Jutro zaczyna się dziś…

Dziś kolejna rocznica urodzin Janusza Korczaka <3 Mojego guru i ideału na drodze bycia z człowiekiem – dzieckiem i dorosłym  jako rodzic, opiekun, pedagog… Czytając dość często słowa Korczaka pozwolę sobie zostawić trzy dla mnie stanowiące podstawę relacji z dzieckiem-człowiekiem, które chciałabym widzieć w dorosłych-ludziach…  „Całe wychowanie współczesne pragnie, by dziecko było wygodne, konsekwentnie krok […]

Dziś kolejna rocznica urodzin Janusza Korczaka <3

Mojego guru i ideału na drodze bycia z człowiekiem – dzieckiem i dorosłym  jako rodzic, opiekun, pedagog…

Czytając dość często słowa Korczaka pozwolę sobie zostawić trzy dla mnie stanowiące podstawę relacji z dzieckiem-człowiekiem, które chciałabym widzieć w dorosłych-ludziach…

 „Całe wychowanie współczesne pragnie, by dziecko było wygodne, konsekwentnie krok za krokiem dąży, by uśpić, stłumić, zniszczyć wszystko, co jest wolą i wolnością dziecka, hartem jego ducha, siłą jego dążeń i zamierzeń. Grzeczne, posłuszne, dobre, wygodne, a bez myśli o tym, że będzie bezwolne wewnętrznie i niedołężne życiowo.”

 „Nie biegaj, bo wpadniesz pod konie. Nie biegaj, bo się spocisz. Nie biegaj, bo się zabłocisz. Nie biegaj, bo mnie głowa boli. (…) I cała potworna maszyna pracuje długie lata, by kruszyć wolę, miąć energię, spalać siłę dziecka na swąd.”

„Więc na wszystko pozwalać? Przenigdy: z nudzącego się niewolnika zrobimy znudzonego tyrana. Zabraniając, hartujemy, bądź co bądź, wolę bodaj w kierunku hamowania się i zrzekania tylko, rozwijamy wynalazczość w działaniu na ciasnym terenie, umiejętność wyślizgiwania się spod kontroli, budzimy krytycyzm. (…) Pozwalając na wszystko, baczmy, by dogadzając zachciankom, tym usilniej nie dławić chceń. Tam osłabiamy wolę, tu ją zatruwamy. (…) Musimy ustalić granice jego i mego prawa.”

Trudno dziś pisać o edukacji po słowach obecnego ministra edukacji („Marsze równości budzą ogromny opór. W związku z tym warto się zastanowić, czy w przyszłości tego typu imprezy powinny być organizowane.” / Dariusz Piontkowski) i reformie jego poprzedniczki.

To, co powinno nas zastanawiać, to sposób wychowania i edukacji, którego efekty zobaczymy za lat kilka czy kilkanaście.

Wśród jakich ludzi chcemy żyć? Z kim chcemy tworzyć relacje? Jakimi chcemy być liderami? Jakich liderów chcemy zobaczyć w naszej pracy? Jakich pracowników chcemy mieć w zespołach?

Wartości oparte o szacunek dla drugiego Człowieka, jego zdania, jego świata czy może brak akceptacji tego, co inne, nieznane, niezrozumiałe? Inne – gorsze czy interesujące?

Jutro zaczyna się dziś.

 

Fot. Polin / https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/w-polsce-janusza-korczaka-spacer-dla-doroslych-po-wystawie

Dr habilitowana w dyscyplinie "nauki o mediach", pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Warszawskiego i biegły sądowy z zakresu mediów i komunikacji społecznej (prawo i etyka mediów oraz public relations, kreowanie wizerunku publicznego i medialnego, naruszenia wizerunku offline oraz online). Od ponad 20 lat naukowo i w praktyce łączy aktywność public relations i innych obszarami komunikowania społecznego. Doradca i trener. Najwięcej emocji znajduje tam, gdzie komunikowanie się spotyka politykę, wywołuje sytuacje kryzysowe, używa nowych mediów czy narusza etykę. monikakaczmarek-sliwinska.pl

Monika Kaczmarek-Śliwińska