...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak dobrze przeprowadzić crowdfunding inwestycyjny – case study FC.APP

Od 3 lat rozwijamy FCAPP S.A. której produktem jest aplikacja do umawiania wydarzeń piłkarskich takich jak sparingi i turnieje piłkarskie. Obecnie z aplikacji korzysta blisko 14 tyś użytkowników w Polsce. Spółkę założyliśmy wraz z Rafał Warchoł i Karol Nowalski w 2020 roku inwestując własne środki oraz uzyskując ok 1 mln pln grantu z Polski Wschodniej. Gdy w 2021 roku wypuściliśmy MVP aplikacji i zaczęły z niego w krótkim czasie korzystać najpierw setki później tysiące użytkowników podjęliśmy decyzje o znacznie szybszym rozwoju a więc i o poszukiwaniu środków z zewnątrz.

Dlaczego crowdfunding?

AR: Nie da się ukryć, że mam doświadczenie zarówno w bootstrapowaniu (rozwoju biznesów wyłącznie z własnych pieniędzy) jak i w rozwoju biznesów z inwestorami czego przykładem jest m.in. Social WiFi z którego wyexitowałem w 2021 roku. Od początku odrzuciliśmy propozycje od słabych funduszy których zgłosiło się do FC.APP wiele. Chcieliśmy mieć jeden z najlepszych funduszu, który mógł wnieść więcej niż pieniądze to jednak nie wyszło. Co ciekawe wśród inwestorów ale w crowdfundingu filanie znalazł się zarówno fundusz VC jak i kilku Aniołów Biznesu.

Żaden z nas- założycieli nie robił wcześniej crowdfundingu inwestycyjnego ale jego filozofia była nam znana i bardzo bliska. Mieliśmy pewne obawy wystawienia na świecznik i linczu w razie niepowodzenia. Jednak z każdym kolejnym spotkaniem z właścicielami platform emisyjnych nabraliśmy pewności, że to jest idealnie szyte pod FC.app zródło finansowania.

Nasze przemyślenia po emisji?

1. Kluczem do sukcesu emisji FCapp była dobrze przeprowadzona prekampania, dzięki której już pierwszego dnia udało nam się pozyskać ponad 500 000 pln inwestycji. To zwalidowało projekt w oczach kolejnych inwestorów, dzięki czemu chętniej prowadzili oni z nami rozmowy o potencjalnych inwestycjach. Poza tym pre-kampania była dużą dzwignią marketingową dla spółki.

2. Drugim najważniejszym aspektem był dotychczasowy track record founderów, a co za tym idzie network i uznanie w najbliższym środowisku (3xF Family, friends & folks), które chciało partycypować w ich kolejnym przedsięwzięciu biznesowym.

3. Trzecim czynnikiem, który w naszych oczach sprawił, że mimo niesprzyjającego otoczenia rynkowego emisja zakończyła się sukcesem był fakt, że FCapp jako aplikacja związana jest z piłką nożną. Ten sport w naszym kraju jest czymś więcej niż zwykłym sportem – to swego rodzaju “religia.” Wydaje nam się, że pierwszy raz w historii, ktoś przeprowadzał w Polsce crowdfunding inwestycyjny dla przedsięwzięcia footballowego, nie będący kolejną zbiórką na “ratowanie klubu piłkarskiego”.

4. Po czwarte osoby spoza naszego networku które okazały się bardzo pomocne i bardzo chcą wspierać rozwój spółki. Wśród nich znalazło się dwóch czołowych agnetów piłkarskich Mariusz Piekarski, którego dołączenie w jałowym okresie wakacyjnym bardzo ożywiło emisję oraz Daniel Weber.

5. Wybraliśmy dobrze platformę, a właściwie zespół profesjonalistów z emiteo. Pokornie przyjmowaliśmy feedback i dawaliśmy się prowadzić za rękę przez zawiłości crowdfundingu. Emiteo nie robi wielu kampanii, ale jak łatwo sprawdzić kończą się one sukcesem i po emisji wiemy, że to nie dzieje się przez przypadek. Emiteo stawia na projekty, które pasują i do tego typu inwestycji i do własnego zespołu.

6. Odpowiednio targetowaliśmy inwestorów. Postawiliśmy na ludzi z sektora IT, Sportu i Edukacji.

7. Zaproponowaliśmy “perka” czyli nagrodę członkostwa w FC.APP Business Club dla akcjonariuszy którzy zainwestują conajmniej 24 tyś pln co okazało się strzałem w dziesiątką. Zebraliśmy 20 osób które będą się ze sobą spotykała i zapewne wiele wniosą do rozwoju spółki ale również będzie to dla inwestorów okazja do poznania nowych interesujących osób ze świata biznesu, edukacji i piłki nożnej.

A teraz czas na poemisyjne ciekawostki:

1. Pierwszego dnia zainwestowało 21 inwestorów czyli 23,3%, a ostatniego 38 inwestorów czyli 42,2%;

2. Najwięcej inwestorów zdecydowało się na inwestycję o 9 rano – aż 13,3%;

3. Dominująca liczba naszych inwestorów jest z Warszawy – 22 inwestorów (24,4%) i wpłacili oni łącznie 565 440 pln czyli 36% całej kwoty; Na drugim miejscu pod kątem ilości inwestorów jest nasz rodzinny Lublin – pięciu inwestorów z tego miasta wpłaciło 92 000 pln;

4. Średnia inwestycja wyniosła aż 17 464 pln;

5. Mediana inwestycji wyniosła 2 100 pln;

6. Aż pięciu inwestorów (5,55%) zdecydowało się na inwestycje 100 000 pln lub więcej;

7. Aż dwudziestu siedmiu inwestorów (30%) zdecydowało się na inwestycje 10 000 pln lub więcej.

8. kwotowo, pierwszego dnia emisji inwestorzy wpłacili ponad 500 tyś pln i podobnie ostatniego dnia emisji.

Autor: Artur Racicki

Serial entrepreneur, SEEDiA Co-founder, MBA, …

Laureat – „Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie ”  Brief.pl

 

Sebastian Nowak