę odgrywa przede wszystkim profilaktyka i edukacja, które mają na celu zwiększenie świadomości uczestników ruchu drogowego. Prowadzenie kampanii informacyjnych oraz organizowanie różnorodnych inicjatyw edukacyjnych pozwala skutecznie zapobiegać przestępstwom i wykroczeniom drogowym, a także zminimalizować ryzyko niebezpiecznych zdarzeń. W tych działaniach współpracujemy z organami państwowymi, samorządowymi oraz organizacjami społecznymi i firmami, co pozwala na jeszcze skuteczniejsze docieranie z istotnym przekazem zarówno do kierowców, jak i pieszych – informuje nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji
Yanosik, który aktualnie zrzesza ponad 5 mln społeczność kierowców, wykorzystuje swoje dwa główne atuty – możliwości technologiczne i zasięgowe. Marka, m.in. używa swojej aplikacji, w której nanosi różne ważne informacje oraz organizuje quizy edukacyjne, dotyczące przepisów ruchu drogowego i bezpieczeństwa. Z aplikacji Yanosik średnio miesięcznie korzysta ponad 2,5 mln użytkowników, którzy pokonują setki tysięcy kilometrów, dodając średnio co około 2 sekundy nowe zgłoszenia z trasy do systemu.
Współpraca marki z Policją od lat przebiega niezwykle skutecznie, o czym świadczy m.in. duże zainteresowanie działaniami w aplikacji Yanosik oraz poza nią.
7 akcji, które mogły uratować Twoje życie na drodze w 2024 roku
W 2024 roku Yanosik wspólnie z Policją przeprowadzili aż 7 ogólnopolskich akcji na rzecz bezpieczeństwa:
- 12.2023 – 15.01.2024 – „Myśl trzeźwo” – działania edukacyjne na temat trzeźwości za kierownicą i promujące odpowiedzialną jazdę.
- 03.2024 – 31.03.2024 – „Łapki na kierownicę” – uświadamianie kierowców o niebezpieczeństwie korzystania z telefonu podczas prowadzenia samochodu.
- 05.2024 – 30.09.2024 – „Zwolnij – niebezpieczny punkt!” – naniesienie najbardziej niebezpiecznych miejsc na mapach Yanosik i zachęcanie kierowców do zmniejszenia prędkości w ich obszarze.
- 06.2024 – 01.09.2024 – „Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa” – przypomnienie o obowiązku zapinania pasów kierowcom i pasażerom w sezonie wakacyjnym.
- 09.2024 – 30.09.2024 – „Zwalniaj przy szkołach” – informowanie kierowców o zbliżaniu się do szkół, celem zwiększenia bezpieczeństwa dzieci na drogach w okolicy placówek edukacyjnych.
- 10.2024 – 31.12.2024 – „Świeć przykładem – noś odblaski” – zachęcanie pieszych i zmotoryzowanych do noszenia odblasków dla poprawy widoczności w sezonie jesienno-zimowym.
- 10.2024 – 12.12.2024 – „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo” – akcja promująca bezpłatne sprawdzanie ustawienia świateł w samochodach w Stacjach Kontroli Pojazdów.
W realizację wyżej wymienionych działań zaangażowali się również: Screen Network S.A., Instytut Transportu Samochodowego (ITS), Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Polski Związek Motorowy, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) oraz wielu innych partnerów.
Yanosik oraz Policja o każdej z akcji poinformowali polskie media, które opublikowały 4 706 materiałów prasowych na ich temat, generując ekwiwalent reklamowy (AVE) o wartości ponad 9 milionów złotych! Z kolei, komunikaty o działaniach edukacyjno-informacyjnych, publikowane za pośrednictwem mediów społecznościowych marki, uzyskały zasięg ponad 1,83 mln unikatowych użytkowników.
Yanosik informował również swoją społeczność o akcjach bezpieczeństwa z Policją za pośrednictwem powiadomień push, które uzyskały 924,8 tys. kliknięć w 18 kampaniach oraz mailingów, których wysłano 17 dla wszystkich działań w ciągu roku, a które uzyskały 10 277 975 otwarć.
Wykorzystując możliwości swojej aplikacji, kampanie POI, banery oraz komunikaty głosowe na temat działań Yanosik i Policji uzyskały 513,58 mln wyświetleń, użytkownicy klikali w nie 754 723 razy.
Ponadto, w trzech quizach, dedykowanych akcjom „Myśl trzeźwo”, „Łapki na kierownicę” oraz „Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa”, wzięło łącznie udział 323 163 użytkowników systemu, z czego 177 812 uzyskało Certyfikat Odpowiedzialnego Kierowcy za udzielenie w 100% poprawnych odpowiedzi. Uczestnicy quizów udostępnili swoje certyfikaty 83 167 razy, co dodatkowo zwiększyło zasięg komunikacji o akcjach.
Edukacja kierowców w akcji „Myśl trzeźwo” realnie oddziałuje na bezpieczeństwo na drogach
Jedną z akcji, organizowanych przez Yanosik i Policję, jest „Myśl trzeźwo”, której celem jest przypomnienie kierowcom o odpowiedzialnej jeździe i sprawdzeniu stanu trzeźwości przed wyruszeniem w drogę samochodem, jeśli wcześniej spożywało się alkohol.
W ramach działań, w aplikacji Yanosik organizowany jest m.in. specjalny quiz sprawdzający znajomość przepisów ruchu drogowego wśród użytkowników. W edycji na przełomie 2024-2025 roku wzięło udział 59 080 kierowców, z czego 20 749 osób zdało poprawnie test i uzyskało Certyfikat Odpowiedzialnego Kierowcy.
Początek roku oznacza jednocześnie koniec akcji “Myśl trzeźwo” oraz quizu, który jest świetną okazją do poszerzenia wiedzy kierowców na temat bezpieczeństwa na drodze. Najtrudniejszym pytaniem w naszym quizie było to, czy główną przyczyną wypadków drogowych, spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców, jest nadmierna prędkość. 22% uczestników quizu nie odpowiedziało na nie poprawnie, ale za to zyskało nową wiedzę w tym temacie. Z kolei, najłatwiejszym pytaniem, było dotyczące czy należy powstrzymać nietrzeźwą osobę przed prowadzeniem pojazdu. Co ważne – aż 99% uczestników quizu odpowiedziało poprawnie na to pytanie. Wyniki naszego quizu utwierdzają nas w przekonaniu, jak ważne są takie inicjatywy edukacyjne, ponieważ stwarzają szansę na zyskanie nowej wiedzy w zakresie przepisów ruchu drogowego – informuje Sandra Silbernagel, Yanosik
Akcje przypominające o zerowej tolerancji dla spożywania alkoholu i prowadzenia pojazdu są niezwykle istotne, co potwierdzają także statystyki Policji z 2024 roku. Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w 2024 roku przeprowadzono ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie, czyli o 15,8% więcej niż w 2023 roku. Dzięki kontrolom policjantów zatrzymano 91 300 nietrzeźwych kierujących – o 4,5% mniej niż w 2023 roku.
Spadła także liczba wypadków drogowych, spowodowanych przez kierowców pod działaniem alkoholu – w 2024 roku zarejestrowano 1 201 takich zdarzeń – o 9.8% mniej niż w 2023 roku. Zmniejszyła się także o 28,8% liczba osób, które zginęły w wyniku wypadków, do których doprowadzili kierujący pod wpływem alkoholu – w ubiegłym roku policjanci zarejestrowali 151 ofiar śmiertelnych.
„Zwolnij – niebezpieczny punkt!” skuteczna akcja na rzecz bezpieczeństwa
Akcja „Zwolnij – niebezpieczny punkt!” w 2024 roku okazała się jedną z najbardziej efektywnych inicjatyw, promujących bezpieczeństwo na drogach. Jej celem było zwiększenie świadomości kierowców o miejscach szczególnie niebezpiecznych, takich jak przejścia dla pieszych czy skrzyżowania, gdzie ryzyko wypadków jest największe.
Zasięg i zaangażowanie ubiegłorocznej akcji “Zwolnij – niebezpieczny punkt!” były imponujące. W aplikacji Yanosik wyświetlono rekordową liczbę 346 milionów banerów, a punkty POI oznaczające niebezpieczne miejsca na mapie osiągnęły 63,6 milionów wyświetleń. Ponad 92 tysiące użytkowników kliknęło na wskazane POI, a banery zgromadziły 446 tysięcy kliknięć. Akcja odniosła również duży sukces medialny – opublikowano aż 1 738 informacji prasowych, które przełożyły się na ekwiwalent reklamowy (AVE) w wysokości 3,4 miliona złotych. Tak szeroki zasięg pozwolił dotrzeć do milionów odbiorców i zwrócić uwagę na problem bezpieczeństwa w miejscach szczególnie zagrożonych wypadkami – mówi Sandra Silbernagel, Yanosik
Kampanie, takie jak „Zwolnij – niebezpieczny punkt!” mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego. Dane BRD za 2024 rok wykazują, że spadła o 4,7 % liczba wypadków z udziałem pieszych – zarejestrowano 4 719 zdarzeń, w których zginęło 419 osób, mniej o 7,9%.
„Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo” – rekordowe zaangażowanie kierowców
Akcja „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo” w 2024 roku odniosła ogromny sukces, angażując kierowców i partnerów w promowanie bezpieczeństwa na drodze. Dzięki współpracy organizatorów: Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Instytutu Transportu Samochodowego oraz Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, partnerów: Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, PZM, DEKRA, Speed Car, Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji oraz Screen Network z aż 1 482 Stacjami Kontroli Pojazdów, kierowcy mogli bezpłatnie sprawdzić ustawienie świateł w swoich pojazdach. To przyczyniło się do poprawy widoczności na drodze, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym. Zaangażowanie użytkowników aplikacji Yanosik również pokazało, jak ważny był to temat. Akcja osiągnęła aż 11 milionów wyświetleń punktów POI w aplikacji, a banery zgromadziły 79 tysięcy kliknięć.
Popularność tych działań podkreśla, że kierowcy coraz częściej dostrzegają, jak istotna jest odpowiednia widoczność pojazdu i sprawne oświetlenie, które wpływają na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Quiz Yanosik, w ramach akcji „Łapki na kierownicę” zaangażował ponad 136 tys. kierowców
Akcja „Łapki na kierownicę” przypomina kierowcom o poważnych konsekwencjach, jakie niesie za sobą używanie telefonu podczas jazdy samochodem. W 2024 roku aż 136 375 osób wzięło udział w specjalnym quizie w aplikacji Yanosik, który sprawdzał ich wiedzę z tego zakresu. 65 912 uczestników zdało quiz poprawnie, zdobywając Certyfikaty Odpowiedzialnego Kierowcy, które udostępniono aż 35 666 razy. Dzięki temu, nie tylko podkreślono znaczenie odpowiedzialnego zachowania na drodze, ale również zwiększono zasięg kampanii, docierając z ważnym przekazem do jeszcze większej liczby kierowców.
„Łapki na kierownicę” to przykład skutecznej akcji, która nie tylko edukuje, ale również realnie wpływa na zmianę nawyków za kierownicą. Przypomina ona kierowcom, że każda chwila nieuwagi spowodowana korzystaniem z telefonu może mieć tragiczne konsekwencje dla nich samych oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Dzięki takim inicjatywom, polskie drogi stają się bezpieczniejsze.
Jakie akcje Policji i Yanosik odbędą się w tym roku?
W tym roku odbędą się działania:
- 1 marca do 31 marca – „Łapki na kierownicę”
- 1 maja – 30 września – „Zwolnij – niebezpieczny punkt!”
- 27 czerwca do 31 sierpnia – „Zapnij pasy – poczuj uścisk bezpieczeństwa”
- 1 września do 30 września – „Zwalniaj przy szkołach”
- 1 października do 31 grudnia – „Świeć przykładem – noś odblaski!”
- 23 października do 11 grudnia – „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”
- 30 grudnia – 15 stycznia 2026 roku – „Myśl trzeźwo”
Szczegóły na temat akcji będą na bieżąco komunikowane we wszystkich kanałach Yanosik oraz bezpośrednio w aplikacji, a także u partnerów i Polskiej Policji. Już teraz zachęcamy do aktywnego zaangażowania się w działania i wspólnego budowania bezpieczeństwa na polskich drogach.