StarLadder Major cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Podsumowujemy ostatnią edycję święta esportu w Berlinie

75

StarLadder Berlin Major 2019 był prawdziwym świętem dla fanów esportu na całym świecie. Zmagania najlepszych graczy Counter-Strike: Global Offensive obejrzało miliony ludzi z całego globu. W tym gronie znalazło się wielu Polaków, którzy rozgrywki śledzili w trakcie polskiej transmisji przygotowanej przez agencję gamingową Fantasyexpo.

Ostatnia decydująca faza turnieju Major 2019 trwała trzy tygodnie. Przez pierwsze dwa drużyny zmagały się na arenie Verti Music Hall w Berlinie, gdzie fani na żywo mogli obejrzeć rywalizację podczas Fazy Pretendentów i Fazy Legend. Udział w niej wzięły 24 drużyny, które miały zagwarantowane miejsce poprzez wyniki z poprzedniego Majora bądź też przeszły przez kwalifikacje. Faza Pucharowa, do której zakwalifikowało się osiem zespołów, odbyła się na słynnej Mercedes-Benz Arena w Berlinie. Jest ona w stanie pomieścić 17 000 fanów i przez okres trwania play-offów była wypełniona po brzegi.

Imprezy rangi Major przyciągają też rzesze widzów przed ekrany monitorów. Polska transmisja na kanale Piotra „Izaka” Skowyrskiego cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Przez cały czas trwania turnieju jego kanał odnotował ponad 4,1 mln wyświetleń. Transmisja osiągnęła swój szczyt oglądalności podczas finału, kiedy to wydarzenie oglądało ponad 26 000 widzów jednocześnie.

Izak to jedna z wiodących postaci w świecie esportu, który regularnie osiąga spore liczby w zakresie oglądalności na swoim kanale. Wraz z takimi osobistościami jak Paweł “Saju” Pawelczak , Olek “vuzzey” Kłos, Damian “MdN” Kisielewski i Adam “destru” Gil komentował on na żywo grę najlepszych drużyn na świecie. Ponadto wydarzenie analizowali świetni polscy eksperci oraz profesjonalni gracze, tacy jak Temmy “soren” Tudev, Damian “DDEsport” Dąbrowski, Grzegorz “SZPERO” Dziamałek, Patryk “ponczek” Wites, Łukasz “Hermes” Pożyczek oraz Damian “Furlan” Kisłowski. Hostem analizy był jak zawsze niezawodny Radek “Mad1” Florkowski. Na kanale można było zobaczyć też kilka innych osób, które wspomagały transmisje podczas kwalifikacji na turniej. Te rozgrywki również odbyły się w stolicy Niemiec, kilka tygodni przed głównym wydarzeniem. Tymi osobistościami byli Paweł “innocent” Mocek, Kamila “firingirl” Kopij, Sławek “Krzema” Krzemiński, Olaf „szeregowy” Ostrowski, Kamil “Dziukens” Dziuk, oraz Oskar “DeerFluffy” Formella.

Studio, w którym przygotowana była polska transmisja, urządzone zostało w warszawskiej kamienicy dzięki uprzejmości hostelu “Design Hostel LOFT 22”. Przez cały okres trwania wydarzenia to właśnie tam działała ekipa realizacyjna agencji Fantasy Expo, która tym razem przeniosła się z profesjonalnego studia i zaaranżowała klimatyczną przestrzeń na potrzeby produkcji. Dzięki temu organizator polskiej transmisji wyszedł poza standardowe ramy produkcyjne i przeprowadził doskonały eksperyment nawiązujący do oldschoolowego stylu w nowoczesnym wydaniu.

Organizacja realizacji telewizyjnej w nowym środowisku zawsze stanowi wyzwanie. Na miejsce trzeba przywieźć mnóstwo sprzętu audiowizualnego, który jest bardzo delikatny, a następnie zaplanować całą dostępną przestrzeń pod kadry. Jednak jeszcze przed wyjazdem ważnym elementem jest zaplanowanie harmonogramu pracy i transmisji – “rundown”. Istotny jest także dobór współpracowników, komentatorów i ekspertów. Z doboru naszej obsady jestem zadowolony i myślę, że widzowie także. Przykładam wagę nie tylko do merytorycznej części programu, ale także do graficznej. W trakcie naszych transmisji w dole ekranu od jakiegoś czasu można dostrzec “pasek z newsami”. Dzięki niemu w estetyczny sposób możemy dostarczać istotne informacje naszym widzom. Jestem dumny z naszej ekipy realizacyjnej i wiem, że z nimi mogę zrobić każdy rodzaj realizacji w dowolnym miejscu na świecie. – mówi Bartosz Wilczek, Head of Esports oraz wydawca polskiej transmisji Starladder Major Berlin 2019.

Oprócz emisji samego wydarzenia przeprowadzono wiele aktywności związanych z tematyką rozgrywek i rywalizacji, które można było zobaczyć premierowo podczas trwania turnieju Major 2019. Ekipa realizacyjna stworzyła:

  • 6 odcinków “Cafe Major” – były to eksperckie panele oraz wywiady z osobami biorącymi udział w realizacji projektu.
  • “Mecz Silverów” dający niesamowitą zabawę dla widzów. Zapis z rozgrywek cieszy się ogromna popularnością na kanale Youtube Piotra “Izaka” Skowyrskiego — wideo osiągnęło ponad 300 000 wyświetleń w dwa dni i stało się numerem jeden na karcie czasu w sekcji gier na Youtube.
  • 3 odcinki “Hansa Kłosa” – był to luźny format video z Olkiem Kłosem w roli głównej. Ekipa nakręciła 3 odcinki, które nawiązywały do zabawnych sytuacji w trakcie realizacji.
  • Quiz ekspertów, w którym musieli wykazać się wiedzą i refleksem. Zapisane wideo na kanale Olka ‘vuzzey’ Kłosa  osiągnęło ponad 19 500 wyświetleń.

Turniej był szeroko opisywany przez liczne media esportowe i nie tylko. Na jego temat pojawiło się prawie 300 artykułów. Wszystkie działania agencji Fantasyexpo oraz jej partnerów, związane z publikacją treści wokół polskiej transmisji Major Berlin 2019 osiągnęły blisko 22 000 000 wyświetleń!

Całe wydarzenie wspierali sponsorzy, których obecność można było zauważyć podczas transmisji — a były to takie firmy jak KFC, STS, logitech G, Crunchips, Quersus oraz Monolith Film Studio. Ich produkty aktywnie reklamowano na kanale Izaka, a zaangażowani widzowie mogli wygrać atrakcyjne nagrody takie jak sprzęt komputerowy czy kody do restauracji KFC.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się też akcja zorganizowana we współpracy z logitech G, która polegała na zbieraniu wirtualnej waluty “dziki” – im więcej czasu kibice spędzali na transmisji tym więcej gromadzili “dzików”, które po zakończeniu Majora wymieniane były na sprzęt od logitech G. W akcji wzięło udział ponad 140 000 osób. Z kolei sieć restauracji KFC wspierała polską transmisję nie tylko ją sponsorując, ale także przygotowała dla wszystkich widzów, jak i graczy specjalny zestaw “Kubełek Gamera 1337” wypełniony najlepszymi przysmakami. Można było go zamówić podczas trwania całego turnieju Starladder Major Berlin 2019. Oznaczenie “1337” jest ściśle powiązane ze światem gamingu, oznacza ono “elite”, dlatego hasło przyjęto z wielkim entuzjazmem wśród społeczności graczy. Wielokrotnie podczas transmisji można było zaobserwować, jak gwiazdy zamawiały kubełki do studia.

Transmisje z zawodów sportów elektronicznych dają możliwość precyzyjnego dotarcia i komunikacji ze ściśle określonym gronem odbiorców. Turniej Major Berlin 2019 jest doskonałym przykładem. Mimo, że w finale nie zobaczyliśmy naszych rodaków, to imprezę śledziło w najlepszym momencie ponad 26 tysięcy osób, a relacja odnotowała ponad 4,1 miliona wyświetleń. Nie inaczej jest w przypadku polskiej sceny turniejów esportowych. Dla przykładu relacje z finałowych rozgrywek Counter-Strike: Global Offensive podczas finałów Polskiej Ligi Esportowej – Sezonu Wiosna 2019, w jednym momencie śledziło ponad 25 tysięcy unikalnych widzów. Jako realizatorzy transmisji, zachęcamy marki do promocji oraz podejmowania aktywności z kibicami esportowymi. Możliwości jest naprawdę wiele — od tradycyjnego lokowania produktów oraz logotypów w trakcie realizacji, po partnerstwo w dedykowanych działaniach.” – komentuje Justyna Oracz, Head of Brands Fantasyexpo

– Podczas trwania transmisji swoją ofertę prezentowały także Zakłady Bukmacherskie STS, które od dawna wspierają polski esport. Zakłady Bukmacherskie STS są strategicznym partnerem największych polskich wydarzeń esportowych, nie mogło ich również zabraknąć przy polskiej transmisji Majora. Wspólnie realizujemy projekty i nabieramy doświadczenia w tworzeniu nowych narzędzi, które pozwalają na realizację ustalonych celów marketingowych i biznesowych. – mówi Aleksiej Budźko, Brand Manager Fantasyexpo.

W trakcie trwania meczów mogliśmy na żywo śledzić zmieniające się kursy. Firma STS zadbała również o współpracę z największymi ekspertami, która zakończyła się stworzeniem rankingu typerów, gdzie każdy mógł wykazać się wiedzą i wybrać faworytów nadchodzących spotkań. W tej konkurencji najlepsza okazała się redakcja eweszlo.pl.

Transmisje internetowe mają sporą przewagę nad tymi znanymi z telewizji w kwestii zaangażowania widzów. Interaktywne narzędzia pozwalają im na aktywne uczestnictwo oraz integrację z innymi użytkownikami. Jednym z takich narzędzi jest czat, który pozwala w czasie rzeczywistym promować partnerów poprzez wysyłanie linków do ofert. Umożliwia też śledzenie reakcji na wyświetlane reklamy. Ponadto widzowie tworzą więź z prowadzącymi, niejednokrotnie wchodząc z nimi w interakcje i dialogi.