Nowe logo Województwa Łódzkiego. Jest nad czym dyskutować

Nowa identyfikacja wizualna Województwa Łódzkiego może wzbudzać dyskusje. Pewne jej elementy są ciężkie do zrozumienia nie tylko dla przeciętnego mieszkańca, ale też dla nas, specjalistów od strategii komunikacji.
2 lutego oficjalny profil Województwa Łódzkiego na Facebooku zmienił zdjęcie profilowe jednoznacznie startując z nową identyfikacją wizualną. Delikatnie mówiąc nie zyskało uznania wśród mieszkańców województwa jeśli prześledzimy komentarze. Oczywiście nigdy nie będzie sytuacji, w której nowa identyfikacja wizualna spodoba się absolutnie wszystkim odbiorcom, ale w tym przypadku ciężko się doszukać również opinii pozytywnych.
Nowe logo (na profilowym zdjęciu jest widoczna jego część – litera Ó) najczęściej kojarzy się z kościelnymi witrażami, pracą wykonaną w Paincie oraz jest ogólnie określane jako nieczytelne. To pierwszy problem: mieszkańcy powinni jednoznacznie, intuicyjnie odczytywać informacje płynące z logotypu oraz się z nim identyfikować. Obserwując pierwszą falę opinii tak zdecydowanie nie jest. Jeśli mieszkańcy identyfikacji nie rozumieją to co można powiedzieć o osobach spoza województwa?
Cały logotyp to napis „Łódzkie” i jest zdecydowanie bardziej czytelny. Ale to pokazuje kolejny problem: nie został przemyślany w taki sposób, aby łatwo został przełożony na serwisy społecznościowe. A te są bardzo ważnym kanałem komunikacji instytucji terytorialnych czy samorządowych z mieszkańcami.
Jakie znaczenie i przesłanie ma logotyp Województwa Łódzkiego?
Na stronie Urzędu Województwa Łódzkiego znajdziemy informacje na temat genezy oraz założeń nowej identyfikacji wizualnej.
Opiera się on na formach graficznych i kolorystyce osadzonych w korzeniach kulturowych i awangardowych. Inspirację stanowił tez bogaty folklor ziemi łódzkiej. Paleta barw dla marki województwa została zainspirowana kolorystyką herbu województwa oraz kolorami występującymi w Kompozycjach Przestrzennych autorstwa Katarzyny Kobro.
Od razu należy zadać sobie kilka pytań odnośnie tych założeń i ich trafności. Czy mieszkańcy województwa uważają je za awangardowe i identyfikują się z tym pojęciem? Pamiętajmy też, że jest to identyfikacja dla całego województwa. a nie dla miasta Łodzi. Drugie pytanie czy właściwa jest inspiracja folklorem, który jest reliktem przeszłości podtrzymywanym przez grupę pasjonatów. Poza tym drogą do rozwoju, ściągania inwestycji jest oparcie strategii i komunikacji o technologie, wiedzę i umiejętności, a nie elementy kulturowe sprzed wieków. W logotypie są trzy kolory w tym niebieski, którego nie ma w herbie województwa. I jeśli mamy być szczerzy to wszelkie podobieństwa oraz inspiracje pomiędzy herbem, a nową identyfikacją są bardzo mocno naciągane. Dołóżmy do tego kolejną inspirację w postaci twórczości urodzonej prawdopodobnie i wychowanej w Moskwie artystki-rzeźbiarki Katarzyny Kobro i mamy niesamowity miks inspiracji. Trudno się też oprzeć wrażeniu, że artystka została doszyta do całego wytłumaczenia identyfikacji, aby brzmiała bardziej przekonująco.
To jednak „zbyt dużo grzybów w jednym barszczu” jak na identyfikację wizualną i oceniamy jako główną przyczynę faktu, że przeciętny mieszkaniec województwa jej nie czuje i nie rozumie. Zresztą jest to grzech większości agencji zajmujących się tego typu działaniami. Chcą pogodzić zbyt wiele elementów w jednym projekcie i na koniec wychodzi coś miałkiego i zrozumiałego wyłącznie dla samych twórców.
Na stronie też możemy przeczytać uzasadnienie wybranych kolorów i kształtów:
Na podstawie twórczości Kobro zaproponowano użycie form i kolorystyki wykorzystując ich znaczenie:
- CZERWIEŃ jako barwa żywa, dobrze widoczna, działająca pobudzająco. To kolor życia i silnych emocji;
- NIEBIESKI – symbol samodoskonalenia się i zasobów finansowych. Stymuluje nas do działania;
- ŻÓŁTY poprawia nastrój i zwiększa poczucie własnej wartości, pobudza do myślenia. Jest kolorem pewności siebie i optymizmu, dopełnia logo, dodając mu pozytywnego charakteru.
To samo dotyczy zastosowanych w logo figur geometrycznych. Każda z nich jest symbolem wartości tworzących pozytywny przekaz o województwie ŁÓDZKIM:
-
KWADRAT symbolizuje wiele różnych wartości, takich jak stabilność, uczciwość, a także bezpieczeństwo i pewność siebie. Jest odzwierciedleniem stałości, równowagi i regularności;
-
TRÓJKĄT to symetria i równowaga, które czynią go doskonałym symbolem harmonii i równowagi w życiu. To figura reprezentująca połączenie ciała, umysłu i ducha;
-
PROSTOKĄT jest symbolem procesu. Opisuje konkretne zadania i działania.
Nie owijając w bawełnę to brzmi jak horoskop na wiosnę, albo treść wygenerowaną przez AI/chatGPT. Są to tak maksymalnie generyczne rzeczy, że mogą pasować do większości instytucji, kategorii produktów czy usług. Znaczenie kolorów i figur geometrycznych to bardzo niebezpieczna wbrew pozorom dziedzina. Zaczynając na różnicach kulturowych, społecznych, lifestylowych, a kończąc na indywidualnych preferencjach odbiorców. Mamy nieodparte wrażenie, że nie zostało to uwzględnione, przemyślane (lub odpowiednio wytłumaczone na stronie).
Ciekawe jest też wytłumaczenie dlaczego w centrum komunikacji ma stać litera „Ó”.
Ważnym elementem identyfikacji jest sposób zapisu litery „Ó”, która staje się symbolem centralnego położenia województwa w Polsce i Europie, a przecinające literę linie symbolizują:
- dobrze skomunikowane autostrady i drogi szybkiego ruchu,
- logistykę (np. Terminal multimedialny Zduńska Wola – Karsznice),
- centrum rozwoju nauki i kultury z wszystkim jej ważnymi ośrodkami.
„Ó” jest też punktem wyjścia do dalszej komunikacji marki, opartej o podzielone pola, które stają się layoutami dla przekazywania treści związanej z działaniami promocyjnymi.
Odpowiedź na to czy „Ó” kojarzy Ci się z centralnym umiejscowieniem czegokolwiek pozostawiam Tobie, Drogi Czytelniku. Ale to kolejne grzyby do barszczu oprócz awangardy, folkloru i Katarzyny Korby. Nagle do tego dorzucamy autostrady oraz naukę. Niestety widać, że mem „Nasza marka wiąże tradycje z nowoczesnością” jest nadal żywy.
Identyfikacja wizualna jest częścią strategii komunikacji. Ta rządzi się swoimi prawami i jest skuteczna, realizuje założone cele gdy jest czytelna i zrozumiała dla wszystkich. Również dla osób, które będą odbiorcami jej działań. Wydaje się, że te prawa strategii zostały niezbyt brane pod uwagę w tym przypadku.
Chcesz się dowiedzieć więcej na temat strategii komunikacji? Zapraszamy do lektury tekstu „Strategia komunikacji i z jakich elementów powinna się składać„.
A jeśli szukasz specjalistów od tworzenia strategii, konsultacji czy szkoleń z zakresu digital marketingu to zapraszamy na strone ReBrain.pl
Nie boimy się odważnych pomysłów. Wierzymy, że w marketingu trzeba mieć skupienie na potrzebach Klientów i odwagę, by wychodzić poza granice komfortu. Jednocześnie nigdzie nie chcemy wchodzić bez wcześniejszego rozpoznania terenu. Analiza obecnej sytuacji, wywiad z Klientem, pozyskanie istotnych informacji o stanie obecnym, a często nawet rozbudowane badania rynku to działania od których chcemy zaczynać i które będą determinowały dalszy battle plan.