Jak połączyć e-sport i „budowlankę”? Erbud znalazł sposób
Erbud zdecydował się na kampanię skierowaną do fanów gamingu i esportu. Aby zbudować wizerunek marki jako atrakcyjnego pracodawcy dla studentów i absolwentów kierunków technicznych, firma połączyła świat offline i gaming, tym samym tworząc pierwszą w Polsce kampanię employer brandingową opartą o zjawisko metaverse.
Na początku kampanii ERBUD wsparł jako sponsor tytularny akademickie rozgrywki esportowe University Esports – EDU i zorganizował konkurs na projekt mapy, odzwierciedlającej zrewitalizowaną przez firmę Halę Koszyki. Następnie wybrany przez organizatora zwycięski projekt został przeniesiony do gry FPS. W ostatnim etapie kampanii gracze zmierzyli się na tej mapie podczas turnieju, który odbył się w realnej Hali Koszyki.
Problemy branży
Brak kadr jest jednym z podstawowych problemów, z jakimi boryka się cały sektor budowlany w Polsce. Na rynku brakuje obecnie ponad 150 tysięcy wykwalifikowanych pracowników. Mimo zaostrzającej się konkurencji wśród pracodawców większość firm budowlanych nadal wykorzystuje mało innowacyjne sposoby rekrutowania przyszłych pracowników. W tym kontekście głównym wyzwaniem było przełamanie branżowego schematu i zachęcanie kandydatów do podjęcia praktyk.
Branża budowlana staje się nową branżą IT – coraz trudniej tu o pracownika. Podczas pandemii nasi potencjalni kandydaci, podobnie jak reszta społeczeństwa, utknęli w domach – platformy streamingowe odnotowały wzrosty, wzrosła też popularność esportu. Postanowiliśmy zaistnieć tam jako firma ERBUD. To wybór nieoczywisty, dlatego długo kombinowaliśmy, jak sprawić, by nie był to tylko zwykły sponsoring, ale coś więcej – stąd pomysł, by odwzorować naszą flagową realizację – Halę Koszyki – jako mapę do CS-a – kiedyś budowaliśmy Halę w rzeczywistości, dziś udało nam się to zrobić w świecie wirtualnym. Następnie zorganizowaliśmy na niej wyjątkowy turniej – gracze mieli na ekranie wirtualną Halę Koszyki, siedząc w tej prawdziwej.
Marcin Kacprzak, Dyrektor ds. komunikacji i PR w ERBUD SA
Odważna decyzja zaowocowała świetnymi wynikami oraz nagrodami branżowymi. Realizacja otrzymała dwie główne nagrody w konkursie Złote Spinacze oraz Srebro i Brąz w konkursie IAB MIXX Awards 2021. Ta kampania pokazała, że gaming marketing może generować realne efekty biznesowe nie tylko dla branż łatwo kojarzonych z reklamą w tym segmencie. Początek był jednak pełen wątpliwości, a pomysł musiał zyskać uznanie w zarządzie firmy.
Okazało się, że mamy gwardię graczy w oddziałach, którzy od razu podłapali temat. Ponadto nawet jeśli ktoś nie jest w „target grupie”, to często ma w swojej rodzinie czy najbliższym otoczeniu jakiegoś bratanka, syna czy kolegę, któremu na słowo „esport” zaświeciły się oczy. Choć początkowo pomysł wydał się szalony i zbyt odjechany jak na konserwatywną branżę budowlaną, to wystarczyło popatrzeć w liczby – a te w esporcie rosną; zdiagnozować problem – a były nim chociażby odwołane targi pracy w formule stacjonarnej czy niecieszące się popularnością targi wirtualne, gdy potrzeba znalezienia stażystów i praktykantów była nadal duża. Ponadto okazuje się, że studenci politechnik i kierunków technicznych pokrywają się w dużej mierze ze społecznością gamingową. W pandemiczne wieczory chętnie grywali, lub patrzyli, jak inni grywają. Uznaliśmy, że warto zaistnieć w tym świecie.
Marcin Kasprzak
Kampania zrealizowała swój cel w zakresie promocji praktyk i stażów w firmie ERBUD. Wpłynęło 700 zgłoszeń rekrutacyjnych, co oznacza, że ponad 11 osób rywalizowało o jedno stanowisko stażowe na tym degresywnym rynku – to aż czterokrotny wzrost względem 2020 roku, kiedy liczba zgłoszeń wynosiła 180.
Mieliśmy ponad 10 kandydatów na jedno miejsce na staże i praktyki, w zeszłym roku ok. 2,7. Naszą kampanię już można uznać za wielki sukces, choć my myślimy o związaniu się z gamingiem na lata. Chcemy na stałe wpisać ją w działania roczne naszej firmy. Marzy nam się kolekcja naszych najważniejszych realizacji jako map do CS-a. Marcin Kasprzak.
Pozostaje nam czekać na kolejne ruchy marki! Za strategię i realizację kampanii odpowiada agencja gaming marketingu Gameset.