Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – jak to zrobić?
Z roku na rok rośnie liczna konsumentów, którzy rezygnują z zakupów w sklepach stacjonarnych na rzecz zakupów online. Szczególnie dało się to zauważyć w ostatnim czasie, kiedy pandemia spowodowała zamykanie gospodarki, a tym samym ograniczenie możliwości zakupów stacjonarnych. Samo posiadanie sklepu internetowego jednak nie oznacza, że odniesie on sukces sprzedażowy. E-commerce rządzi się swoimi prawami, a konkurencja stale rośnie, dlatego konieczne jest podejmowanie działań, które spowodują zwiększenie sprzedaży w sklepie.
Poznaj swoich klientów
By odpowiedzieć sobie na pytanie, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie, najpierw musisz zadać inne – kim są Twoi klienci? Wiedza na temat tego, czego szukają odwiedzający Twoją stronę użytkownicy, jak poruszają się po sklepie, co wkładają do koszyków, czy finalizują swoje zakupy, a także, dlaczego decydują się nie skorzystać z oferty, pozwoli bliżej poznać odbiorców Twoich produktów. Dzięki temu możesz realnie ocenić, jak wielu z nich jest lojalnymi klientami, którym powinieneś pokazać, że o nich dbasz, a ilu trafiło do Twojego sklepu przypadkiem i zastanowić się, co zrobić, by zatrzymać ich na dłużej.
Poznaj konkurencję
Bliska relacja z klientem to podstawa, bardzo ważne jest jednak również poznanie konkurencji. E-commerce, ze względu na to, że działa w internecie, ma bardzo niski próg wejścia, jednak bardzo trudno jest utrzymać wysoką pozycję na tym rynku ze względu na ogromną konkurencję. Znajdź najważniejszych graczy w swojej dziedzinie, sprawdź, na czym bazują ich działania, w jaki sposób się promują, jaką mają ofertę, jak utrzymują zaangażowanie użytkownika oraz co powoduje, że interfejs sklepu jest przyjazny dla odbiorcy – ucz się od najlepszych. Poszukaj również mniejszych konkurentów i przeanalizuj ich sklepy i działania pod kątem tego, co się sprawdza, a co można byłoby poprawić – nie popełniaj tych samych błędów.
Przeanalizuj swoją sytuację
Przyglądnij się swojemu biznesowi. Zrób analizę strategii sprzedaży, sprawdź opinie użytkowników, zastanów się, czy wszystkie wykorzystywane przez Ciebie narzędzia przynoszą efekty i co można byłoby poprawić we wszystkich obszarach działania Twojej platformy. Jeśli nie jesteś pewien bądź masz wątpliwości, możesz zwrócić się z prośbą o pomoc do specjalistów w celu przeprowadzenia profesjonalnego audytu sklepu internetowego. Proces zwiększania sprzedaży w internecie to podejmowanie działań długotrwałych i opracowanie dalekosiężnej strategii. Nie zawsze od razu będziesz wiedział, co działa dobrze, a co należy poprawić.
Wprowadź działania korygujące
Kiedy poznasz obszary, które wymagają poprawy i odpowiesz sobie na pytanie jak zwiększyć sprzedaż, możesz zacząć wprowadzać w życie działania naprawcze. Nie skupiaj się jednak na tym, by zrobić wszystko od razu. Zacznij od działań, które pozycjonują Twoją markę. To jak klienci postrzegają markę, wpływa na ich decyzje zakupowe. Pozycjonowanie sklepu internetowego, to pierwsza pozycja na liście „to do”, którą powinieneś odhaczyć. Pamiętaj jednak, że jest to proces ciągły, który wymaga Twojej uwagi przez cały czas. W drugiej kolejności będą to rozwiązania skupiające się na promowaniu oferty i utrzymaniu relacji z klientami, a także pozyskiwaniu nowych.
Buduj zaangażowanie i docieraj do nowych klientów
Łatwo jest przeprowadzić audyt e-sklepu w kwestiach technicznych i wprowadzać zmiany w funkcjonowaniu platformy. Większym wyzwaniem, jest budowanie dobrych relacji z klientami, spełnianie ich oczekiwań i wpasowanie się w aktualne trendy.
Prowadząc sklep internetowy, masz możliwość skorzystania z wielu łatwo dostępnych narzędzi ułatwiających komunikację, budowanie relacji z obecnymi i docieranie do nowych klientów. Content marketing na przykład pomaga budować wizerunek Twojej marki jako eksperta w swojej dziedzinie i pozycjonować Twój sklep wśród konkurencji. Poprzez dobrze zaplanowane działania content marketingowe możesz docierać do nowych klientów, którzy aktualnie szukają właśnie Twoich produktów. Dzięki e-mail marketingowi utrzymasz stałe relacje ze swoimi klientami i przypomnisz im np. o niezrealizowanych zakupach w koszyku, poinformujesz także o obecnych promocjach i nowościach w sklepie. Programy lojalnościowe i rabaty dla powracających klientów pozwalają zwiększyć zaangażowanie użytkowników i zachęcić ich do ponownych zakupów właśnie u Ciebie. Z kolei reklama w Google Ads i mediach społecznościowych pozwala dotrzeć precyzyjnie do konsumentów szczególnie zainteresowanych Twoją ofertą, a dzięki wielości formatów i kanałów ma bardzo szeroki zasięg.
Istnieje cała gama działań, które możesz, a nawet powinieneś podjąć, by zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie. Kluczowe jest jednak zastanowienie się, kim są twoi klienci i w jaki sposób najlepiej będzie się z nimi komunikować. Pamiętaj, że najważniejsze jest to, czego konsument oczekuje od platformy i czego na niej szuka. Planując swoje aktywności w e-commerce zawsze stawiaj na pierwszym miejscu konsumenta.
Źródło: Ideoforce