...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Co warto wiedzieć na temat na nowych przepisów o użytkowaniu dronów?

drony

Jeszcze 10 lat temu drony kojarzone były głównie z modnymi gadżetami, prezentami dla nastolatków. Od tamtej pory wiele się jednak zmieniło. Do połowy 2022 roku sprzedano w Polsce ok. 100 tys. tych stosunkowo niewielkich statków powietrznych, nazywanych również bezzałogowcami.

 

Zmieniają się drony przepisy również

Zacznijmy od krótkiej definicji czym jest bezzałogowy statek powietrzny? To model zdalnie sterowany, który nie wymaga załogi na pokładzie, ani nie przewozi pasażerów. Może za to przenosić przesyłki. Sterowanie dronem odbywa się z reguły za pomocą kontrolera, pilota, który przypomina nieco konsolę. Możliwe jest też sterowanie dronem z telefonu przy użyciu specjalnej aplikacji. Tak czy inaczej, szybko rosnąca liczba modeli latających pozostających w rękach Polaków wymusiła na ustawodawcach konieczność wprowadzenia stosownych przepisów dla użytkowników dronów. Latanie dronem oprócz niewątpliwej frajdy musi być przede wszystkim bezpieczne. Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z ruchu z przestrzeni powietrznej. Samoloty, helikoptery kojarzą się nam z maszynami latającym wysoko nad ziemią. Tymczasem one również, przynajmniej w pewnej chwili lotu znajdują się na bardzo niewielkiej wysokości.
Stąd też pojawiają się kolejne modyfikacje dotychczasowych przepisów mające uściślić możliwość wykonywania lotów. Nie można dać się zwieść, że mały dron do użytku prywatnego nie podlega pod żadne przepisy. Wyjątkiem są tutaj bezzałogowe statki powietrzne o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 250 g.

Każdy, kto będzie chciał latać dronem wyposażonym w kamerę, lub którego waga przekracza 250 g, zgodnie z wymaganiami kategorii otwartej musi przejść szkolenie zakończone egzaminem.

Rejestracja operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych

Dobra wiadomość dla wszystkich jest taka, iż jest ona bezpłatna i odbywa się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Od 31 grudnia 2020 roku na terenie Unii Europejskiej oraz w Liechtensteinie i Norwegii obowiązują wspólne przepisy w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych. Biznes już kilka lat temu zauważył drony, przepisy muszą nadążać za potrzebami rynku. W przeciwnym razie mogłoby dojść do wypadków, kolizji, a tego wszyscy ze zrozumiałych względów chcą uniknąć. Dron pomimo niewielkich rozmiarów w przypadku uderzenia o ziemię lub w zderzeniu z innym przedmiotem stanowi ogromne niebezpieczeństwo. Dlatego coraz głośniej podkreśla się kwalifikacje pilota i wymaga szkolenia praktycznego do tego, aby móc swobodnie poruszać się naszymi podniebnymi maszynami.

Bezzałogowe statki powietrzne poruszają się w trzech różnych przestrzeniach

W miejsce poprzednio obowiązujących kategorii lotów dronami, które dzieliły się na: loty rekreacyjne, sportowe i komercyjne wprowadzono nowe przestrzenie dla lotów. Są to odpowiednio przestrzeń otwarta, szczególna oraz certyfikowana, przy czym zdecydowanie najczęściej użytkowana jest otwarta. Co warto o nich wiedzieć?

W kategorii otwartej o najniższym stopniu ryzyka podzielonej na podkategorie A1, A2, A3 obowiązuje maksymalny pułap lotu – 120 m, dron pozostaje w zasięgu wzroku. Pozostaje on więc w zasięgu widoczności wzrokowej. Dodatkowym obostrzeniom podlegają w tej przestrzeni drony cięższe niż 9 kg, które mogą być pilotowane w odległości minimum 150 metrów od obiektów architektonicznych i zgromadzeń osób postronnych. Kiedy jednak zagłębimy się nieco w szczegóły okazuje się, że chcąc zdobyć uprawnienia dla podkategorii A2, przyszły pilot powinien w trybie samokształcenia lub pod okiem wykwalifikowanego instruktora odbyć szkolenie dotyczące warunków operacyjnych dla A3. Ukończenie szkolenia praktycznego i zaliczenie dodatkowego egzaminu teoretycznego prowadzonego przez wyznaczony podmiot otwiera nam drogę do kategorii szczególnej. Sam tekst składa się z 40 pytań wielokrotnego wyboru, a warunkiem zaliczenia testu jest poprawna odpowiedź na 75% pytań.

W kategorii szczególnej przeznaczonej dla lotów o średnim ryzyku będę mogły poruszać się drony klasy C5 (STS-01) i C6 (STS-02). Ocena ryzyka lotów będzie zależała tu zarówno od operatora jak Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W kategorii certyfikowanej określanej jako wysoce ryzykowne (loty nad zgromadzeniami osób) będzie można używać statków powietrznych, które przejdą wcześniejszą ocenę techniczną i certyfikację.

Prawo jazdy dla operatorów bezzałogowych systemów powietrznych wyda nam Urząd Lotnictwa Cywilnego

W zdecydowanej większości przypadków chcąc latać dronem kupimy model, który waży minimum 250 g. Z racji tego zostaniemy niejako automatycznie zobowiązani, aby zdać test online przygotowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pozytywne zaliczenie testu otwiera nam drogę do lotów bezzałogowym statkiem powietrznym o masie do 25 kg w przestrzeni należącej do kategorii otwartej.

Dla lotów bardziej zaawansowanych spoza scenariusza standardowego przewidziano możliwość ich realizacji na podstawie jednorazowej zgody z ULC lub posiadanego certyfikatu LUC.

Podsumowując, jak wynika z powyższego tekstu rola pilota bezzałowowego statku powietrznego będzie zyskiwała na znaczeniu. Na dobre kończą się czasy, gdy loty rekreacyjne odbywały się tuż nad głowami osób postronnych. Dron to nie tylko plastikowa zabawka dla nastolatka. To coraz częściej narzędzie pracy dla wielu służb. Policji, Straży Granicznej, a nawet firm, które testują drony jako alternatywę dla usług kurierskich.
Bez wątpienia popularność bezzałogowych statków powietrznych będzie rosła. Im większy ruch nad naszymi głowami tym mniej może być w tym przypadkowości a więcej nadzoru i zdrowego rozsądku.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF