Maluch kończy 40 lat!
6 czerwca 1973 roku w zakładach dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zmontowano pierwsze egzemplarze Fiata 126p, zwanego Maluchem. Przez wiele lat Fiat 126p był najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach, a wszystko rozpoczęło się od kontraktu "O współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126" podpisanego z Fiatem 29 października 1971 roku.
Zgodnie z zapisami w kontrakcie, Fiat 126p to samochód z tylnym napędem, 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM, samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem typu Berlina. Wielokrotnie miał się w późniejszych latach zmieniać, lecz jego „sylwetka” pozostała do końca jednym z najbardziej charakterystycznych elementów polskiego krajobrazu.
Co ciekawe, zakup licencji na produkcję nowego samochodu został spłacony nie dewizami, ale m.in. silnikami i skrzyniami biegów produkowanymi w dawnej FSM do Fiatów 126 wytwarzanych we Włoszech i na części zamienne.
Pierwsza cena samochodu została ustalona na poziomie ówczesnych 69 tysięcy złotych, co równało się wtedy mniej więcej 20 średnim pensjom. Jednak na giełdach płacono za niego nawet 110 tysięcy złotych. Wg opublikowanego w 1976 roku rankingu w niemieckiej gazecie „Auto Motor und Sport”, Fiat 126 był wówczas najtańszym w zakupie i ekspoloatacji samochodem w Europie w klasie aut małych.
Maluch był produkowany w Polsce przez ponad 25 lat, a pierwsze polskie auta powstały z oryginalnych włoskich części, gdyż od 1972 roku (do 1980 roku) trwała już jego seryjna produkcja w zakładach Fiata w Cassino.
W październiku 1972 roku odbyła się premiera międzynarodowa modelu 126 na Salonie Samochodowym w Turynie, a niedługo później mogliśmy go zobaczyć także na warszawskim Placu Defilad.
22 lipca 1973 roku uruchomiono seryjną produkcję Fiata 126p – najpierw w zakładzie dawnej FSM w Bielsku-Białej, a od września 1975 roku także w zakładzie w Tychach.
22 września 2000 roku z linii produkcyjnej bielskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał ostatni żółty Fiat 126 z limitowanej serii tysiąca sztuk o nazwie „Happy End”. Samochód ten trafił do Muzeum Fiata w Turynie, a jeden z ostatnich egzemplarzy także do Muzeum Techniki w Warszawie.
W sumie w latach 1973-2000 w zakładach w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowano 3 318 674 szt. Fiatów 126, z tego na eksport w latach 1975-1992 trafiło 897 316 tych samochodów. Co ciekawe, w latach 1985-1989 wyeksportowano do Chin ponad 23 tys. Maluchów, zaś w 1988 roku 14 tysięcy Maluchów popłynęło na podbój Australii i na Kubę. Z kolei we Włoszech w latach 1972-1980 wyprodukowano 1 352 912 Fiatów 126.
Konstruktorzy dawnego OBR SM FSM wprowadzili także zmiany konstrukcyjne w Fiacie 126p, które pozwoliły wielu polskim kierowcom rajdowym startować w imprezach krajowych rangi mistrzostw polski i zagranicznych – m.in. Akropol w Grecji czy Złote Piaski w Bułgarii. Niezawodność tego auta potwierdzili m.in. Sobiesław Zasada z Longinem Bielakiem, którzy w 1975 roku testowali go zimą na trasie dojazdowej Warszawa-Monaco, czyli tzw. odcinku dojazdowym Rajdu Monte Carlo.