...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

6 kroków zapewniających sukces w marketingu internetowym

Dzisiejszy świat marketingowy można podzielić na dwie sfery – offline i online. Offline – wszystkim dobrze znany, zbadany i opisany. Online – już nie taki nowy, ale cały czas zmieniający się i budzący wiele pytań i wątpliwości. Wiele firm cały czas nie czuje się dobrze w wirtualnym świecie i działa po omacku. Działania marketingowe w Internecie to dzisiaj „must have” dla każdej firmy – ale od czego zacząć? Jakich narzędzi używać? Jakie kanały będą odpowiednie? Co zrobić by osiągać zwrot z inwestycji?

Zacznijmy od podstaw

Przede wszystkim – strategia. Niezależnie od tego, czy mówimy o świecie online czy offline, powinniśmy rozpocząć od przygotowania strategii marketingowej – to podstawa. Mając strategię, łatwiej będzie dobrać odpowiednie kanały i narzędzia oraz sposób działania. Działając zgodnie z przemyślaną strategią zwiększa się szansę na osiągnięcie zamierzonego celu. Należy też pamiętać, że stawiane cele powinny być SMART, czyli Specific (skonkretyzowane), Measurable (mierzalne), Achievable (osiągalne), Realistic (realne) i Time-bound (określone w czasie). Pamiętajmy, że „strategia bez taktyki to najwolniejsza droga do zwycięstwa. Taktyka bez strategii to tylko hałas przed klęską”. Świat online i offline przenikają się, dlatego należy też pamiętać, żeby cała komunikacja marketingowa była spójna.

 

Daj się zauważyć

W świecie online najważniejszą rzeczą dla firmy jest strona www. Nie może być jednak tylko digitalizacją elementów marketingu tradycyjnego. Strony internetowe powinny być tworzone zgodnie z koncepcją Web 2.0, czyli mają być interaktywne, muszę umożliwiać użytkownikom działanie. Taka strona powinna posiadać nie tylko formularz kontaktowy, ale również opcję komentowania, oceniania, czatu z pracownikiem. Dobrym pomysłem jest również prowadzenie bloga na stronie – blog pomaga budować wizerunek firmy jako eksperta w branży. Wpływa też pozytywnie na relacje z klientami, a czasem również z partnerami biznesowymi.  

Jeśli posiadamy już funkcjonalną i użyteczną stronę www, należy sprowadzić na nią naszych przyszłych Klientów – musimy zbudować jej widoczność w wyszukiwarce. W Polsce hegemonem jest Google – jego udział w rynku sięga 96-97%! Sposobem na uzyskanie dobrej widoczności wynikach wyszukiwania Google jest SEO (Search Engine Opimization). Zawsze powinniśmy rozpocząć działania od dobrej optymalizacji naszej strony www – dostosować ją do wymagań Google’a, czyli od tzw. działań on-site. Następnym etapem jest link building, czyli działania off-site, które stopniowo będą poprawiały pozycje strony w wyszukiwarce oraz zwiększały ruch generowany z różnych źródeł.

Na pewno warto wykorzystać również bezpłatne narzędzia, które oferuje Google – zadbajmy o to, by poprawnie wyświetlać się na mapach Google’a oraz skonfigurujmy naszą wizytówkę.

 

Reklama – jaką wybrać?

Istnieje oczywiście szereg możliwości reklamowania się w Internecie. Możemy wykorzystywać reklamy tradycyjne i natywne, które są coraz bardziej popularne. Wybierając miejsce i formę reklamy zawsze powinniśmy zastanowić się, co pozwoli nam najlepiej trafić do naszej grupy docelowej i efektywnie realizować założone cele. Czy chcemy budować świadomość marki i zależy nam na dotarciu do jak największego grona odbiorców? A może chcemy odpowiedzieć na konkretne potrzeby Klientów i liczy się jak największa liczba leadów lub transakcji? Musimy sobie odpowiedzieć na te i wiele innych pytań, zanim wybierzemy odpowiednie narzędzia reklamowe.

 

Bo wszędzie chodzi o relacje…

Czy to w życiu prywatnym, zawodowym czy w marketingu – wszędzie ważne są relacje 😉 Nieważne czy działasz w B2B czy B2C – ze wszystkimi Klientami powinniśmy budować odpowiednie więzi. Marketing jest dziedziną dynamiczną i jego koncepcje zmieniają się wraz z upływem czasu, tak by odpowiadały przemianom na rynku. Dzisiaj już nie liczą się tylko pojedyncze transakcje, tylko pozyskanie Klienta na lata, zbudowanie z nim trwałej relacji i pozyskanie jego lojalności. Istnieje wiele narzędzi w marketingu internetowego, które pomagają w realizacji tego założenia. Powinniśmy rozważyć np. stworzenie newslettera, w ramach którego będziemy wysyłali spersonalizowane wiadomości do naszych Klientów. Może warto pomyśleć o specjalnej ofercie dla najwierniejszych klientów? Dobrym rozwiązaniem jest też budowanie swoistej społeczności, co umożliwiają serwisy społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy YouTube.

 

Miej się na baczności

Nowe media, w przeciwieństwie do tradycyjnych, umożliwiają dwukierunkową komunikację. Konsumenci mogą swobodnie wypowiadać się, dyskutować i oceniać. Warto wiedzieć czy i co mówią o naszej marce. Monitorowanie wypowiedzi na temat firmy może inspirować do zmian, ale umożliwia również gaszenie „pożaru” u jego zarania. Informacje w Internecie rozprzestrzeniają się bardzo szybko, dlatego istotne jest, by ryzyko kryzysu wyłapać jak najszybciej i odpowiednio zareagować.

 

Sprawdzaj i analizuj

John Wanamaker powiedział kiedyś że „połowa wydatków reklamowych to pieniądze wyrzucone w błoto. Nie wiadomo tylko która połowa”. Na szczęście w reklamie internetowej nie musi tak być! Wiele rzeczy można dokładnie mierzyć i analizować, sprawdzać i testować. Pamiętaj o odpowiednich narzędziach analitycznych, które zaimplementujesz na swojej stronie www – najpopularniejsze, darmowe narzędzie, to Google Analytics. Jednak żeby móc ocenić skuteczność kampanii, najpierw powinniśmy ustalić jej cele, czyli tzw. KPIe. Jeśli mamy już cele i odpowiednie narzędzia, to możemy zacząć analizę zgromadzonych danych i na tej podstawie dokonywać oceny i ewentualnych zmian w działaniach.

To tylko krótki wstęp do ogromnego morza możliwości, które daje nam marketing internetowy…

::

Autor tekstu: Agata Wojtyna, Account Manager SEOgroup – skuteczny marketing internetowy

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF