Jak zorganizować pracę w coworkingu? 5 zasad
Organizacja pracy w coworkingu jest ważna nie tylko ze względu na efektywność działań, ale również własną satysfakcję. Im lepsze zarządzanie obowiązkami, tym więcej zyskuje Twoja marka. Dobrej organizacji warto się nauczyć. Jak to zrobić? Mamy dla Ciebie kilka zasad.
Planuj z głową
Zaplanuj tydzień pracy. Podziel go na projekty albo dni tematyczne. Brzmi dziwnie? To metoda, którą stosuje dyrektor generalny Twittera – Jack Dorsey. Przy realizacji projektów każdy dzień możesz poświęcić na inną aktywność. Jeśli jesteś freelancerem lub prowadzisz własną firmę, poświęć każdy dzień na trochę inne obowiązki. Nie znaczy to oczywiście, że faktury możesz wystawiać tylko w poniedziałek. Planuj zadania tematyczne z głową.
Wprowadzenie harmonogramu pracy pozwoli Ci uporządkować obowiązki. Z czasem nawyk stanie się codziennością, a Ty każdego dnia będziesz wiedział, co masz do zrobienia. Określenie celów pozwoli Ci rozłożyć pracę w czasie i pomoże się skupić na ważnych zadaniach.
Czy wiesz, że…
Harmonogram działań z uwzględnieniem ich kolejności, ustalenie priorytetów i ich usystematyzowanie sprawia, że praca jest mniej stresująca. Jeśli dodasz do tego jeszcze bycie sumiennym to zaoszczędzisz czas i zapomnisz o stresie.
Licz się z czasem
Mierz czas, jaki poświęcasz na konkretne projekty. Jak to zrobić? Klasycznie z zegarkiem na ręku lub przy pomocy jednego z programów do monitoringu czasu pracy. Masz do wyboru m.in. Timepot, Time Planner, Clockify. Wybierz ten, który odpowiada Ci najbardziej. Pomoże Ci to szacować wkład własny w dany projekt oraz tworzyć cennik usług. Przydatne, prawda?
Nie daj się rozpraszaczom
Dobrze wiesz, że czas jest cenny i wciąż go brakuje. Dlatego, w pracy nie trać czasu na przeglądanie Facebooka, czy innych mediów społecznościowych. Nie rozmawiaj ze znajomymi i nie załatwiaj spraw prywatnych. Zadbaj o porządek na biurku, ale i w służbowym laptopie.
Weryfikuj codzienność
W pracy projektowej najważniejsza jest weryfikacja. Czy wszystko idzie zgodnie z planem? Trzymaj rękę na pulsie, bo to pozwoli Ci realizować zadania w terminie. Oczywiście, nie znaczy to, że co godzinę musisz kontrolować współpracowników. Wystarczy, że raz na tydzień sprawdzisz, jaki jest stan realizacji projektu.
– Nie wszystko da się zaplanować. Czasem zdarzają się mniejsze i większe wpadki. Dlatego w swoim planie dnia, dobrze zostawić 30-40% czasu na nieprzewidziane zadania. Oczywiście, nie chodzi tu o przejmowanie projektów innych osób. Pracując w coworkingu też warto być asertywnym. Czas niezaplanowany radzę zostawić np. na rozwiązywanie sytuacji kryzysowych – mówi Marta Kamińska z Solutions.Rent.
Złap oddech
Maksymalny czas skupienia uwagi człowieka to 90 minut. Jeśli przez kilka godzin siedzisz przed komputerem i nie robisz przerw – Twój umysł po 1,5 godzinie ma dość. Dlatego w czasie pracy pozwól sobie na złapanie oddechu, przewietrz się, zaparz herbatę czy kawę. Nawet 5 minut przerwy pozwoli Ci być bardziej efektywnym w kolejnych godzinach pracy.
Tego unikaj:
- praca bez wyznaczonych celów,
- robienie wszystkiego na raz,
- przekładanie zadań na później,
- planowanie czasu na 100%,
- brak delegowania zadań na innych,
- brak kontroli,
- brak asertywności,
- brak przerw,
- załatwianie spraw prywatnych w czasie pracy.
Autor: Solutions.Rent