5 szybkich faktów o pozycjonowaniu stron

Pozycjonowanie to jeden z najbardziej efektywnych i długofalowych sposobów na dotarcie z przekazem reklamowym do jak najszerszego grona odbiorców. Na efekty pozycjonowania zazwyczaj trzeba trochę poczekać, jednakże rezultaty, które osiąga się dzięki właściwie wprowadzonej strategii w tym zakresie przynoszą szereg wymiernych korzyści. Oto 5 faktów o pozycjonowaniu stron, które warto znać.
Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań, które ukierunkowane są na wzrost widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania w Google bądź innej wyszukiwarce. Zdecydowana większość właścicieli witryn skupia się jednak na obecności w Google, ponieważ korzysta z niej ponad 90% polskich internautów.
Na pozycjonowanie składają się działania takie jak:
- link building, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych,
- optymalizowanie kodu HTML witryny,
- publikacja zoptymalizowanych treści na stronie internetowej – artykuły i podstrony produktów powinny zawierać jak największą liczbę naturalnie występujących słów kluczowych,
- stworzenie responsywnej wersji strony internetowej,
- inwestycja w certyfikat SSL potwierdzający wysoki poziom bezpieczeństwa korzystania z witryny,
- influencer marketing,
- prowadzenie profili marki na popularnych portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter.
Na efekty pozycjonowania trzeba poczekać
Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy poziom konkurencji w wielu branżach był zdecydowanie mniejszy niż obecnie, zdobycie wysokiej pozycji w Google zajmowało stosunkowo mało czasu. Obecnie trzeba liczyć się z tym, że pozycjonowanie nie przynosi efektów w bardzo krótkim czasie. Dodatkowo, pozycjonowanie musi być procesem systematycznym. Nieustannie musimy poprawiać pewne elementy w taki sposób, aby konkurencja nas nie wyprzedziła. W tym celu powinniśmy stale publikować wartościowe treści, które będą przydatne dla użytkowników, pozyskiwać nowe linki oraz optymalizować kod HTML witryny,
Określenie dokładnego czasu, w którym pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania, nie jest możliwe. Wpływ ma na to przede wszystkim to, w jakiej branży działamy oraz czy prowadzimy pozycjonowanie o zasięgu ogólnopolskim czy lokalnym. W przypadku pozycjonowania lokalnego osiągnięcie wysokich pozycji w Google jest zazwyczaj znacznie prostsze.
O skuteczności pozycjonowania decyduje wiele czynników
Na skuteczność pozycjonowania wpływa bardzo wiele zróżnicowanych czynników. Nie ma jednej, uniwersalnej recepty, która sprawdzi się w przypadku wszystkich właścicieli stron internetowych. Istotne jest, by przed rozpoczęciem działań przeprowadzić analizę poziomu konkurencji i branży, audyt naszej strony a także zastanowić się, jaki budżet chcemy przeznaczyć na prowadzenie działań. Na skuteczność pozycjonowania wpływają elementy takie jak:
- liczba i jakość opublikowanych treści a także zagęszczenie słów kluczowych,
- optymalizacja witryny pod kątem technicznym,
- poziom konkurencji w danej branży,
- historia domeny – starsze domeny są lepiej postrzegane przez Google, dlatego właściciele nowych witryn muszą liczyć się z tym, że na efekty pozycjonowania przyjdzie im poczekać nieco dłużej,
- szybkość wczytywania strony – za pomocą narzędzia Google PageSpeed Tools można sprawdzić, jak szybko wczytuje się witryna; ten czynnik także wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania w Google.
Pozycjonowanie to ciągły proces
Aby pozycjonowanie przynosiło oczekiwane przez nas rezultaty, musimy pamiętać o tym, by działania były prowadzone w sposób systematyczny i ciągły. W przeciwnym razie bardzo szybko nasza pozycja w wynikach wyszukiwania może znacząco się pogorszyć. Algorytmy Google są także nieustannie aktualizowane i zmieniane, a konkurencja także na bieżąco dokłada wszelkich starań, by zająć jak najwyższe pozycje.
Właściciele witryn, którzy po osiągnięciu zadowalających wyników, całkowicie rezygnują z działań ukierunkowanych na pozycjonowanie, z pewnością szybko odczują spadek pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – spadek liczby użytkowników oraz zysków.
Im dłużej inwestujemy w pozycjonowanie, tym lepsze efekty osiągamy
Mimo iż w pierwszych miesiącach pozycjonowanie nie przynosi zbyt wielu wymiernych efektów w postaci większej liczby nowych klientów, jednakże jeżeli działania są prowadzone w sposób systematyczny, z pewnością ulegnie to zmianie.
Im dłużej inwestujemy w pozycjonowanie, tym pozycja strony w Google jest lepsza. To oznacza, że zauważalny jest wzrost ruchu w witrynie bez zwiększania kosztów. Im dłużej pozycjonujemy się w Google, tym więcej klientów możemy pozyskać. Tym samym po upływie kilkunastu miesięcy koszt pozyskania jednego klienta będzie zdecydowanie mniejszy niż na samym początku.
Źródło: