Uber Eats Foodcast: 2019 będzie rokiem weganizmu

176

Według najnowszego raportu Uber Eats FoodCast, weganizm stanie się trendem żywieniowym, który na stałe rozgości się w mainstreamie i w 2019 roku podbije kubki smakowe Europejczyków. Największym powodzeniem będą cieszyły się kwiaty jadalne oraz substytuty mięsa, takie jak seitan czy hem. Chcąc poznać nawyki i trendy żywieniowe Europejczyków, firma Uber Eats przeanalizowała ponad 191 milionów wyszukiwań różnorodnych potraw i dań dostępnych w jej aplikacji.

Raport powstał w oparciu o liczbę wyszukiwań klientów w aplikacji Uber Eats w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Użytkownicy aplikacji coraz chętniej szukali wegańskich dań. Z tego względu firma Uber Eats prognozuje, że w przyszłym roku w menu restauracji w Europie pojawi się jeszcze więcej tego typu potraw.

Pełna lista najgorętszych trendów żywieniowych w 2019 roku według Uber Eats:

  1. Jadalne kwiaty (kwiaty ogórecznika, lawendy i hibiskusa)
  2. Żywność i napoje na bazie konopi (nasiona, mleko i herbata)
  3. Seitan (substytut mięsa bogaty w białko)
  4. Manakeesh (także manakish – rodzaj chlebka, który jest popularny we wschodnim regionie Morza Śródziemnego, zwany także arabską pizzą)
  5. Hem (enzym nadający potrawom przygotowanym na bazie roślin czerwonej barwy; substytut mięsa)

W obliczu zmieniających się upodobań żywieniowych i wzrostu popularności zarówno weganizmu, jak i fleksitarianizmu (elastycznej formy wegetarianizmu), konsumenci coraz chętniej i odważniej odkrywają nowe, nieznane dotąd smaki. Z tego powodu restauracje rozszerzają swoje bezmięsne menu. Na znaczeniu traci nieco jackfruit (owoc chlebowca), postrzegany do tej pory jako najpopularniejsza wegańska alternatywa dla szarpanej wołowiny.

Według danych zgromadzonych przez Uber Eats, w perspektywie najbliższych 12 miesięcy spadnie również popularność matchy (zielonej herbaty w proszku) oraz aloe vera (miąższu z aloesu). Wśród ciepłych napojów dominować będzie kawa, natomiast kawa na zimno (cold brew) uzupełni listę pięciu napojów i pokarmów, które stracą na znaczeniu.

Najpopularniejsze potrawy w 2018 roku

Poza przewidywaniami dotyczącymi upodobań żywieniowych na 2019 rok, Uber Eats ujawniło również w zestawieniu FoodCast najpopularniejsze potrawy zamawiane przez klientów w 2018 roku. W Polsce dominowały potrawy wywodzące się głównie z kuchni azjatyckiej. Na pierwszym miejscu znalazł się twarożek sojowy Tofu, na drugim hummus, czyli pasta z ciecierzycy, czosnku i sezamu, natomiast na trzecim uplasował się wietnamski rosół phở.

Według Jeanette Mellinger, szefowej działu User Research w Uber Eats, wraz ze wzrostem świadomości społeczeństwa na temat spożywanych produktów, możemy spodziewać się ciągłego wzrostu popularności potraw przygotowywanych na bazie roślin.

– Jak pokazują nasze dane, preferencje żywieniowe ciągle się zmieniają, a popularne produkty, takie jak jackfruit, mogą zostać zastąpione w 2019 roku przez inne substytuty mięsa. Wzrost świadomości społecznej sprawi, że weganizm stanie się coraz bardziej powszechny, stając się stylem życia dla milionów osób – powiedziała Jeanette Mellinger – Liczba wyszukiwań klientów pokazuje również, że aplikacje do dostarczania żywności, takie jak Uber Eats, szybko przekształcają proces dostawy jedzenia. Zamawianie posiłków jedynie na zasadzie “niedzielnych małych grzeszków” żywieniowych ewoluuje, stając się coraz ważniejszą częścią naszego codziennego życia – dodała Mellinger.

20 najpopularniejszych artykułów i potraw, wyszukiwanych w Polsce w 2018 roku w aplikacji Uber Eats (Maj-Listopad 2018):

  1. Tofu
  2. Hummus
  3. Pho
  4. Potrawa wegańska
  5. Czosnek
  6. Seitan
  7. Tahini
  8. Kimchi
  9. Miso
  10. Orzech kokosowy
  11. Bulgur
  12. Imbir
  13. Miód
  14. Sriracha
  15. Chia
  16. Tempeh
  17. Dynia
  18. Dania bezglutenowe
  19. Kurkuma
  20. Matcha

5 artykułów, które odnotowały największy wzrost wyszukiwań w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Dane na podstawie 191 519 375 wyszukiwań w aplikacji Uber Eats (Maj-Listopad 2018):

  1. Jadalne kwiaty
  2. Żywność i napoje przygotowywane na bazie konopi
  3. Seitan
  4. Manaeesh
  5. Hem

5 artykułów, które odnotowały największy spadek wyszukiwań (region EMEA, identyczna liczba wyszukiwań, Maj-Listopad 2018)

  1. Lody rolowane (tajskie)
  2. Cold brew (kawa na zimno)
  3. Matcha (zielona herbata w proszku)
  4. Jackfruit (owoc chlebowca)
  5. Aloe vera (miąższ z aloesu)

Metodologia badania

Badanie FoodCast zostało przeprowadzone od maja do listopada 2018 roku. Przeanalizowano w nim 191 519 375 wyszukiwań użytkowników zamawiających potrawy przy użyciu aplikacji Uber Eats w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).