Forum IAB 2020: jakość to filar skutecznej reklamy internetowej [BRIEF PATRONUJE]
Podnoszenie jakości jest wspólnym celem branży reklamy cyfrowej, dlatego IAB Polska po wielu miesiącach intensywnych prac oraz konsultacjach z najlepszymi ekspertami rynku, zainaugurowało autorski Program poprawy jakości QUALID. Jego premiera miała miejsce podczas czternastej edycji Forum IAB, które odbywa się 6-7-8 października pod hasłem „In Trust We Trust. Jaką wartość ma zaufanie w czasach kryzysu?”.
Internet jest dzisiaj medium reklamowym numer jeden i kierowane są tam ogromne budżety, co przyciąga czasami nieuczciwe praktyki biznesowe. Bardziej niż kiedyś musimy jako branża zintensyfikować działania zwalczające cyberprzestępczość i zjawiska takie jak chociażby fraud reklamowy. Branża cyfrowa od lat dba o to, aby jakość ekosystemu reklamowego była jak najwyższa. W tym celu powstało wiele rozwiązań technologicznych, samoregulacyjnych i edukacyjnych. Dobrym przykładem jest wprowadzony przez nas przed rokiem Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic, który bardzo uszczelnia i chroni przed nadużyciami ekosystem automatycznego zakupu powierzchni reklamowej. Postanowiliśmy kontynuować działania w obszarze jakości i wzorem najbardziej zaawansowanych rynków Europy Zachodniej i USA, zdecydowaliśmy wprowadzić kilka rozwiązań, które jako jednolity system pod nazwą QUALID ma swoją premierę podczas Forum IAB 2020.
Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska
Program poprawy jakości QUALID ma na celu opracowywanie, gromadzenie, propagowanie pozytywnych i skutecznych rozwiązań, które przyczyniać się będą do poprawy jakości reklamy cyfrowej, co z kolei przełoży się na zwiększone zaufanie reklamodawców. Program tworzony i rozwijany jest wraz z ekspertami pracującymi w ramach Grup Roboczych IAB. QUALID, oficjalnie zaprezentowany na Forum IAB 2020, skierowany jest do wszystkich stron rynku – wydawców i sieci reklamowych, agencji i domów mediowych, dostawców narzędzi technologicznych, reklamodawców.
Działania podejmowane w ramach Programu QUALID są nastawione na edukację rynku – na tłumaczenie na czym polegają negatywne zjawiska, w jaki sposób wydawcy, firmy sektora adtech czy agencje i domy mediowe mogą sobie z nimi radzić. Jednocześnie pomagają podejmować decyzje, które zapewniają bardziej efektywne wykorzystanie budżetów reklamowych.
Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska
W przyszłości Program QUALID będzie rozwijany i rozszerzany o kolejne elementy, które odpowiadać będą bieżącym wyzwaniom rynkowym. Program otwarty jest dla wszystkich członków IAB Polska, a w pierwszej kolejności proces przystąpienia rozpoczęły firmy z grona Rady Nadzorczej IAB Polska, co jest wyrazem zaangażowania w wyzwanie, a także sygnałem gotowości do dalszej, wytężonej pracy na rzecz szeroko pojętej jakości.
Mając na uwadze dalszy jakościowy rozwój reklamy cyfrowej IAB Polska apeluje do wszystkich podmiotów branży internetowej o przystąpienie do Programu QUALID.
Proces przystąpienia do Programu poprawy jakości QUALID zaczyna się od rejestracji na dedykowanej stronie internetowej. Następnie kandydująca firma przechodzi obowiązkowy okres przejściowy, trwający maksymalnie 6 miesięcy, w czasie którego należy dopełnić określonych warunków Programu w wybranych kategoriach. W tym okresie dana firma otrzymuje od nas szary stempel QUALID. Po weryfikacji dopełnienia warunków przyznajemy kolorowy stempel jakości w danej kategorii lub złoty stempel QUALID, który oznacza spełnienie warunków we wszystkich czterech obszarach czyli: brand safety, fraud, programmatic oraz viewability.
Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska
Więcej informacji na temat Programu poprawy jakości QUALID można znaleźć: https://www.iab.org.pl/qualid/
Forum IAB 2020
Podczas Forum IAB, które rozpoczęło się 6 października, wystąpi blisko 80 autorytetów – przedstawicieli branży interaktywnej, dyrektorów i managerów globalnych firm. Formuła wydarzenia umożliwia zaproszenie inspirujących osobowości, wybitnych przedstawicieli świata nauki i biznesu, którzy prezentują odmienny od perspektywy branży – i przez to bardzo cenny – punkt widzenia. Wśród ekspertów występujących podczas konferencji znaleźli się przedstawiciele dużych i małych agencji, reklamodawców, wydawców oraz instytucji badawczych.
Wśród ponad 60 wystąpień Forum IAB nie zabraknie najbardziej aktualnych, kontrowersyjnych czy śmiałych tematów, jak choćby: „In Gender We Trust. Jak nie pozwolić by zaufanie do stereotypów prowadziło do pomijania jednej z płci.”, „Czy to już czas dla marek, żeby zdjąć maski?”, „Greenwashing, czyli jak marki uprawiają eko ściemę.”, „Reklama nie chce się uczyć. Wszystko czego nie chcesz wiedzieć o agencjach reklamowych.”, „Jak ufa mózg, czyli neurobiologiczne i ewolucyjne fundamenty zaufania jako wartości dla działań marketingowych”, „Jakie życie, taki marketing. Czyli dlaczego to co masz w DNA, znajdziesz za chwilę w swoim feedzie.”
Sponsorzy: Wirtualna Polska Media, Orange, Nielsen, Salesforce, BLIX, GetResponse
Sponsor wspierający: Adform, Mindshare, Xandr, adQuery, TikTok, Meetrics
Patroni medialni: Brief, Dziennik Gazeta Prawna, gazetaprawna.pl, gazeta.pl, Marketer+, Marketing przy kawie, My Company, naTemat, Nowy Marketing, onet.pl, Online Marketing, Puls Biznesu, rp.pl, Rzeczpospolita, Social Press, Wirtualna Polska Media
Patroni honorowi: Business Centre Club, Rada Reklamy
Współpraca: Newspoint, DIMAQ, Digital Poland, Havas Media Group, Sarigato
Partner prawny: Kancelaria Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
Wydarzenie objęte jest akredytacją DIMAQ. Oznacza to, że uczestnicząc w nim, posiadacze certyfikatu otrzymują punkty recertyfikacyjne i mogą skorzystać z dodatkowego rabatu na zakup biletu.
Więcej informacji na temat 14. edycji Forum IAB znajduje się na stronie https://forumiab.pl/.
Apel IAB Polska
dotyczący przystąpienia do Programu poprawy jakości QUALID
Ubiegły rok przyniósł historyczną zmianę na rynku reklamowym w Polsce – wydatki na reklamę internetową przewyższyły te na reklamę telewizyjną. Przez ostatnie 20 lat internet dynamicznie ewoluował i stał się pełnoprawnym medium, które czeka w najbliższym czasie wiele zmian w obszarze jakościowym.
Dlatego Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zdecydował się stworzyć Program QUALID który, poprzez edukację oraz wyznaczanie dobrych praktyk i standardów, promuje najlepsze rozwiązania przyczyniające się do podnoszenia jakości i transparentności oraz wzmocnienia zaufania do reklamy internetowej w Polsce.
Rada Nadzorcza IAB Polska aktywnie wspiera tę inicjatywę, dlatego firmy z jej grona jako pierwsze zadeklarowały przystąpienie do Programu QUALID w najbardziej adekwatnych dla swego biznesu kategoriach.
Apelujemy do wszystkich podmiotów branży internetowej, aby również do niego przystąpiły. Mamy pewność, że współpraca w celu podnoszenia standardów jakościowych w rezultacie przełoży się pozytywnie na kondycję całego ekosystemu reklamowego.
Integracja rynku w celu lepszej koordynacji działań na rzecz jakości reklamy online jest koniecznym
i naturalnym krokiem rozwoju reklamy cyfrowej w Polsce. Po okresie szybkiego i gwałtownego wzrostu, czas na zmierzenie się z nowymi wyzwaniami, ukierunkowane działania branży na rzecz standaryzacji usług internetowych i dalszej poprawy szeroko pojętej jakości.
W 2020 roku prace IAB Polska w kontekście jakości są skupione na czterech obszarach: Brand Safety, Fraud, Programmatic i Viewability.
W ramach każdego z nich pracuje grupa specjalistów – rynkowych praktyków, przedstawicieli wszystkich stron rynku, którzy po analizie bieżącej sytuacji oraz obowiązujących standardów, zarekomendowali dalszy kierunek działań.
Program QUALID w pierwszej fazie działalności stawia branży internetowej jasne cele:
- Edukacja w zakresie wyzwań i możliwości dotyczących ochrony wizerunku i bezpieczeństwa marki (Brand Safety).
- Podnoszenie świadomości zagrożeń wynikających z aktywności oszustów oraz wypracowanie rynkowych standardów w zakresie raportowania podejrzanego ruchu (Fraud).
- Pozytywne wpływanie na bezpieczeństwo i transparentność zautomatyzowanego systemu zakupu reklam internetowych (Programmatic).
- Dalsze umacnianie znaczenia wszechstronnej, jakościowej oceny skuteczności reklam internetowych (Viewability).
W przyszłości Program QUALID będzie rozwijany i rozszerzany o kolejne elementy, które odpowiadać będą bieżącym wyzwaniom rynkowym.
Program otwarty jest dla wszystkich członków IAB Polska, a w pierwszej kolejności proces przystąpienia rozpoczęły firmy z grona Rady Nadzorczej IAB Polska, co jest wyrazem zaangażowania w wyzwanie, a także sygnałem gotowości do dalszej, wytężonej pracy na rzecz szeroko pojętej jakości.
Samoregulacje są od lat sprawdzonym narzędziem stosowanym przez branżę reklamy online.
To właśnie branża pierwsza dostrzega pojawiające się problemy i często dotkliwie je odczuwa. Równolegle szuka rozwiązań, dobrowolnie poddając się wspólnie ustalonym zasadom, czego przykładem są wypracowane kodeksy, dobre praktyki i standardy. IAB Polska aktywnie włącza się w te inicjatywy i angażuje w ich koordynację.
Polski rynek podąża za pozytywnym przykładem innych europejskich krajów, które na przestrzeni ostatnich lat wdrożyły szereg programów zajmujących się szeroko pojętą jakością w branży reklamy cyfrowej. Jednocześnie Program QUALID jest przypomnieniem, że źródłem reklamy jest człowiek, a skuteczność reklamy zależy od lepszego zrozumienia potrzeb odbiorcy.
Mając na uwadze dalszy jakościowy rozwój reklamy cyfrowej w Polsce apelujemy do wszystkich podmiotów branży internetowej o przystąpienie do Programu QUALID.
IAB Polska
Źródło: informacja prasowa IAB Polska