Jak optymalizować koszty transportu publicznego? Jak ochronić transport publiczny przed COVID?
Okres pandemii bardzo mocno pokazał wiele wyzwań, z którymi muszą mierzyć się zarówno duże, jak i mniejsze aglomeracje miejskie. Szczególnie wiele pojawiło się przed wydziałami komunikacji - ludzie nie dość, że zostali w domach, to bardzo spadło zaufanie społeczne do usług transportu zbiorowego i pasażerowie zaczęli decydować się na wybory innych środków komunikacji. W tym samym czasie pojawiła się potrzeba dezynfekcji infrastruktury - wiat i pojazdów - generująca dodatkowe koszty. Jednocześnie zarządzanie rozkładami znacznie się utrudniło i brak było danych o tym, jak powinny one być zaprojektowane, żeby odpowiedzieć realnym potrzebom. Badania pokazują, że w krytycznym momencie spadki przychodów z biletów sięgały nawet 80%. Do dziś w niektórych miejscach w USA autobusy szkolne jeżdżą bez uczniów - żeby utrzymać etaty kierowców.
Co więc mogą zrobić władze, żeby uniknąć zwolnień i drastycznej sytuacji w spółkach miejskich? Jak zminimalizować koszty stałe i dopasować siatkę transportu do potrzeb mieszkańców? Rynek oferuje dzisiaj szereg rozwiązań, które zwiększają bezpieczeństwo miasta, ale przede wszystkim pozwalają optymalizować koszty procesów. Rozkłady zdalnie zarządzane i dopasowane do potrzeb pasażerów to automatyczne obcinanie kosztów, generowanie oszczędności i znacznie większe bezpieczeństwo. Solarne zasilanie zwiększa mobilność i łatwość instalacji, a dodatkowe funkcje, jak oświetlenie, czy WiFi służą mieszkańcom oraz zwiększają atrakcyjność miejskiego transportu, jako takiego.
Inteligentne wiaty solarne to ogromna szansa na optymalizację kosztów miejskich procesów i administracji. Jednocześnie dzięki zdalnemu zarządzaniu znacząco zwiększają bezpieczeństwo pracowników miejskich i pozwalają zminimalizować koszty obsługi. Są to produkty proste w instalacji i niezależne – zarówno energetycznie, jak i obsługowo. Zdalny pomiar parametrów pracy pozwala na reakcję wyłącznie wtedy, gdy jest ona niezbędna. Analiza tłumu oraz ilości użytkowników pozwala mierzyć skuteczność miejskich inwestycji, a przede wszystkim zwiększać bezpieczeństwo przestrzeni publicznych. Dodatkowy monitoring pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie kosztów serwisu.
Istnieją już miasta, które zdecydowały się na tego typu instalacje. Wdrożenie solarnych wiat autobusowych SEEDiA w Gdyni pokazuje, jakie wartości dla Smart City wnoszą do codziennego życia miasta. Jakie są czynniki, które pozwalają zoptymalizować koszty, zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców oraz lepiej przystosować się do nowej rzeczywistości, przed którą stanęliśmy w dobie pandemii COVID-19?
Zmniejszenie kosztów obsługi
Ustawa nakazuje, aby na wiatach czy słupkach zawsze widniały informacje aktualne. Serwisowanie infrastruktury, w skład której wchodzi tworzenie rozkładów jazdy, poligrafia, dojazdy, serwisanci i zewnętrzna obsługa generują duże wydatki. W przypadku solarnej wiaty z wyświetlaczem e-papierowym mamy wszystkie informacje aktualizowane zdalnie i na bieżąco, dzięki zasilaniu przez energię solarną, która zmniejsza koszty energii dostarczanej do wiat autobusowych. W Gdyni daje to 5-7 tys. złotych oszczędności na każdej wiacie w ciągu roku.
Zmniejszenie kosztów instalacji wiat
Solarne wiaty autobusowe to również mniejsze koszty instalacji w porównaniu do tradycyjnych wiat. Nie trzeba przeciągać przewodu i robić standardowego przyłącza, ponieważ korzystają z niezależnej energii, którą czerpią z paneli fotowoltaicznych. W ten sposób można zaoszczędzić aż do 100 tys. złotych na samej instalacji.
Zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie kosztów obsługi
Urzędnicy nie muszą jeździć do solarnej wiaty autobusowej dzięki zdalnemu zarządzaniu wyświetlacza e-papierowego. Mogą pracować bezpiecznie z biura, a same koszty dojazdów i druku rozkładów zmniejszają się do zera. W ten sposób cała komunikacja jest bardziej ekologiczna dla miasta, a oszczędność w skali roku wynosi dodatkowe 4-5 tys. złotych dla każdej wiaty.
Takie rozwiązania działają nawet w pojedynczej skali, kiedy wiaty są rozstawione pojedynczo, a w szczególności, gdy miasta decydują się na wymianę wszystkich wiat na nowe, co bardzo dobrze wpływa z jednej strony na pozytywny, ekologiczny i inteligentny wizerunek, a z drugiej na optymalizację przestrzeni publicznej.
Solarne wiaty poprzez WiFi są w stanie zbierać dane, monitorować jak ludzie korzystają z komunikacji publicznej – w jakich porach jeżdżą i jak dużo czasu w niej spędzają. Dodatkowym atutem są inteligentne funkcje takie jak ładowarki USB i indukcyjne do telefonów, które są chętnie używane przez osoby korzystające z transportu publicznego. W obecnej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19 korzystanie ze środków komunikacji miejskiej czy chodzenie do urzędów budzi w mieszkańcach niepokój. Takie elementy, jak dozowniki płynu dezynfekującego, które mamy w swojej ofercie, sprawiają, że ludzie ponownie zwiększają swoje zaufanie do komunikacji publicznej, budują pozytywne nawyki, a dzięki temu zwiększa się ogólna liczba użytkowników. Badania pokazują, że postawienie dozowników na płyn antybakteryjny na przystankach pozwala na powrót 20-30% pasażerów już w pierwszych tygodniach po instalacji. Dozowniki występują również w większych wersjach, wyposażone w wyświetlacz e-papierowy. To także doskonałe uzupełnienie systemu miejskiego transportu – jako dodatek do wiat lub infrastruktury tam, gdzie jej nie ma.
W najgorszych momentach lockdownu przychody do budżetu miast spadły nawet o 50%. Dlatego bardzo ważne jest to, aby prowadzić inwestycje, które pozwolą na powrót mieszkańców do komunikacji przez zwiększenie ich zaufania i bezpieczeństwa. Jeśli tego nie zrobimy, miasta będą bardzo zakorkowane, ludzie przesiądą się do samochodów, a miasto będzie niedrożne i nieekologiczne. Kluczowe jest to, aby komunikacja była uczęszczana i żeby ludzie mogli z niej korzystać czując się przy tym bezpiecznie.
CEO SEEDiA Inżynier po Akademii Górniczo-Hutniczej, gdzie ukończył kierunek automatyka i robotyka na specjalności robotyka. Jeszcze podczas studiów w 2013 r założył swój pierwszy start-up, w którym zajmował się produkowaniem drukarek 3D (3dproto sp. z o.o.). Drukarka flexFORM znalazła się w kilku topowych rankingach międzynarodowych. Założyciel studium projektowego versatilex, były research Manager integer.pl s.a. W 2015 roku stworzył pierwszy prototyp ławki solarnej, która została się pierwszym produktem założonej w 2016 roku w SEEDiA Sp z o.o, która jest liderem w kraju i jedną z wiodących spółek na Świecie w dostarczaniu produktów małej inteligentnej architektury dla zastosowań Smart City. Produkty spółki zdobywają wiele nagród wzorniczych oraz wyróżnień za innowacyjność.