Od startupu do prężnie działającej globalnej firmy. Booksy liderem e-rezerwacji usług w segmencie urody

267

W zeszłym roku Booksy połączyło się z głównym konkurentem w Polsce i zdobyło prawie 50 mln zł od inwestorów, teraz rozpoczyna współpracę z L’Oréal Polska i współtworzy globalny program Appointments on Facebook jako jedna z pierwszych 4 firm na świecie. Największy w kraju serwis rezerwacyjny w segmencie urody nie zwalnia tempa i odnotowuje 4-krotny wzrost przychodów r/r na kluczowych rynkach. Stefan Batory jest laureatem rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Twórcy Booksy, polskiej platformy online do umawiania wizyt u fryzjera i kosmetyczki, od samego początku działają ambitnie. Stefan Batory i Konrad Howard zaczynali od wprowadzenia jej w Stanach Zjednoczonych. Założyli, że po zdobyciu rozpoznawalności w USA wejście do kolejnych krajów będzie łatwiejsze – i mieli rację. 4 lata od startu zarządzana przez nich spółka ma biura również w Wielkiej Brytanii, Brazylii, RPA, Hiszpanii i Polsce. Ich biznes w kraju nad Wisłą właśnie osiągnął rentowność i wkracza w kolejną fazę rozwoju.

Zakładamy, że za trzy lata co czwarty mieszkaniec dużego polskiego miasta będzie korzystał z Booksy do rezerwowania usług z branży urody. Już teraz niemal 15% mieszkańców Wrocławia i 10% mieszkańców Warszawy sięgnęło po Booksy. Polacy pokochali zamawianie online jedzenia czy transportu, teraz pora dotrzeć szeroko do odbiorców innych usług – mówi Stefan Batory, CEO Booksy.

Cyfrowe rezerwacje przynoszą realne zyski

Osoby szukające w internecie usług w segmencie urody wybierają Booksy. Ta platforma rezerwacyjna online odnotowuje w Polsce ponad 2-krotnie więcej odsłon niż największy rynkowy konkurent. Booksy jest również najchętniej pobieraną przez Polaków aplikacją urodową w Google Play. Ta popularność przekłada się na wzrost przychodów dla salonów wykorzystujących ten system do zarządzania biznesem oraz dla samego Booksy:

Platforma pozwala nie tylko lepiej organizować pracę całego zespołu dzięki rezerwacjom online, ale też pozyskiwać nowych klientów, co wyróżnia ją spośród innych rozwiązań dostępnych na rynku. Podczas gdy ja poświęcam uwagę moim klientom, Booksy dba o szereg spraw związanych z zarządzaniem i rozwojem salonu –  mówi Maciej Wróblewski, stylista gwiazd polskiego show-biznesu.

Zannualizowana wartość transakcji na platformie Booksy (nazywana również GMV) w maju 2019 wyniosła 300 mln zł, co oznacza 2,5-krotny wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Przychody pochodzące z płatnego promowania salonów na platformie są już natomiast ponad 5 razy wyższe niż przed rokiem.

Tak szeroki zasięg w kraju Booksy zbudowało m.in. dzięki przejęciu innego dużego gracza oferującego rezerwacje online i płatne promowanie – Lavito. W ubiegłym roku spółki połączyły zespoły specjalistów, kadry zarządzające oraz bazy klientów. To pozwoliło Booksy zyskać miano największej platformy rezerwacyjnej w segmencie urody w Polsce.

Sukces Booksy na rodzimym rynku dodatkowo przypieczętowało nawiązane w maju tego roku partnerstwo z marką L’Oréal Professionnel mającą sieć prawie 900 Salonów Expert w całej Polsce.

Cieszymy się, że możemy zaproponować naszym Partnerom biznesowym i ich Klientom dostęp do innowacyjnej aplikacji Booksy. Salony Expert współpracujące z L’Oréal Professionnel dzięki Booksy mogą w łatwy i szybki sposób zarządzać kalendarzem wizyt klientów – wszystko, zgodnie z aktualnymi trendami, odbywa się za pośrednictwem aplikacji.

Na szybko zmieniającym się rynku usług kosmetycznych, dostarczanie nowych rozwiązań i narzędzi wspierających biznes Salonów Expert L’Oreal Professionnel to nasz priorytet. Dlatego wciąż podejmujemy wyzwania, aby innowacje były bardziej dostępne i miały realny wpływ na rozwój salonów. Udostępnienie Booksy to kolejny etap wprowadzania salonów fryzjerskich w świat trendów i rozwiązań przyszłości. – mówi Dorota Chociszewska, Dyrektor marki L’Oréal Professionnel HUB L’Oréal Poland & Baltic.

Dostęp do nowoczesnych narzędzi rozwoju jest odpowiedzią na oczekiwania klientów, jak i potrzeby biznesowe samych salonów: Rozszerzenie naszego portfolio o tak dużą, renomowaną sieć salonów fryzjerskich pokazuje, że nasz system do zarządzania rezerwacjami może skutecznie rozwijać i promować nie tylko małe, rodzinne firmy, ale także sieci dużych salonów z liczną grupą klientów – mówi Batory.

Polski Booksy na zagranicznych rynkach

Równie dynamicznie co na rodzimym rynku firma rozwija się także poza nim. Technologia stojąca za platformą rezerwacyjną oraz jej zasięg przyciągnęły do polskiego Booksy światowych gigantów takich jak Google, Yelp, Instagram czy Facebook. Ten ostatni zaprosił polską spółkę do współtworzenia nowej usługi dostępnej od 17 maja br. Appointments on Facebook umożliwia rezerwację wizyt w salonach i gabinetach przez stronę biznesową na Facebooku. Platforma Zuckerberga wybrała do współpracy nad budowaniem i rozwijaniem tej funkcji jedynie 4 firmy na świecie, wśród nich Booksy.

M.in. dzięki takim partnerstwom w kwietniu br. przez Booksy umówiono ponad 2 mln wizyt o zannualizowanej wartości ponad 620 milionów USD. To ponad 2 razy więcej niż w poprzednim roku. Z aplikacji Booksy globalnie skorzystało już 4,2 miliony użytkowników. Biorąc pod uwagę miesięczną liczbę użytkowników w Stanach Zjednoczonych Booksy ma już 20% zasięgu Ubera i 25% Airbnb.

Za tymi wynikami stoją managerowie Booksy, którzy wcześniej pracowali na sukcesy dużych, międzynarodowych firm. Globalny zespół zarządzający z siedzibą w San Francisco ostatnio wzmocnił się o kolejne doświadczone osoby. W kwietniu dołączyła do niego Jenny Feinberg, która jako VP Marketplace rozwija w Booksy usługi pozyskiwania nowych klientów dla salonów. Jenny wcześniej odpowiadała za rozwój produktu i marketing w Amazon oraz Zillow. W maju szeregi Booksy zasilił z kolei Hindol Datta, który jako VP Finance pozyskuje fundusze na rozwój spółki oraz zarządza jej finansami. Hindol wcześniej pełnił rolę CFO w firmie Atari oraz Singularity University. – Nasze sukcesy i potencjał rozwojowy przyciągają do Booksy kompetentnych ekspertów z doświadczeniem w budowaniu dynamicznych, międzynarodowych biznesów. Dlatego już teraz pracujemy nad nowymi funkcjami, partnerstwami i zdobyciem kolejnych rynków – zapowiada Batory.