...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

To nie są czasy na chowanie się za ekranem. 
Jak budować widoczną markę?

Dziś budowanie widocznej marki jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli chcemy prężnie rozwijać biznes i zakładamy, że głównym argumentem nie będzie niska cena, to czas dać się poznać. Z jakich narzędzi warto skorzystać do zwiększenia widoczności marki?

Założyciel BNI dr Ivan Misner opracował VCP Process, który pokazuje jak ważna jest widoczność w budowaniu relacji, a tym samym rozwijaniu biznesu. VCP to skrót od pierwszych liter angielskich słów – Visibility, Credibility i Profitability, które oznaczają Widoczność, Zaufanie i Zyskowność.

Widoczność osiągamy wówczas, gdy ludzie wiedzą, kim jesteśmy i co robimy. Jest to kluczowa faza, ponieważ buduje rozpoznawalność i zwiększa świadomość marki. Im większa jest nasza widoczność, tym większe szanse na nawiązywanie współprac biznesowych.

Stąd przechodzimy do kolejnej fazy – Zaufania. To moment, gdy ludzie nie tylko wiedzą, kim jesteśmy i co robimy, ale zaczynają nam ufać. Wiedzą, że jesteśmy ekspertami w swojej dziedzinie. Fazą, która pozwala nam się cieszyć namacalnymi efektami pracy jest Zyskowność.  Ludzie są gotowi nam zapłacić. 

Jak wskazuje nazwa VCP Process – to proces, a zatem wymaga czasu, zaangażowania i cierpliwości. Natomiast, aby w ogóle rozpocząć ten proces, musimy zacząć od budowania widoczności. 

Widoczną markę, która będzie zwiększała zaufanie do nas, budują nie jednorazowe strzały, a konsekwentne działania. 

4 sposoby do budowania widoczności:

  1. Własne kanały komunikacji – najprostszym rozwiązanie jest skorzystanie z mediów społecznościowych, które są na wyciągnięcie ręki. Tym bardziej, że mamy szeroki wybór i bez trudu można wybrać jedno miejsce, w którym regularnie będziemy dawać wartość odbiorcom. Jeśli zależy nam nawiązywaniu relacji biznesowych – warto pomyśleć o LinkedIn. Jeśli cenimy lekko podane treści, które urozmaicimy za pomocą relacji, rolek, grafik – kłania się Instagram. Jeśli chcemy dodać szczyptę humoru, Tik Tok jest do dyspozycji. Z kolei filmy sprawdzą się na Youtube. Oczywiście mamy stary i sprawdzony Facebook. Chodzi o to, aby znaleźć jedno miejsce i konsekwentnie prowadzić komunikację, za pomocą której dzielimy się tym, czym się zajmujemy, pokazujemy nasze wartości, naszą misję czy sposób pracy. Jeśli szukamy bardziej zaawansowanych własnych kanałów, możemy pomyśleć o blogu, podcaście czy newsletterze. Niepodważalnym atutem tego rozwiązania jest to, że nie jesteśmy uzależnieni od algorytmów i zasad narzuconych przez właścicieli mediów społecznościowych. 
  2. Wystąpienia gościnne – kolejnym krokiem jest wyjście spoza własnej bańki komunikacyjnej. Gdy prowadzimy kanał w mediach społecznościowych zaczynają nas obserwować osoby, które widzą wartość, w tym co robimy. Część z nich na pewno aktywnie prowadzi własne konta, a także piszą bloga lub nagrywają podcasty. Może tutaj będzie przestrzeń na współpracę? Warto się rozejrzeć, zaproponować swoje wystąpienie gościnne. Jeśli czujemy się niezręcznie proponując swoje wystąpienie, pokażmy wartość, jaką damy odbiorcom. Pamiętajmy, że widoczność, a następnie zaufanie budujemy właśnie poprzez dawanie wartości. 
  3. Wystąpienia w mediach – to narzędzie, które najbardziej wzmacnia wiarygodność marki. Gdy pojawiamy się w roli lidera czy eksperta na łamach poczytnego magazynu, czy zasięgowym portalu, występujemy w radiu czy w programie telewizyjnym, zdecydowanie zyskujemy punkty wiarygodności. W tym przypadku warto poznać świat mediów i nauczyć się nie tylko proponować tematy, ale także wiedzieć, jak dobrze wystąpić w mediach. O ile we własnych kanałach to my narzucamy format, o tyle w mediach tradycyjnych musimy odnaleźć się w tych zaproponowanych przez wydawców. Jednak nie jest to takie trudne jak się wydaje, a naprawdę warto. Zarówno nasi klienci, jak i osoby, które po cichu obserwują w mediach społecznościowych, zobaczą, że naprawdę jesteśmy profesjonalistami.  
  4. Współprace partnerskie – to bardziej zaawansowana forma współpracy i tak naprawdę ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia. Możemy z inną marką (osobistą) stworzyć wspólny cykl live’ów czy webinarów, podczas których inspirujemy, dzielimy się swoją wiedzą. Co ważne, we współprace partnerskie wchodzimy nie tylko z innymi ekspertami czy twórcami, ale także fundacjami, stowarzyszeniami, a wreszcie i mediami. Możemy się skusić na własną kampanię edukacyjną czy społeczną. To od naszej pomysłowości i koncepcji zależy, jaką wartość będziemy dawać innym i z jakich narzędzi skorzystamy. 

