...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Small business w Polsce dynamicznie się rozwija

Własna działalność gospodarcza staje się coraz bardziej popularna i dostępna. Przedsiębiorczość, determinacja, kierunkowe wykształcenie a dodatkowo sprzyjające prawo sprawiają, że w Polsce powstaje coraz więcej przedsiębiorstw. To dobra wiadomość dla deweloperów, którzy mogą liczyć na duże zainteresowanie nie tylko niewielkimi powierzchniami biurowymi, ale także przestrzeniami coworkingowymi.

Łatwiejszy start dla nowych firm

Założenie działalności jest dziś o wiele łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu (jedno okienko, rejestracja przez Internet, dotacje  m.in. z Unii Europejskiej).

Dodatkowo od 30 kwietnia 2018 r. przedsiębiorcy będący na początku swojej drogi mają jeszcze bardziej ułatwione zadanie. W przypadku założenia pierwszej firmy, lub otwarcia nowej działalności po pięciu latach, jesteśmy zwolnieni z płacenia składek ZUS przez 6 miesięcy. „Ulga na start”, bo tak się nazywa program, ma na celu wsparcie rozwoju polskich firm, szczególnie mikro- i małych przedsiębiorstw. Po tym okresie przez dwa lata przysługuje nam możliwość korzystania z preferencyjnych składek ZUS. W tym czasie firma może zaoszczędzić ponad 14,5 tys. złotych!

Liczba przedsiębiorstw stale rośnie

Według danych REGON w listopadzie 2017 r.  zarejestrowanych było 3 miliony jednoosobowych działalności gospodarczych. To rekordowa liczba od czasu, gdy te statystyki są publikowane przez GUS (od 2012 r.). Tak dynamiczny wzrost notowany jest od początku 2017 r. – tylko w okresie od stycznia do listopada zarejestrowało się 41 tys. nowych, jednoosobowych firm. Obniżający się koszt prowadzenia działalności, coraz więcej możliwości pozyskania inwestorów lub wsparcia finansowego przekłada się na rosnącą popularność posiadania własnego biznesu.

Jednym z dynamicznie rozwijających się sektorów biznesowych w Polsce są start-upy, czyli mikro- i małe firmy, tworzące innowacyjne produkty lub usługi, najczęściej w segmencie nowych technologii. Najpopularniejsze obszary to: big data, analityka, internet rzeczy, narzędzia deweloperskie i nauki przyrodnicze. Aż połowa start-upów to mikroprzedsiębiorstwa, które zatrudniają do 10 osób. Co ciekawe, 90% z nich odnotowuje regularny przychód, co przekłada się na dalszy rozwój działalności.

– Rynek mikro- i średnich firm prężnie się rozwija. Obserwujemy rosnącą liczbę start-upów, tworzących nowe rozwiązania IT, ale także Fab Labów, czyli niewielkich pracowni laboratoryjnych, w których można zamienić swoje projekty w rzeczywistość – mówi Justyna Bartecka z firmy DPS Software. – Korzystając m.in. z dofinansowań unijnych, firmy wprowadzają w życie coraz bardziej innowacyjne koncepcje, które niosą ze sobą wiele ciekawych rozwiązań – podkreśla Justyna Bartecka.

Deweloperzy szukają rozwiązań

Nawet kilkuosobowe firmy potrzebują własnego miejsca pracy. Coraz większa liczba deweloperów decyduje się na dostosowanie powierzchni biurowych do kilkuosobowych firm. Widoczne zapotrzebowanie rynku weryfikuje plany zagospodarowania biurowców, w których całe piętra zajmują mikro- i małe przedsiębiorstwa.

– Wśród zainteresowanych wynajmem powierzchni biurowych obserwujemy coraz większą liczbę start-upów i mikroprzedsiębiorców. Firmy coraz częściej preferują przestrzenie „z klimatem”. Spersonalizowane wnętrza, dogodny dojazd (bez stania w korkach do centrum miasta), duża liczba miejsc postojowych bezpośrednio pod biurowcem to aspekty zapewniające nie tylko przyjemną dla pracy atmosferę,  ale także komfort i oszczędności. Optymalizujemy czas związany z dotarciem do celu, opłaty z tytułu miejsc parkingowych oraz koszty stałe poprzez możliwość zaadaptowania mniejszych powierzchni (już od 30m2)- mówi Tomasz Suchak, architekt firm Devco i BFF Investment Polska zarządzających Wrocławskimi Parkami Biznesu.

Coworking dla small businessu

Oprócz niewielkich powierzchni biurowych dostosowanych do pracy w małych zespołach, coraz większą popularność zyskują przestrzenie coworkingowe. Tego rodzaju biura oferują nie tylko miejsce, ale często również sprzęt, oprogramowanie, a nawet częściową administrację. To wygodny i korzystny finansowo wybór dla biznesów, które zaczynają swoją działalność lub nie potrzebują prywatnej przestrzeni.

W Polsce mamy obecnie ok. 300 biur coworkingowych, a z roku na rok ich liczba wzrasta o ok. 20-25%. Pod koniec 2017 r.  w coworkach pracowało ponad 1,2 mln osób! Mniej oficjalna atmosfera i obecność osób z różnych branż w jednym miejscu sprzyja kreatywności, a także rozwojowi kontaktów biznesowych. 67% osób stwierdza, że dzięki coworkingowi odnoszą większe sukcesy biznesowe. Trend współdzielenia przestrzeni zyskuje na popularności zarówno dzięki szczególnemu klimatowi, jak i wygodzie użytkowania. Wynajmując przestrzeń “na biurka” nie musimy martwić się o serwisowanie sprzętu, zakup potrzebnego do pracy oprogramowania czy nawet sprzątanie biura. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wynajem gotowych stanowisk pracy właśnie ze względu na oszczędność czasu i pieniędzy. Ceny coworkingowych biurek zaczynają się już od około 400 zł za miesiąc.

Small business w Polsce nabrał rozpędu i wszystko wskazuje na to, że ten trend się utrzyma. Na potrzeby mikro- i małych przedsiębiorstw odpowiadają deweloperzy, którzy w coraz szerszym zakresie organizują przestrzenie pracy dla małych zespołów, a także biura coworkingowe. Nowe rozwiązania to mała rewolucja w branży deweloperskiej, dotychczas skupiającej się na dużych biurach dla korporacji.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF