5 kroków, jak robić efektywny influencer marketing

praca przy komputerze

Coraz więcej marketerów na stałe wpisuje w strategię firmy współpracę z twórcami internetowymi. Odpowiednio przeprowadzona kampania z influencerami jest w stanie zapewnić nam sukces, czyli zrealizować cele, jakie sobie założyliśmy: wizerunkowe, czy też sprzedażowe. Jak to zrobić krok po kroku, o tym przeczytacie w poniższym artykule.

1.Brief to podstawa

Bardzo przydatne jest spisanie założeń kampanii w jednym miejscu. Polecam przygotowanie takiego podsumowania dla influencera w ścisłym porozumieniu z marką, jeśli przygotowujemy kampanię jako agencja po stronie klienta. Oprócz praktycznych informacji: jak nazwa marki, adres strony internetowej, czy sklepu, nazwy kanałów w mediach społecznościowych, powinna się w nim znaleźć także opisana pokrótce misja marki i jej wartości. Dodajmy także informację o grupie docelowej, heavy userach produktu czy usługi.

W briefie zawrzyjmy krótki opis kampanii – to jeszcze nie miejsce na długie elaboraty. Szczegółowe dywagacje zostawmy na potem. Dokument ma zaciekawić influencera naszą akcją promocyjną, świetnie byłoby, gdyby od razu zainspirował go do działania. Możemy dodać tam zarys naszego pomysłu, jednak polecam duże pole do popisu, kreatywnego wyżycia się, pozostawić samemu twórcy. 

Twórca doskonale zna swoją społeczność i będzie wiedział, w jaki sposób przedstawić komunikat tak, by odbiorcy “byli zadowoleni”, a co najważniejsze: zaciekawieni danym produktem, miejscem czy usługą. Bez obaw, właściwie wybranemu twórcy będzie zależeć, by dzieło było wykonane w sposób rzetelny oraz autentyczny. O autentyczności powiemy sobie w kolejnym punkcie.

Sam brief porównuję do przewodnika turystycznego w artykule, gdzie szerzej zajęłam się specyfiką tego dokumentu.

2. Dobierz influencerów

Gdy brief mamy już rozpisany, pora na stworzenie listy influencerów, z którymi chcielibyśmy wejść we współpracę. Sprawdźcie ich dokładnie, by finalnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcecie ich zaprosić do kampanii.

Potencjalnych kandydatów warto chwilę poobserwować, by zobaczyć jak zachowują się w sieci: czy regularnie wrzucają treści, jak kontaktują się z fanami, czy odpowiadają na komentarze, jak ich treści są odbierane.

Oczywiście wiele statystyk pokażą nam narzędzia, takie jak InfluTool, Social Blade, HypeAuditor, IQ Hashtags, jednak nie zapominajmy jak ważna jest sama obserwacja.

Wejdźmy na profil twórcy, zobaczmy jak wygląda jego feed na Instagramie, czy kanał na YouTubie. Ustalmy, w jakim medium społecznośiowym chcemy przeprowadzić kampanię. Jeśli co drugi kafelek lub film to treść sponsorowana, na dodatek dość przypadkowo dobrana, zastanówmy się, czy chcemy z daną osobą współpracować. Istnieje ryzyko, że zginiemy w gąszczu innych postów sponsorowanych, a sama renoma twórcy jest już przez mnogość różnorakich losowych współprac pod znakiem zapytania.

O tym dlaczego warto stawiać na autentycznego influencera pisałam tutaj

3.Stwórz harmonogram działań

Ładne zdjęcia, które obrazują posty sponsorowane to jedynie efekt finalny całej machiny, jaką jest kampania influencer marketingowa. Zanim upragniona publikacja nastąpi, czeka nas szereg innych kroków, które musimy zaplanować. W tym nieoceniony jest choćby po prostu dokument excel. Zaznaczmy w nim, jaki okres przeznaczamy na kontakt z influecerami, kiedy pytamy o chęć udziału w kampanii, wycenę działań czy wstępne propozycje. Kolejno musimy zadbać o sporządzenie spersonalizowanych umów o współpracę z każdym twórcą, gdzie zawrzemy model rozliczenia oraz termin płatności.

Zróbmy sobie zapas czasowy na ewentualne poprawki. Dobrą praktyką jest poproszenie o przesłanie dzieła do naszego i/lub klienta wglądu przed ostateczną publikacją. Nie chodzi tu o późniejszą chęć zmiany treści, narzucanie innego zdania twórcy, a o kontrolę rzeczy takich jak podanie złego kodu promocyjnego, przedziału czasowego działania rabatu itp. – słowem “technikalia”. Po publikacji poproś też o statystyki od twórców i stwórz raport swoich działań.

4. Mierz efekty!

Jeszcze przed startem kampanii ustal, w jaki sposób będziesz mierzyć efektywność podjętych działań. Wyznacz KPI, porównaj je na koniec z osiągniętymi wzrostami. Sprawdź, jak wyglądały statystyki twoich profili po tym, gdy pojawiła się wzmianka o marce we wpisie danego twórcy.

Głównym z celów niejednej kampanii jest wzrost sprzedaży. Jej efektywność możesz mierzyć, dzięki stworzeniu spersonalizowanych linków UTM czy kodów rabatowych dla danego influencera. W umowie zawrzyj okres, w którym link powinien pozostać w bio na Instagramie twórcy. Niech odpowiednie linki będa w opisie filmu na YouTube. 

Dzięki tym zabiegom, będziesz widzieć wszystkie wskaźniki jasno i wyraźnie w Google Analytics.

5. Właściwe zakończenie współpracy

Formalne aspekty są niezwykle ważne przy prowadzeniu kampanii z influencerami. Zadbaj o podpisane umowy, a także opłacenie faktur na czas. Nic tak nie frustruje twórcy, gdy za jego wykonaną pracę nie otrzyma terminowej zapłaty. Udane współprace są często kontynuowane w przyszłych kampaniach marki. Zadbaj zatem o powyższe elementy. Podziękuj także za realizację. Pozostawanie w dobrych kontaktach jest “w cenie”. Influencerzy po właściwie wykonanej i przyjemnej współpracy potrafią później przypominać na swoich kanałach o danym produkcie i usłudze już nieodpłatnie, a z czystej sympatii oraz pamięci o fajnej współpracy. Nie bez kozery twórcy oznaczają posty sponsorowane hasztagiem #fajnawspółpraca, ponieważ decydują się w sposób przemyślany na działania z daną marką.

Mam nadzieję, że te 5 porad pozwoli Wam na efektywną realizację kampanii z influencerami. Pamiętajcie nie tylko o formalnościach, ale także ludzkim podejściu do osób, które zadbają o promocję marki.

Influencer marketing nie traci na swojej sile, a odpowiednio przeprowadzona kampania przynosi zamierzone rezultaty. 


Autorka: 

Karolina Kumor – Social Media Manager, More Bananas

 

More Bananas to krakowska agencja marketingowa. Jej specjalizacją są szeroko pojęte działania marketingowe. Klienci More Bananas korzystają z usług m.in. tworzenia strategii komunikacyjnej, performance marketingu, obsługi content marketingowej i social media, działań PR, czy usług graficznych oraz foto i wideo. W portfolio agencji znajdują się klienci z takich branż jak FMCG, HORECA oraz moda i uroda. Dyrektorem kreatywnym More Bananas jest Anna Ledwoń-Blacha. Więcej informacji na: www.morebananas.pl.

More Bananas