Prawdą jest, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Podobnie jest z budowaniem widoczności własnej marki. Im bardziej jesteśmy zaangażowani w prowadzenie komunikacji swojej marki, tym chętniej korzystamy z wielu możliwości. Zaczynają pojawiać się pomysły na różne współprace i nagle zaczynamy widzieć efekty we własnym portfelu. Bowiem okazuje się, że widoczność zwiększa zaufanie do naszej marki. Z kolei to odzwierciedla się w sprzedaży naszych produktów i usług. W czasach kryzysu – jak znalazł.   

 

Danuta Rolinger-Bednarska, Rolinger PR

Szefowa butikowej agencji Rolinger PR, strateżka komunikacji i doświadczony PR-owiec. Autorka programu online „Podbij media! Niech świat o Tobie usłyszy!”, mentorka w Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet. Od dziesięciu lat pracuje w branży PR, od siedmiu lat prowadzi własną agencję, w której wspiera liderów, ekspertów i małe biznesy. Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, w ramach których uzyskała tytuł magistra psychologii. Autorka licznych publikacji w mediach branżowych.

 

 

Profil zawodowy: https://www.linkedin.com/in/danuta-rolinger-bednarska/

Autorka jest mentorką w Klubie Mentorek Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który jest realizowany w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach finansowanego przez Citi Foundation i Fundację Citi Handlowy.

 

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet to fundacja, której celem jest wspieranie kobiet w budowaniu i rozwijaniu ich biznesów. W SPK wierzymy, że wyposażając kobiety w ekspercką wiedzę i kontakty sprawimy, że będą sprawcze i niezależne finansowo. Kompleksowo wspieramy przedsiębiorczość kobiet poprzez: rozwijanie kobiecej społeczności zawodowej, mentoring, inicjowanie programów akceleracyjnych i biznesowych oraz popularyzowanie inwestowania przez kobiety. Mamy aż 50 000 obserwatorek w mediach społecznościowych! Zapraszamy także Ciebie https://www.linkedin.com/company/fundacja-przedsiebiorczosci-kobiet W naszej społeczności działa też wyjątkowy Klub, realizowany w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach finansowanego przez Citi Foundation i Fundację Citi Handlowy. To Klub Mentorek, który zrzesza 150 kobiet posiadających bogate doświadczenie zawodowe, którym chętnie się dzielą. Skorzystaj z wiedzy naszych mentorek - zapraszamy do lektury ich tekstów.

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet