Marketing 5.0. Technologie Next Tech [BRIEF PATRONUJE]

191

Pandemia COVID-19 przyspieszyła cyfryzację biznesu, a sztuczna inteligencja (AI), przetwarzanie języka naturalnego (NLP), technologia sensorowa oraz internet rzeczy zmieniły zasady gry w marketingu. Dlatego po raz trzeci Philip Kolter, niekwestionowany guru marketingu, połączył siły z Kartajayą oraz Setiawanem, by napisać książkę pt. Marketing 5.0. Technologie Next Tech, dostosowaną do nowej rzeczywistości. Pokazują w niej, jak firmy mogą wykorzystać pełny potencjał zaawansowanych technologii w swoich strategiach, taktykach i działaniach marketingowych. A także jak technologie Next Tech zrewolucjonizują sposób pracy marketerów i umożliwią im prowadzenie naprawdę efektywnego marketingu wspieranego przez dane (data-driven), predyktywnego, kontekstowego, rozszerzonego i zwinnego (agile). Ci, co szybciej niż konkurenci zrozumieją, co z sobą niesie ten potencjał, i podejmą odpowiednie działania, mogą zapewnić swoim firmom trwałą przewagę rynkową.

Rozwój marketingu korzystającego z mediów społecznościowych oraz wyszukiwarek internetowych, jak również wykładniczy wzrost e-handlu uświadomiły marketerom korzyści płynące z cyfryzacji. Niemniej jednak marketing w kontekście cyfrowym to nic innego jak przeniesienie klientów do kanałów cyfrowych albo zwiększenie nakładów finansowych na media cyfrowe. Teraz nowe, zmienne otoczenie rynkowe wymaga marketingu 5.0, zbudowanego zarówno na humanocentryzmie marketingu 3.0, jak i na technologicznej biegłości marketingu 4.0. Marketingu 5.0, którego jednym z kluczowych zagadnień są technologie nowej generacji, tak zwane Next Tech, które mają naśladować kompetencje ludzkich marketerów. Włączamy w to sztuczną inteligencję, przetwarzanie języka naturalnego, technologię sensorową, robotykę, rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną, internet rzeczy oraz blockchain. Kombinacja owych technologii to aktywator marketingu 5.0, w którego centrum zainteresowań powinien znajdować się człowiek.

Technologie Next Tech, które mogą dodać wartość i usprawnić ludzką obsługę

By sprostać oczekiwaniom rynku, Philip Kolter po raz kolejny połączył siły z Hermawanem Kartajayą oraz Iwanem Setiawanem i wspólnie napisali następną książkę z ich bestsellerowej serii, zatytułowaną Marketing 5.0. Technologie Next Tech. W książce skupiają się przede wszystkim na trzech ważnych zjawiskach, którym muszą stawić czoła marketerzy: szybkim postępie technologicznym, zmieniającym się zachowaniu konsumenckim oraz zmianach w modelach biznesowych. Pokazują, iż przedsiębiorstwa chcące stosować marketing 5.0 muszą od samego początku tworzyć ekosystemy danych, co pozwoli marketerom wykorzystać marketing predyktywny, by oszacować potencjalny zwrot z każdej inwestycji marketingowej. Mogą również stosować personalizowany marketing kontekstowy skierowany do konkretnego indywidualnego klienta pojawiającego się w punkcie sprzedaży. Wreszcie pracownicy pierwszego kontaktu mogą wspomagać się interfejsem wykorzystującym marketing rozszerzony. Wszystkie te zastosowania wymagają od firm organizacyjnej zwinności, pozwalającej na reagowanie na zmiany rynkowe w czasie rzeczywistym.

Fundamentalne zmiany rynkowe, biznesowe i technologiczne przyszłości

Książka Marketing 5.0 składa się z trzech części. Rozpoczyna ją analiza zmian pokoleniowych i tego, jak wpłynęły one na zachowania konsumenckie. Kotler, Kartajaya oraz Setiawan zastanawiają się, w jaki sposób pokonać podziały społeczne, wynikające, chociażby z nierówności ekonomicznej oraz sporów politycznych, aby móc dotrzeć do całego rynku. Część druga zajmuje się nowymi kierunkami strategicznymi obranymi przez firmy na całym świecie, a także wyjaśnia, jak podejść do nowych modeli biznesowych, które stały się charakterystyczne dla współczesnego otoczenia biznesowego. Wreszcie część trzecia zagłębia się w realia szybko rozwijającej się technologii w kontekście sztucznej inteligencji, wszechobecnych czujników, rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej, a także internetu rzeczy. Autorzy przyglądają się w niej realnym przykładom zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w różnych firmach, a jednocześnie pokazują, jak samodzielnie zaprojektować strategię wykorzystującą technologię odpowiednią dla różnych celów marketingowych.

***

Książka pojawiła się w odpowiednim momencie i świetnie wpisuje się w obecne czasy pandemii. Przedłużająca się kwarantanna wprowadzona w wielu krajach zmusiła wiele firm do przyjrzenia się cyfrowym aspektom marketingu. Rozmiar książki czyni z niej również świetny podręcznik dla praktykujących menedżerów.

Walter Viera, były przewodniczący International Council of Management Consulting Institutes

 

Niezwykle aktualny, a jednocześnie dalekowzroczny wgląd w technologie cyfrowe i ich możliwości transformacji praktyk biznesowych. Marketingowcy, którzy szybciej niż konkurenci zrozumieją, co z sobą niesie ten potencjał, i podejmą odpowiednie działania, zapewnią swoim firmom trwałą przewagę rynkową.

George Day, professor emeritus Wharton School przy Uniwersytecie Pensylwanii

 

Philip Kotler ma niezrównaną zdolność nadawania klarowności przeszłości, teraźniejszości i przyszłości marketingu. Zawsze doskonale wie, co powinno przetrwać, a co należy zmienić. Wraz z dwoma współautorami książki odważnie wplata cyfrową technologię w marketingowe myślenie, planowanie i wdrażanie. Pozycja na czasie i ponadczasowa.

Kevin Lane Keller, profesor katedry marketingu w Tuck School of Business przy Dartmouth College

***
Dr Philip Kotler, professor emeritus Kellogg School of Management, gdzie przez wiele lat pracował jako wykładowca w Katedrze Marketingu Międzynarodowego. Według „Wall Street Journal” należy do sześciu najbardziej wpływowych myślicieli biznesowych. Otrzymał szereg nagród i honorowych tytułów od szkół z wielu krajów. Kotler jest znany na całym świecie – jego książki przetłumaczono na ponad dwadzieścia pięć języków, a on sam regularnie zabiera głos na międzynarodowych forach.

Hermawan Kartajaya jest założycielem i prezesem MarkPlus, Inc. oraz – według Chartered Institute of Marketing z Wielkiej Brytanii – jednym z „50 guru, którzy kształtują przyszłość marketingu”. Jest również laureatem nagrody Distinguished Global Leadership (wybitnego przywództwa światowego), przyznawanej przez Pan-Pacific Business Association przy Uniwersytecie Nebraski – Lincoln. Jest również prezesem Asia Council for Small Business oraz współzałożycielem Asia Marketing Federation.

Iwan Setiawan jest dyrektorem generalnym w MarkPlus, Inc. Pomaga firmom w projektowaniu strategii korporacyjnych i marketingowych. Aktywny pisarz i mówca, a także redaktor naczelny „Marketeers” oraz Conference of Montreal.


Źródło: MT Biznes

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej