...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Co to jest responsywna strona internetowa?

Prowadzisz własną firmę? Musisz zadbać o stronę internetową, która jest wirtualną wizytówką biznesu i miejscem do prezentowania oferty. Aby Twoja witryna mogła przyciągać klientów, powinna być nowoczesna i zgodna z aktualnymi trendami. Z racji tego, że coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych, musi być też responsywna. Czym jest responsywny design strony WWW i dlaczego jest dziś tak ważny? Jak zadbać o pozytywne doświadczenia użytkowników? Jakie są zalety responsywnej strony? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w artykule.

Responsywna strona internetowa – czym jest?

Responsywna strona WWW to taka witryna, która automatycznie dopasowuje się do ekranu każdego urządzenia, niezależnie od jego wielkości. Dzięki technologii Responsive Web Design (RWD) strona wyświetla się dobrze na różnych urządzeniach – zarówno na komputerach stacjonarnych czy laptopach, jak i smartfonach lub tabletach. W ten sposób wszystkie elementy strony (teksty, zdjęcia, grafiki, tabele itd.) są elastyczne i dopasowują się właśnie do szerokości danego ekranu.

Pod jakie rozdzielczości projektować responsywną stronę internetową?

Poszczególne urządzenia mobilne oraz stacjonarne cechują się różnorodną rozdzielczością ekranu, przez co developerzy oraz designerzy stają przed poważnym wyzwaniem dopasowania swoich serwisów internetowych do wielu kombinacji szerokości i wysokości wyświetlaczy. W dzisiejszych czasach strony WWW można przeglądać zarówno na standardowym smartfonie, jak i na rozkładanym telefonie, który nadal jest nowinką technologiczną, ale pojawia się już w sprzedaży. Co więcej, może też zdarzyć się użytkownik, który zapoznaje się z treściami na telewizorze.

Jakie rozdzielczości wybrać więc podczas projektowania strony WWW? Warto wziąć tutaj pod uwagę urządzenia, z których internauci korzystają najczęściej. Według danych udostępnionych przez Gemius najpopularniejsze w Polsce rozdzielczości to:

  • dla smartfonów – 360×640 pikseli,
  • dla tabletów – 768×1024 pikseli,
  • dla komputerów i większych ekranów – 1366×768 pikseli.

Są to wartości spotykane najczęściej. Dobrze jest kierować się tym podczas projektowania. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że użytkownicy Internetu zobaczą Twoją stronę internetową tak, jak powinni.

Flexible design – podstawa projektowania responsywnego

Flexible design, czyli elastyczny projekt to dzisiaj standard projektowania nowoczesnych stron internetowych. Pozwala na automatyczne dopasowywanie wszelkich elementów w witrynie (np. obrazków) do różnych ekranów. Doskonale sprawdza się w urządzeniach, które błyskawicznie zmieniają orientację z pionowej na poziomą lub gdy użytkownik przesiada się z dużego ekranu komputera np. na tablet.

Stosując elastyczny web design, zyskujemy pewność, że strona internetowa będzie świetnie prezentować się niezależnie od rozmiaru przeglądarki. Pamiętaj, że RWD nie dotyczy tylko typów  urządzeń – użytkownik na desktopie może dowolnie skalować okno przeglądarki, np. gdy posiada ultra szeroki monitor, na którym pomieści bez problemu kilka okien jednocześnie. Flexible web design z definicji oznacza, że serwis dopasuje się idealnie nawet do najbardziej absurdalnych rozmiarów.

Media queries – jak z nich korzystać?

Responsywny projekt dostosowuje się do rozmiaru ekranu dowolnego urządzenia. Jest zwykle opisywany jako „płynny” i wykorzystuje tzw. media queries, takie jak typ wyświetlania, wysokość, szerokość, aby dostosować style w oparciu o urządzenie docelowe.

Media query to zmienna spotykana na każdej responsywnej stronie. Jest to pewne zapytanie, które informuje przeglądarkę o tym jaki kod CSS ma użyć w konkretnym przypadku. Będzie on inny w zależności od urządzenia, inny dla: komputera stacjonarnego, laptopa, smartfona i tabletu.

Stosowanie @media na stronie pozwala określić urządzenie użytkownika i dopasować prezentowane style CSS proporcjonalnie do rozmiaru ekranu. Ponadto media queries są w stanie nie tylko wykryć określone typy urządzeń, lecz też faktycznie ukierunkować się na fizyczne cechy urządzenia.

Przykładowy kod w czystym CSS może wyglądać następująco:

 

@media only screen and (max-width: 360px) {
body {
background-color: red;
}
}

 

Powyższy przykład sprawi, że tło serwisu stanie się czerwone, jeśli szerokość ekranu nie przekracza 360px. W zależności od stosowanego frameworka, kod ten może wyglądać trochę inaczej, natomiast reguła zawsze jest taka sama – określamy style dla danej minimalnej i maksymalnej szerokości urządzenia.

Jeśli @media query nie działają na Twojej stronie, prawdopodobnie w jej kodzie brakuje specjalnego tagu meta viewport:

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

 

Za jego pomocą informujemy przeglądarkę, że powinna zwracać uwagę na szerokość swojego obszaru.

Media query składa się zasadniczo z dwóch elementów: typu mediów i właściwego zapytania zamkniętego w nawiasach z określoną cechą. W ten sposób projekt strony może zapewnić lepsze i płynniejsze doświadczenie użytkownika w oparciu o specyfikę jego urządzeń.

Dlaczego responsywność jest dziś tak ważna?

Zastanawiasz się, dlaczego warto mieć responsywną witrynę? Otóż coraz więcej osób przegląda strony internetowe na urządzeniach mobilnych, w tym głównie na swoim smartfonie. Ludzie wyszukują informacji w sieci niemal w każdym momencie dnia, np. wracając z pracy komunikacją miejską czy stojąc w kolejce. Według raportu E-commerce w Polsce 2022 już 75% internautów robi zakupy online za pomocą smartfona. To m.in. dlatego dziś każda witryna powinna prawidłowo się wyświetlać na małym ekranie.

Strona responsywna jest wygodna i intuicyjna w przeglądaniu. Cecha ta jest więc ważna z punktu widzenia internautów, ale nie tylko. Jest też istotna ze względu na SEO. Roboty Google lepiej oceniają witryny, które są responsywne i funkcjonalne. Stąd wzięła się reguła mobile-first index, która oznacza, że wersja mobilna strony internetowej jest najważniejsza – przy indeksowaniu witryny głównym punktem odniesienia jest mobilna wersja. Wyższą pozycję zdobywają więc strony, które są dobrze przystosowane do urządzeń mobilnych.

To dlatego specjaliści od stron WWW zaczynają od budowy mobilnej wersji, a dopiero potem dostosowują witrynę do większych ekranów.

Jakie korzyści daje responsywna strona WWW?

Można śmiało stwierdzić, że zastosowanie technologii RWD jest dziś już koniecznością. Ważne jest, aby spełniać oczekiwania i potrzeby swoich odbiorców. Jeśli chcesz więc przyciągać klientów, zadbaj, by Twoja strona WWW była responsywna. Co dzięki temu zyskasz? Otóż responsywny design to:

  • wygoda dla użytkowników Internetu – potencjalni klienci mogą komfortowo przeglądać Twoją stronę i zapoznawać się z firmową ofertą. Nie muszą przybliżać na swoim telefonie małej czcionki czy niewidocznego zdjęcia, wszystko wyświetla się dobrze i wyraźnie,
  • większy ruch na stronie – jeśli z Twojej witryny można korzystać na różnych urządzeniach, to jest ona dostępna dla szerszego grona użytkowników,
  • większa konwersja – responsywna strona zachęca do wykonania określonego działania, np. sklep internetowy przyciąga klientów i zyskuje większą liczbę zamówień,
  • mniejszy współczynnik odrzuceń – internauci zazwyczaj opuszczają strony, które okazują się niedostosowane do urządzeń mobilnych i nieczytelne. Responsywna witryna zatrzymuje zaś użytkownika na dłużej,
  • oszczędność – nie trzeba tworzyć dwóch osobnych wersji na smartfon i na komputer stacjonarny, wystarczy jedna, która automatycznie dopasowuje się do różnych szerokości ekranu,
  • wyższa pozycja w Google – strona internetowa wyświetla się wyżej w wyszukiwarce na konkretne frazy kluczowe. To zaś kolejna szansa na większy ruch w witrynie i większą konwersję,
  • lepszy wizerunek – responsywna strona internetowa jest atrakcyjna, wygodna, przyjazna w użytkowaniu, przejrzysta i czytelna. To zaś sprawia, że jest lepiej oceniana przez potencjalnych klientów.

Jak więc widać, posiadanie responsywnej strony internetowej zdecydowanie się opłaca.

Potrzebujesz responsywnej strony? Sprawdź, z czyjej pomocy skorzystać

Zależy Ci na zdobywaniu nowych klientów? Zadbaj o firmową stronę, która będzie responsywna. Będziesz mieć wówczas możliwość konkurowania z innymi firmami z branży.

Pamiętaj, że internauci bardzo szybko rezygnują z przeglądania witryny, która nie jest dopasowana do rozmiaru ekranu urządzenia, z którego korzystają. Nie ma w tym nic dziwnego – interakcja z taką stroną internetową jest po prostu niewygodna i irytująca. W efekcie użytkownicy przechodzą do konkurencji.

Nie zostawaj w tyle i nie trać klientów. Chcesz mieć responsywną stronę i zastanawiasz się, jak ją stworzyć? Pamiętaj, że projektowanie stron WWW wymaga wiedzy i doświadczenia. Potrzebne są umiejętności techniczne, znajomość zasad UX oraz zmysł estetyczny i kreatywność. Więcej o zasadach w tworzeniu serwisów internetowych przeczytać możesz pod tym linkiem: https://wenet.pl/artykuly/strony-www/artykul/jak-zaprojektowac-strone-internetowa-191031

Chcesz mieć stronę, z której będą mogli korzystać użytkownicy wszystkich urządzeń? Nie znasz się na kwestiach technicznych i potrzebujesz pomocy? Stworzenie firmowej witryny możesz powierzyć specjalistom. Wejdź na WeNet.pl, zapoznaj się ze szczegółami oferty i zamów bezpłatną wycenę.

Rafał Pantula