Gaming i e-sport coraz bardziej popularny wśród młodych Inquiry prezentuje najnowszy raport

Jedynie co czwarty Polak wie na czym polega e-sport i właściwie interpretuje ten termin. Sytuacja wygląda znacznie lepiej jeśli chodzi o gaming, choć okazuje się, że gramy mniej niż 2 lata temu. Spadek dotyczy jednak tylko starszych grup wiekowych i kobiet, w młodszych grupach i wśród mężczyzn zanotowano wzrost.

Agencja Inquiry kontynuuje badania na temat zjawisk e-sportu, gamingu oraz streamingu gier. Najnowszy raport prezentuje dane zebrane
w kwietniu br. na próbie 1012 dorosłych Polaków. Wyniki badania pokazują, że ogółem gramy w gry nieco mniej niż jeszcze 2 lata temu. Nadal zdecydowanie najczęściej Polacy grają na telefonie. Co czwarty z nas robi to przynajmniej kilka razy w tygodniu, średnio przez 9 godzin tygodniowo. Drugie najpopularniejsze urządzenie to nadal komputer lub laptop, na którym gra regularnie (minimum kilka razy w tygodniu) 14% badanych. Polacy nadal najczęściej wybierają gry logiczne (43% grających), łamigłówki (39%) oraz karciane (35%), przy czym wszystkie te kategorie są znacznie bardziej popularne wśród kobiet. Mężczyźni częściej wybierają gry akcji i strzelanki, a także strategiczne, wyścigowe oraz sportowe. Starsi gracze, powyżej 55 roku życia, sięgną przede wszystkim po gry karciane – młodsi zaś (18-24 lata) po gry akcji/strzelanki, symulatory i gry przygodowe.

Podobnie jak dwa lata temu, granie kojarzy nam się głównie z zabawą, zabiciem czasu oraz relaksem. Gramy na różnych urządzeniach – głównie  na telefonie i na komputerze, ale jedynie garstka badanych bierze udział w zorganizowanych wydarzeniach gamingowych – 9% wśród osób grających.

Nieco mniej popularnym zjawiskiem, bezpośrednio związanym z gamingiem, jest streaming gier, znany ponad około jednej trzeciej badanych. Odsetek ten jest dwukrotnie wyższy w grupie osób 18-24 lata, dla których to dość dobrze znane zjawisko. Jednocześnie najwyższy odsetek tych, którzy kiedykolwiek oglądali relację gamingową na żywo, spotkamy w grupie najmłodszych respondentów (54%). Najpopularniejszą platformą streamingową pozostaje niezmiennie Xbox Game Pass – korzysta z niej niemal 1/3 osób grających w gry udostępniane na zasadzie streamingu. Na drugim miejscu znajdziemy Sony PS Now. Ponad  1/3 Polaków korzysta też z platformy Twitch.

Zdecydowanie najmniej popularną formę rozrywki stanowi e-sport. Choć zetknęło się z nim ponad 60% badanych, w większości są to osoby, które potrafią podać definicję samego zjawiska, ale poza tym nie są zainteresowane tematem. Co dziesiąty badany, który kojarzy i rozumie pojęcie e-sportu, śledzi wydarzenia e-sportowe oraz ogląda rozgrywki. Do najbardziej znanych imprez e-sportowych należą Poznań Game Arena oraz Intel Extreme Masters. Wśród najmłodszych graczy znane są również takie imprezy e-sportowe  jak  Ultraliga, Valorant Champions oraz Liga CyberSport. Dość popularna wśród graczy e-sportu jest także impreza ESL One. Fani e-sportu oglądają go najczęściej na kanale YouTube (60% grających).

 

Kolejna fala badania pokazuje że różnorodne formy gier i rozgrywek
e-sportowych upowszechniają się w młodszych grupach wiekowych.
W najstarszej grupie dominują elektroniczne wersje tradycyjnych gier, a ich popularność spada. ”

– komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

 

Link do raportu:

https://inquirymarketresearch.pl/esport-i-gaming-w-polsce/

 

O Inquiry:

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.

 

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1012 dorosłych Polaków (sondaż online na panelu YouGov).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF