STAN MARKETINGU B2B W POLSCE [RAPORT]
Pomimo popularności pojęć „generowanie leadów” i „content marketing” brakuje danych dotyczących tych praktyk wśród firm B2B w Polsce. Z tego względu we współpracy z generujleady.pl stworzyliśmy raport „Stan Marketingu B2B w Polsce 2015”. Pomysł na zbadanie stanu marketingu firm B2B w Polsce zrodził się podczas wystąpień i rozmów autorów raportu, którzy wielokrotnie powołując się na dane i badania z USA i Europy Zachodniej słyszeli pytania o stan rzeczy na naszym polskim rynku.
Jak sugerują wyniki naszego badania,wiele firm B2B upatruje w content marketingu szansę na efektywną formę komunikacji ze swoją grupą docelową. Firmy przesuwają coraz większą część budżetów na tworzenie i publikację treści (często kosztem wydatków na reklamę). Spora część firm (choć nie jest to jeszcze tak powszechne, jak mogłoby się wydawać) próbuje również stosować generowanie leadów, aby w sposób bezpośredni powiązać akcje marketingowe z działaniami sprzedażowymi. Moim zdaniem, jest to ogromna szansa dla samych marketingowców B2B by wyjść z cienia mgliście pojętego „marketingu” oraz „budowania wizerunku” tak, by w sposób bezpośredni przyczynić się do budowy sukcesu finansowego firmy oraz partycypować w benefitach z tym związanych. Mam wrażenie, że w obecnej chwili marketingowcy B2B otrzymali od swoich przełożonych swoisty kredyt zaufania. Mają też szansę wykorzystać zmiany technologiczne, np. dostępność kanałów publikacji, media społecznościowe, systemy do automatyzacji marketingu itd., słowem – mają w zasięgu ręki wszystkie elementy układanki, dzięki którym mogą odegrać kluczową rolę w rozwoju swoich firm. Wierzę, że mogą stać się katalizatorem zmian w swojej firmie, wykreować strategiczne podejście nie tylko do content marketingu, ale do marketingu w ogóle. Jednak wyniki badania sugerują również, że w wielu przypadkach brakuje najważniejszych mechanizmów i procesów, które mogłyby pozwolić na wykorzystanie tego potencjału. Należy się spodziewać, że zwiększone nakłady na content marketing i generowanie leadów muszą – koniec końców – oznaczać większą odpowiedzialność za wyniki. Zresztą sami ankietowani przyznają, że mają postawione cele stricte sprzedażowe, z których będą rozliczani. Marketingowcy powinni mieć świadomość, że taki stan rzeczy może być przeszkodą w dalszym zwiększeniu – lub przynajmniej utrzymaniu – wydatków na content marketing w przyszłości.
Warunki wydają się być idealne, a konkurencja niezbyt ostra. Ci, którzy wykorzystają swoją okazję, mają szansę na spektakularny sukces – czego wszystkim koleżankom i kolegom po fachu gorąco życzę.
::
Przeczytaj także: NADCHODZI ERA WARTOŚCIOWYCH TREŚCI?