Jak nie zepsuć SEO podczas migracji sklepu?

Migracja jest słowem używanym w przypadku sklepów WWW, gdy dochodzi do zmiany systemu CMS, tzn. dane są przenoszone z jednego na drugi, np. z Magento na WooCommerce. Często nazywa się nią również po prostu zmianę usługi hostingowej, czyli przeniesienie witryny z jednego serwera na drugi. Pierwszy rodzaj migracji stanowi duże wyzwanie dla osób, które zajmują się marketingiem działalności m.in. pod kątem widoczności w Google. Jak nie zepsuć SEO (Search Engine Optimization) podczas zmiany systemu CMS?

 

  • Migracja sklepu – jak to dobrze wykonać?

Budowanie widoczności sklepu WWW trwa, a dla większości takich witryn odwiedziny z Google są kluczowym ruchem, charakteryzującym się wysokim wskaźnikiem konwersji. Jego utrata na skutek źle zrealizowanej migracji może być dla biznesu bardzo kosztowna. Wśród polskich marek wiele było przypadków takich działań, których efekty były dalekie od oczekiwanych. Dlatego warto przemyśleć migrację, przygotować się i podejmować trafne ruchy. Zatem – jak do tego podejść? Niestety, ale zmiana wiąże się z ryzykiem, takim jak utrata części widoczności witryny w Google, spadek wskaźnika CTR w wynikach wyszukiwania czy też niższa pozycja na ważne frazy. Dlatego prace muszą być solidnie zaplanowane. Jak zrealizować ten proces?

  • Wybór systemu CMS

Skoro decydujemy się na inne oprogramowanie sklepu, to oczywiście powinna być to zmiana na lepsze. Powinniśmy zweryfikować, czy aby na pewno dany system będzie krokiem do przodu, sprawdzić, czy jest on zoptymalizowany pod SEO. Większość CMS-ów jest już pod tym względem dopracowana, ale nie zawsze na takim samym poziomie. Często ważne opcje związane z optymalizacją strony są dostępne dopiero za dopłatą. Nie każdy CMS ma dużą społeczność użytkowników i programistów, co również wpływa na koszty korzystania z rozwiązania. Warto sprawdzić bazę pluginów systemu. Jak wiele ich jest?

Najlepiej przetestować demo, aby wiedzieć, czego ewentualnie w nim brakuje. Niedostępność kluczowych funkcji może mieć bardzo negatywne znaczenie dla widoczności sklepu. Idealnie, gdyby nowy system umożliwiał odtworzenie tej samej struktury adresów URL, co poprzedni. Tzn. aby podstrony miały dokładnie ten sam adres, co dotąd. Wybór CMS-a warto omówić z ekspertami, a w tym przyda się konsultacja SEO ze specjalistami Smartbuzz, abyś nie skusił się na system, który może  przysporzyć Ci wyłącznie problemów.

  • Zapisanie struktury adresów URL

Przed przeniesieniem witryny należy obowiązkowo przygotować spis wszystkich podstron serwisu, aby móc je później przekierować. Dla bezpieczeństwa należy mieć kopię zapasową całej strony, a najlepiej – kilka, z różnych dni. Idealnie, gdyby nowy system CMS umożliwiał odtworzenie dokładnie tej samej struktury adresów, a jeśli nie jest to możliwe, to należy zachować jakiś schemat, nawet jeśli w nowej wersji zostanie dodany lub usunięty katalog w adresie URL. Np. dotąd podstrona miała następujący: twoja-strona.pl/produkty/dany-produkt, a teraz będzie taki: twoja-strona.pl/dany-produkt.

To może zdecydowanie ułatwić działanie i ustawienie przekierowań 301. W przeciwnym wypadku, jeśli każdy adres będzie zupełnie nowy, trzeba będzie ręcznie linijka po linijce przekierowywać kolejne. To nie jest wygodne rozwiązanie – może zająć mnóstwo czasu. Czym właściwie jest 301? Otóż za jego pomocą sygnalizuje się Google, że dana strona aktualnie znajduje się pod innym adresem URL. Tym samym przenoszona jest moc SEO takiej strony, ale nie w 100 proc. – traci się ok. 15 proc. Listę przekierowań należy przygotować przed przeniesieniem serwisu.

  • Zachowanie struktury tagów title i description

Meta title, czyli tag, który wyświetla się jako tytuł zakładki w przeglądarce internetowej, jest ważnym czynnikiem rankingowym. Po migracji wszystkie tytuły SEO w serwisie powinny pozostać takie same, jak dotąd – bez dodawania do nich schematycznej treści czy zbędnych elementów. Natomiast description nie ma aktualnie większego wpływu na widoczność sklepu w Google, ale może mieć na CTR w wynikach wyszukiwania. Dlatego obowiązkowo należy zapisać te dane i wykorzystać w nowej wersji strony. Możliwe, że dotąd w sklepie były one definiowane za pomocą wtyczki. Teraz należy je przenieść, aby były widoczne w nowej witrynie.

Pominięcie tego kroku i zmiana title w zasadzie gwarantuje zmianę pozycji – z reguły na niekorzyść. Często efektem jest dodanie przez dany system CMS dodatkowej treści do title, według stałego schematu. Np. pojawi się nazwa kategorii i adres strony, title zrobi się dłuższy i zwiększy się ryzyko, że Google nie wyświetli go w wynikach wyszukiwania – algorytm sam ustali optymalny tytuł.

  • Skopiowanie wszystkich treści

Migracja jest dobrym momentem na porządki w serwisie, czyli usunięcie treści niskiej jakości. Natomiast złym pomysłem jest rezygnacja np. z wpisów na blogu czy innych artykułów bez szczególnego powodu, np. przez problematyczność przenosin. Takie treści są elementem wewnętrznego linkowania serwisu i mają wpływ na widoczność witryny w Google. W dodatku mogą odpowiadać za wiele odwiedzin w sklepie – lepszym krokiem jest ich ewentualna optymalizacja, poprawienie, jeśli tego wymagają, ale nie usunięcie.

  • Dane strukturalne

Dzięki zastosowaniu danych strukturalnych w wynikach wyszukiwania Google pojawiają się takie informacje jak cena produktu, nazwa producenta, stan magazynowy i wiele innych. Jeśli dotąd odpowiadały za to określone wtyczki, to trzeba sprawdzić, czy nowy system CMS daje takie rozwiązania automatycznie, czy wymaga wykorzystania pluginów. Muszą one być włączone przy uruchomieniu nowej wersji strony, gdyż w przeciwnym wypadku wspomniane dane znikną z Google, co zapewne negatywnie wpłynie na współczynnik klikalności.

  • Rozpoczęcie od testów bez udziału klientów

Internauci nie powinni mieć od razu dostępu do przeniesionej wersji sklepu. Najlepiej migracji dokonać w środowisku testowym, wśród osób, które będą analizować poprawność wykonania prac. Dopiero po weryfikacji działania przekierowań, poprawności meta danych, linków kanonicznych i ogólnego działania serwisu można go oddać do dyspozycji użytkowników. To nie klienci powinni być osobami weryfikującymi migrację – tym mają się zająć testerzy. Jeśli wszystko działa, to wtedy można już umożliwić internautom robienie zakupów.

  • Ważne kroki po migracji

Udało Ci się przenieść stronę na inny system CMS? W takim razie trzeba jeszcze pamiętać o kilku kwestiach, które wymagają zmian i weryfikacji:

  • Aktualizacja adresów w mapie strony – URL-e, które się tam znajdują, nie powinny być przekierowane. Ponadto – czy w ogóle istnieje taka mapa sklepu? Czy została przeniesiona/założona?
  • Linki kanoniczne – może się zdarzyć, że zostaną przeniesione stare odnośniki, prowadzące do poprzednich adresów URL. Należy je zaktualizować.
  • Błędy 404 – czyli niedziałające strony. Można je wykryć za pomocą Google Search Console lub Ahrefs i wyeliminować np. poprzez przekierowania.
  • Monitorowanie działania strony – w pierwszych dniach czy nawet tygodniach można trafić na nieprawidłowości. Ważne jest ich szybkie usuwanie.

Migracja sklepu do innego systemu CMS wiąże się z ryzykiem wielu błędów. Należy przemyśleć, czy na pewno to jest krok w dobrą stronę. Prace powinny być kontrolowane przez specjalistów – także specjalisty SEO. Wtedy ryzyko strat spowodowanych zmianami będzie najmniejsze.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF