Kandydaci o pracodawcach w obliczu COVID-19 [RAPORT]
Według raportu „Preferowany pracodawca, czyli kto” 55% Polaków nadal aplikuje o pracę tylko w wybranych firmach. Jednocześnie do 1/3 wzrósł udział osób, które nie mają preferowanych pracodawców. Z badań wynika także, że po wybuchu pandemii kandydaci znacznie częściej oczekują w trakcie rekrutacji bezpośredniego spotkania z potencjalnymi przełożonymi (84% badanych) niż z rekruterem (34%).
Kluczowe informacje w skrócie:
- Marka pracodawcy rzadziej przyciąga kandydatów, niż przed pandemią.
- Lokalizacja, branża i wizerunek – to kluczowe kwestie przy wyborze ofert.
- Spadła rola benefitów pozapłacowych przy decyzji o wyborze pracodawcy.
- Zdecydowana większość badanych uważa pracę zdalną za ważny benefit.
- Serwisy rekrutacyjne pozostają najczęstszym źródłem wiedzy o ofertach.
- Elastyczność i innowacyjność to wyróżniki najlepszych pracodawców.
- Po pandemii kandydaci znacznie częściej chcą spotykać na rozmowach potencjalnych przełożonych niż rekruterów.
W badaniu poruszany jest temat benefitów, który spędza sen z powiek wielu pracodawcom. Wyniki raportu pokazują również jak zmieniło się podejście Polaków do benefitów pozapłacowych. Sytuacja sprawiła, że wiele z nich po prostu przestało być atrakcyjne i oczekiwane. Zanotowany w ramach badania spadek o 8% wskazuje, że po pandemii pracodawca musi wykazać się czymś więcej niż tylko karnetem na siłownię. Kandydaci oczekują od swoich przełożonych opieki i wsparcia w trudnym okresie, dlatego bardziej niż na dodatki zwracają uwagę na solidne fundamenty i podstawowe świadczenia oraz reputację firmy na rynku.
Zdajemy sobie sprawę, że sytuacja epidemiologiczna stała się dla naszych pracowników wyzwaniem nie tylko z powodów konieczności akomodacji do warunków pracy zdalnej, ale również finansowego przystosowania się do nowej rzeczywistości.
W związku z okolicznościami, które zmuszają naszych pracowników do nieustannej gotowości na ewentualne zmiany w wielu dziedzinach życia, jako pracodawca dbający i troszczący się o zatrudnionych – postanowiliśmy działać natychmiastowo. Tym samym w lipcu 2020 r. wprowadziliśmy dla pracowników PKN ORLEN możliwość dysponowania ich wypłatą w bardziej elastyczny i dogodny dla nich sposób. Wypłata na życzenie to benefit, który pozwala na szybki i łatwy dostęp do wynagrodzenia przed standardowym dniem wypłaty. Rozwiązanie idealnie sprawdza się w sytuacji, gdy środki finansowe potrzebne są szybciej niż przelew pensji, np. na realizację nieplanowanych wydatków.
Wypłata na życzenie doskonale wpisuje się w rozwój działań propracowniczych w ORLENie. Ten nowoczesny, innowacyjny benefit jest popularny w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, czy Wielkiej Brytanii. Od uruchomienia pilotażu obserwujemy też duże zainteresowanie tym rozwiązaniem na rynku pracy i cieszymy się, że nasze pomysły mogą być inspiracją dla innych pracodawców w tym trudnym dla nas wszystkich czasie.
Aneta Skalska, Kierownik Zespołu Benefitów w PKN ORLEN
Szersza analiza i raport do pobrania znajduje się na stronie dreamemployer.pl