CIECH to już Qemetica. Za rebranding odpowiadają zespół chemicznej grupy, agencja GPD, GPD Film Studio i Touchideas

Wraz z początkiem czerwca chemiczna grupa CIECH zmieniła nazwę na Qemetica. Zmianie uległy również nazwy podmiotów m.in. w Hiszpanii, Niemczech i Rumunii, gdzie Qemetica ma swoje spółki i zakłady produkcyjne. Zespół Qemetiki w opracowaniu nowej identyfikacji wspierała agencja Touchideas, a kampanię informującą o rebrandingu przygotowała agencja GPD.

Nadzór nad całością projektu po stronie Qemetiki sprawował trzyosobowy zespół: Dobrochna Wiatr, Mirosław Kuk (współpraca z agencjami, komunikacja, content, nowa strona internetowa) oraz Krzysztof Laskowski (project management). Bezpośrednio w projekt było zaangażowanych ponad 100 osób w firmie.

– Intencją firmy była zmiana nazwy na bardziej nowoczesną i rezygnacja ze skrótu wywodzącego się z czasów PRL (Centrala Importu Eksportu Chemikaliów). Rebranding objął kilkanaście spółek zlokalizowanych w kilku krajach europejskich, modyfikację systemów IT, wymianę opakowań i komunikację do tysięcy klientów i partnerów oraz fizyczne zmiany nośników w zakładach produkcyjnych – mówi Mirosław Kuk, group PR director Qemetiki.

Nowa nazwa Qemetica (czyt. kemetika) nawiązuje do słowa chemia (w języku angielskim chemistry, w hiszpańskim – química) oraz do łacińskich ethica czy mathematica, podkreślających przywiązanie do wysokich standardów etycznych i wiary w moc nauki. Skrótem pełnej nazwy nowej marki jest znak QΣ (czyt. QEM), oznaczający chemię [chem-chemistry].

Tę nazwę, nową strategię i cały system identyfikacji, a więc także logotyp, opracowała firma brandingowa Touchideas. O samym procesie wymyślania nazwy tak mówi Krzysztof Szwedowski, dyrektor kreatywny firmy:

– Szukaliśmy nazwy, która będzie brzmiała dobrze na całym świecie, a jednocześnie kluczowe było dla nas jej znaczenie. Ciech to firma ważna dla przemysłu chemicznego, nie tylko w naszym kraju, która chce sięgać po więcej. Qemetica to naszym zdaniem nazwa idealna. Łączy w sobie kilka aspektów. Mamy tu Q, które mówi o jakości (quality), chemię, a także etykę, bo nie da się dzisiaj rozwijać przemysłu bez myślenia o jego wpływie na środowisko. Dla Qemetiki ten aspekt jest niezwykle istotny.  Konsultanci Touchideas zaproponowali grupie także nowy slogan: „We chem do better”, który idealnie opisuje kierunek, w którym Qemetika będzie podążać w przyszłości. 

Za przygotowanie koncepcji i przeprowadzenie kampanii rebrandingowej, zarówno dla pracowników, społeczności lokalnych, w których funkcjonują fabryki Qemetiki, oraz innych interesariuszy zewnętrznych, odpowiadała agencja GPD, wybrana podczas przetargu przeprowadzonego w 2023 roku. W zakresie prac znalazły się zarówno zadania związane z przygotowaniem strategii komunikacji, wielokanałowych kreacji w kilku językach, jak i produkcja i planowanie mediów.

– Kampania rebrandingowa była ogromnym wyzwaniem, ponieważ marka CIECH przez blisko 80 lat stała się ważna dla dziesiątek tysięcy pracowników i klientów na całym świecie. Produkty CIECH, choć często niewidoczne, mają kluczowy wpływ na codzienne życie milionów ludzi, pomagając tworzyć wytrzymalsze opony, szkło, lepsze środki ochrony roślin czy detergenty. Aby uszanować tę wyjątkową relację, przyjęliśmy dwufazowe rozwiązanie, które podkreślało autentyczność. W pierwszej fazie przypomnieliśmy o jakości oferowanej przez CIECH, wykorzystując tajemniczy symbol Q, opowiadając o miejscach, gdzie jakość chemii ma znaczenie. W drugiej fazie poprzez filmy reklamowe nagrane podczas siedmiu dni zdjęciowych w autentycznych lokalizacjach w dwóch krajach, z udziałem prawdziwych pracowników, ujawniliśmy nową nazwę Qemetica. Symbol Q pozwolił nam połączyć 80-letnią historię CIECH z nową nazwą, tworząc most między tradycją a nową wizją rozwoju globalnej marki. Kampania miała na celu pokazanie nie tylko nowej nazwy, ale także przypomnienie jakości, jaką grupa dostarcza światu oraz ludzi, którzy za nią stoją – mówi Marek Wydłowski, strateg i dyrektor kreatywny w GPD.

GPD przygotowało także wydarzenia dla klientów i pracowników grupy we wszystkich lokalizacjach fabryk w Polsce i Niemczech, a także komplet materiałów informacyjnych. Za materiały reklamowe i gadżety z nowym logo dla 3500 pracowników oraz zewnętrznych partnerów odpowiadała agencja Sensum Art. Z rebrandingiem wiąże się także przygotowanie nowej strony WWW. Witrynę www.qemetica.com przygotowała agencja Golden Submarine.

Zmiana nazwy z CIECH na Qemetica to nowy krok w historii firmy po tym, jak 10 lat temu strategicznym inwestorem został Kulczyk Investments, a także bezpośrednie następstwo objęcia przez Kulczyk Investments pełnej kontroli nad grupą i zakończenia notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w marcu tego roku.

::

Qemetica (do czerwca 2024 CIECH) to wiodąca grupa chemiczna na rynku europejskim, napędzająca swoimi produktami wiele branż współczesnej gospodarki na wszystkich kontynentach. Jest drugim producentem sody kalcynowanej i oczyszczonej w Unii Europejskiej, największym producentem soli warzonej w Polsce, największym dostawcą krzemianów sodu w Europie, największym polskim producentem środków ochrony roślin oraz wiodącym w Polsce producentem pianek poliuretanowych. Posiada fabryki w Polsce, Niemczech i Rumunii oraz zatrudnia ponad 3 tysiące osób w całej UE.

Qemetica łączy nowoczesne podejście do biznesu z dbałością o zrównoważony rozwój. Jej strategia biznesowa zawiera ambitne cele ESG, w tym m.in. osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2040 roku. Ważnym elementem działań Qemetiki jest poszukiwanie innowacji w obszarze produkcji chemicznej, które odpowiadają na wyzwania przyszłości. Dlatego Qemetica rozwija własną działalność R&D oraz aktywnie poszukuje przełomowych rozwiązań na rynku start-upów.

Właścicielem 100 proc. akcji Qemetiki jest KI Chemistry, spółka należąca do Kulczyk Investments, międzynarodowego prywatnego domu inwestycyjnego typu Family Office.

Więcej na www.qemetica.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF