...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak technologia headless zmienia e-commerce?

Kupujący online mają coraz większe wymagania w stosunku do sklepów www i ogólnie rozwiązań, z których korzystają w sieci. To od ich dopracowania zależy, czy staną się Twoimi klientami. Projektowanie sklepów, które są dopracowane, skutecznie sprzedają, wyglądają atrakcyjnie i przynoszą znakomite wyniki biznesowe, jest coraz trudniejsze. Tutaj pojawia się technologia headless. Co to oznacza i dlaczego jest to tak istotne w tworzeniu skutecznych stron www?

Czym jest headless e-commerce?

Najpopularniejszym rozwiązaniem ułatwiającym tworzenie stron www jest system CMS. To skrót od Content Management System, co w tłumaczeniu oznacza System Zarządzania Treścią. Standardowo sklep internetowy składa się z back-endu, czyli tej części, której nie widzi użytkownik, a odpowiada ona za zarządzanie sklepem www i front-endu, czyli warstwy wizualnej witryny. Ponadto wyróżniamy jeszcze bazę danych – to w niej zapisane są m.in. informacje o produktach czy użytkownikach.

Co w takim razie oznacza technologia headless? Otóż w tym przypadku nie ma tej części, która jest odpowiedzialna za prezentowanie contentu, czyli front-endu. Jest ona niezależna wobec back-endu. Klasyczny CMS ma określone technologie, które mogą być stosowane do zaprezentowania oferty sklepu. Problem w tym, że rosnące oczekiwania klientów powodują, iż coraz trudniej je zaspokoić, bazując na takich rozwiązaniach. Okazuje się, że przeprowadzenie wielu wdrożeń i modyfikacji jest skomplikowane, kosztowne, a często nawet niemożliwe do realizacji. Zatem technologia headless daje programiście więcej możliwości pod względem wyboru rozwiązań, które wykorzysta on do przygotowania front-endu. Interfejs API pozwala dostarczać treść w dowolne miejsce. Oczywiście uzyskany efekt w dalszym ciągu może, a nawet powinien być dopasowany do wyświetlania na urządzeniach o ekranie różnej rozdzielczości.

Headless e-commerce vs tradycyjny e-commerce 

Technologia headless znacznie różni się od tradycyjnych systemów e-commerce. Popularność headless e-commerce wynika przede wszystkim z elastyczności tej propozycji. Dzięki niej możliwe jest budowanie ściśle dopasowanych do odbiorców sklepów www, które pozytywnie kształtują doświadczenia korzystających.

Tradycyjny e-commerce – charakterystyka

Zaletą tradycyjnych systemów e-commerce jest fakt, że wszystko jest w nich spakowane razem. Nie są potrzebne najczęściej dodatkowe rozwiązania, aby osiągnąć oczekiwany efekt. Łatwo można dokonać konfiguracji, wprowadzić potrzebne elementy za pomocą pluginów. Problem pojawia się natomiast wówczas, gdy zależy nam na rozwoju i innowacjach. Takie dostosowania mogą okazać się nie tylko problematyczne, ale i kosztowne. Zdarza się także, że oczekiwany rezultat niemal nie jest możliwy do osiągnięcia. Tradycyjny e-commerce może również sprawiać wiele problemów pod względem integracji zastosowanych wdrożeń.

Headless e-commerce – charakterystyka

Jedną z kluczowych cech systemów headless jest elastyczność. Możesz dostosować front-end ściśle do danego projektu, pod grupę klientów. Dla programisty wygodne jest to, że nie musi on korzystać z technologii narzuconej przez dany system – sam decyduje, na jakie narzędzia postawi. Może je dopasować indywidualnie i wprowadzić za ich pomocą nawet najbardziej złożone innowacje.

Agencje, w związku z wymaganiami klientów, obecnie sugerują stawianie na headless e-commerce. To słuszny krok, dzięki czemu możliwości dostosowania witryny są większe. Przy czym oczywiście każdy projekt należy analizować odrębnie – nie we wszystkich przypadkach taki wybór musi być trafiony.

Zalety sklepu internetowego w technologii headless 

Postawienie na architekturę headless ma wiele zalet. Jest to rozwiązanie, które znakomicie sprawdzi się w przypadku przeróżnych witryn. Jakie są największe atuty tej opcji?

  • Wyższy wskaźnik konwersji i niższy koszt pozyskania klienta

Dzięki lepszym doświadczeniom użytkowników sklepów można osiągnąć wyższy wskaźnik konwersji. Ponadto niższy może być również koszt pozyskania klienta.

  • Brak ograniczeń co do personalizacji

Realizację można dopasować ściśle do danej grupy odbiorców, branży, produktów i nie tylko. W zasadzie ograniczeniem są jedynie technologie, którymi posługuje się programista odpowiedzialny za projekt.

  • Łatwość tworzenia szybko działających sklepów

Wszystkie elementy witryny są dopracowane i dopasowane tak, aby ładowała się ona ekspresowo. To czynnik, który ma bardzo duży wpływ na współczynnik konwersji.

  • Łatwość wdrożenia innowacji

Technologia headless to również brak większych ograniczeń pod względem wprowadzania zmian w sklepie. Dostosowanie witryny do oczekiwań nie powinno sprawiać problemów.

Jakie firmy korzystają z headless e-commerce? 

Headless e-commerce jest systemem bardzo popularnym. Oto przykładowe marki, które na niego postawiły:

  • Amazon – ten potentat oferuje użytkownikom możliwość składania zamówień na wiele sposobów poprzez integrację Echo, która polega na komendach głosowych. Inną integracją jest Dash, która obsługuje zamówienia specyficzne dla urządzeń, do których jest podłączona, poprzez naciśnięcie przycisku.
  • Toyota – jedna z najpopularniejszych firm motoryzacyjnych na świecie wykorzystuje headless e-commerce, aby ułatwić integrację ze starszymi urządzeniami i IoT (internet rzeczy) oraz zapewnić idealne doświadczenia zarówno klientom indywidualnym, jak i biznesowym.
  • Nike – firma już kilka lat temu skierowała się w stronę headless e-commerce, aby dbać o odczucia klientów.
  • LARQ – firma ta znana jest z produkcji pierwszej na świecie samooczyszczającej się butelki na wodę, która usuwa do 99,9% wszystkich zanieczyszczeń biologicznych. Przedsiębiorstwo oczekiwało elastycznej platformy, która będzie dobrym rozwiązaniem, biorąc pod uwagę planowany, dynamiczny rozwój działalności. Po wdrożeniu headless e-commerce biznes rok do roku zarejestrował przychody większe o ok. 400%, a w trzy miesiące współczynnik konwersji wzrósł o 80%.

Kiedy warto wybrać headless e-commerce? 

W ostatnich latach stawianie na headless e-commerce jest jednym z trendów na rynku IT. Rozwiązanie to jest preferowane przez programistów. Oto, kiedy warto na nie postawić:

  • jeśli chcemy publikować tę samą treść w wielu kanałach jednocześnie, np. na stronie, w aplikacji, asystencie głosowym, chatbocie i nie tylko;
  • w przypadku prowadzenia wielu lokalnych witryn na świecie zarządzanych z jednego centrum;
  • dla bezpieczeństwa – z reguły headless e-commerce jest rozwiązaniem, które zapewnia większy poziom ochrony witryny. Wynika to m.in. z rozdzielenia back-endu i front-endu;
  • jeśli potrzebne jest elastyczne rozwiązanie – realizowane projekty są w pełni zgodne z oczekiwaniami.

Headless e-commerce z Shopware 6

Decydując się na headless e-commerce, warto wziąć pod uwagę Shopware. Podstawą technologiczną tego systemu jest API-first, jest on maksymalnie elastyczny, a ponadto dostępny na zasadach open source. Z tego względu można go rozwijać, rozbudowywać, choćby korzystając ze wsparcia licznej społeczności. Wdrożenie Shopware 6 umożliwia wprowadzenie wielu rozwiązań zorientowanych na budowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika. Bez większych komplikacji można wdrożyć płynną integrację zakupów społecznościowych, wirtualne salony wystawowe czy zaawansowane opcje konfigurowania produktów.

Shopware jest zaprojektowany do optymalizowania wyników biznesu online. Dzięki headless e-commerce zapewnianie jeszcze lepszych doświadczeń użytkownikom staje się łatwiejsze.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF