Badanie satysfakcji pracowników
Badanie satysfakcji pracowników
Wiadomym jest, iż obecnie otaczający nas świat został w dużej mierze skomputeryzowany, a technologia wciąż poszerza swoje horyzonty i się rozwija. Jednakże na dzień dzisiejszy sukces organizacji gospodarczej nie opiera się wyłącznie na technologii jaką wykorzystuje przedsiębiorstwo. Większą rolę odgrywają tutaj ludzie, którzy w efektywny i innowacyjny sposób potrafią tę technologię wykorzystać dla dobra firmy. Prawdziwym więc jest stwierdzenie, że najważniejszym zasobem, jaki posiada współczesne przedsiębiorstwo jest człowiek wraz z swoimi wartościami i umiejętnościami. Jeśli więc naszym najcenniejszym fundamentem w osiągnięciu założonych celów jest pracownik, ważnym jest by o niego dbać. Warto wiedzieć jak pojedynczy pracownik ocenia atmosferę panującą w pracy, jakie osiąga sukcesy, jakie ponosi porażki, z ponadto koniecznym jest znać jego potrzeby oraz nastawienie emocjonalne.
Powszechnie wiadomo, że gdy pracownik jest usatysfakcjonowany z pracy jaką wykonuje i sprawia mu to przyjemność staje się bardziej zaangażowany w powierzone zadania, bardziej produktywny oraz wypracowuje lepsze efekty na rzecz firmy. W tym celu niezbędnym jest zainteresowanie się poziomem satysfakcji pracownika oraz regularna jej weryfikacja. Warto więc przeprowadzać badania satysfakcji pracowników z wykonywanej pracy. Nie można bezsprzecznie stwierdzić, że zadowolony i usatysfakcjonowany pracownik bezwzględnie jest źródłem zysku i nadzwyczajnej wydajności, jednak powszechnie znanym faktem jest, że stale występujące niezadowolenie może mieć bardzo negatywny wpływ na całą organizację, a szczególnie na panujące stosunki międzyludzkie. Firmy budowane na barkach zadowolonych i zmotywowanych do działania pracowników osiągają dużo większy zysk i odnoszą pożądane sukcesy realizując założone cele.
Uściślijmy szeroko rozumiane pojęcie satysfakcji pracownika. Najprościej rzecz ujmując jest to wykazywanie przez zatrudnionych zadowolenia oraz pozytywnego stosunku do obowiązków, które zostały im powierzone, do warunków pracy, a także współpracowników. Należy jednak pamiętać, że pojęcie satysfakcji należy do subiektywnych – to, co jednych uszczęśliwia, może być problem dla innych. Z jednej strony są osoby, które czerpią satysfakcję z niewielkiego zasobu wykonywanych obowiązków, natomiast po drugiej stronie pojawiają się osoby ambitne, które by być w pełni usatysfakcjonowane potrzebują wyzwań oraz nastawione są na ciągły rozwój.
Celem przeprowadzania w przedsiębiorstwie badań satysfakcji pracowników jest zorientowanie się przez pracodawcę na stopień zadowolenia z wykonywanej przez nich pracy oraz wszelkich aspektów jej towarzyszących. Dzięki nim można zbadać motywacje pracowników, zaangażowanie w pracę, poziom stresu zawodowego, a także sprawdzić jaki wpływ mają działania podejmowane przez kierownictwo. Regularna realizacja takich badań pozwala na stały ogląd obecnej sytuacji, umożliwia efektywne zarządzanie posiadanymi zasobami ludzkimi, jak również stanowi diagnozę konkretnych potrzeb pracowników.
Badanie satysfakcji jest zatem przeprowadzane na wielu obszarach.
Do najważniejszych z nich zalicza się:
- organizację pracy i bezpieczeństwo,
- motywację pracowników,
- relacje interpersonalne,
- komunikację w firmie oraz przepływ informacji,
- wizerunek firmy,
- politykę kadrową,
- integrację pracowników firmy, elementy determinujące zaangażowanie i satysfakcję pracowników i ewentualne uwagi dla kierownictwa.
Poza tradycyjną, papierową formą przeprowadzania badania satysfakcji pracowników, badania mogą być przeprowadzane on-line za pośrednictwem różnych systemów, gdzie jako przykład można przywołać platformę badawczą eCRF.biz, który wymaga jedynie dostępu do internetu i jest dostępny z poziomu wielu przeglądarek. Zalety płynące z wykorzystania takiej formy badania to m.in. zwiększenie wiarygodności badania zapewniając anonimowość respondentów, czy chociażby podgląd postępu badania w czasie rzeczywistym.
Przeprowadzając badanie satysfakcji pracowników ważne jest, by dotyczyło ono całej organizacji, a tym samym wszystkich pracowników – wtedy będzie ono bardzo dokładne i rzetelne. Warto również zastanowić się nad doborem kryteriów oraz ich odpowiednich skonstruowaniem, tak by były maksymalnie dostosowane do specyfiki firmy i łatwo porównywalne.
Reasumując, kiedy weryfikujesz zadowolenie swojego pracownika pokazujesz mu, że dbasz o jego rozwój, komfort oraz satysfakcję płynącą z powierzonych mu obowiązków. Zadowoleni pracownicy skutkują zwiększeniem produktywności oraz efektywności działania Twojego przedsiębiorstwa. Warto więc regularnie przeprowadzać badania satysfakcji pracowników co pozwoli firmie na uzyskanie lepszych wyników oraz zwiększy zysk.