Dzień Matki: Popyt na prezenty nawet 4-krotnie wyższy?

Dzień Matki to jeden z tych dni w roku, gdy Polacy szturmem ruszają po prezenty – często także spontanicznie i niemal na ostatnią chwilę. Ponad połowa handlowców przyznaje, że w „dni specjalne” otrzymuje zdecydowanie więcej zamówień, a co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że wzrosty te oscylują między 50 a 100 proc. – wynika z badań Stuart. Po co najchętniej sięgamy z tej okazji i czy ekspresowe dostawy służą jako ostatnia deska ratunku dla zapominalskich?

Kwiaty nie wychodzą z mody

Kwiaty wciąż pozostają jednym z najchętniej wybieranych prezentów (26 maja popyt na nie rośnie aż czterokrotnie[1]) – zarówno ze względu na tradycję i łatwą dostępność. Jak pokazują globalne dane platformy logistycznej Stuart, coraz więcej osób decyduje się na zakup prezentu na ostatnią chwilę – tylko w Dzień Matki wzrost liczby zamówień z Interflory, jednej z największych kwiaciarni online, sięga nawet 120 proc. Co ciekawe, coraz większym zainteresowaniem cieszą się też flower boxy i gotowe kompozycje, które można zamówić z wyprzedzeniem lub dosłownie „na już”. Dla sprzedawców to jasny sygnał, że nawet tak tradycyjne miejsce jak kwiaciarnia może ogromnie zyskać dzięki otworzeniu się na nowoczesnych klientów i udostępnianiu im opcji ekspresowej dostawy pod drzwi.

Czekoladki na dokładkę

Słodycze to równie popularna forma prezentu dla mam – według raportu PanParagon ich sprzedaż w Polsce wzrosła tego dnia w 2023 roku niemal dwukrotnie. Szczególnie popularne są bombonierki i gotowe zestawy upominkowe, w których poza słodyczami znajdziemy też kosmetyki oraz drobne dodatki. Ta forma może okazać się także świetną alternatywą dla tych, którym brakuje czasu lub inspiracji przy wyborze mniej uniwersalnego prezentu.

Prezent z dostawą – nie tylko dla zapominalskich

Ekspresowa dostawa prezentu pod drzwi to świetne rozwiązanie nie tylko dla tych, którzy przypomną sobie o Dniu Matki w ostatnim momencie. To także wygodna opcja dla osób, które tego dnia nie mogą samodzielnie wręczyć prezentu, ale szukają innych możliwości.

Wystarczy kilka kliknięć, by kurier dostarczył bukiet, słodycze czy zestaw upominkowy bezpośrednio pod wskazany adres w mniej niż dwie godziny. Ekspresowe dostawy stają się standardem szczególnie w dużych miastach, a z roku na rok coraz więcej kwiaciarni, cukierni i sieci handlowych korzysta z takich usług. Nasze badania pokazały, że aż 55 proc. polskich handlowców zauważa u siebie wzrosty zamówień właśnie podczas takich okazji jak np. Dzień Matki. Czy są gotowi, by je sprawnie obsłużyć? – komentuje Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart.

Wszystko wskazuje na to, że tegoroczny Dzień Matki po raz kolejny zamieni się w zakupowe szaleństwo – zarówno online, jak i stacjonarnie. Sklepy, które zapewnią klientom gotowe zestawy prezentowe, szeroki wybór kwiatów i słodyczy w atrakcyjnych cenach oraz szybką dostawę, mają szansę wyróżnić się w tym krótkim, ale intensywnym czasie. A klienci? Niezależnie od tego, czy planują wcześniej, czy przypomną sobie w ostatniej chwili – mają dziś do dyspozycji rozwiązania, które pozwalają działać sprawnie i skutecznie, nawet na przysłowiowe „za pięć dwunasta”.

[1] PanParagon, 2023

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF