Polacy zapatrzeni w Facebooka
Dla ponad 40 proc. polskich internautów media społecznościowe są nieodłączną częścią ich życia, a 36 proc. użytkowników sieci boryka się z FOMO*. Czym dla Polaków są media społecznościowe, do czego ich używają i jak Polacy wypadają na tle globalnych danych? O tym wszystkim można przeczytać w najnowszym wydaniu raportu Wave 9, przygotowanym przez UM (IPG Mediabrands).
Dom mediowy UM (grupa IPG Mediabrands) opublikował wyniki dziewiątej edycji raportu Wave 9. Analiza dotyczy mediów społecznościowych i nowych technologii. W obecnej fali Wave’a przebadano łącznie ponad 50 tysięcy respondentów z 78 krajów, w tym także z Polski.
– Tegoroczna edycja raportu pełna jest niespodzianek. Okazuje się, że na tle świata polscy internauci korzystają z sieci zadecydowanie w bardziej tradycyjny sposób, wolniej przyswajają nowinki, a niektóre trendy zdają się pomijać w ogóle – mówi Marcin Dec, CEO IPG Mediabrands. Widać to m.in. na przykładzie korzystania z serwisów subskrypcyjnych i komunikatorów. – To duże zaskoczenie, gdyż zarówno ekonomia subskrypcji, jak i przechodzenie na tzw. narrowcasting to dzisiaj jedne z najsilniejszych trendów w obszarze komunikacji i internetu – dodaje Dec.
Analizując wybrane wnioski z badania Wave 9 widać, że najpopularniejszymi serwisami społecznościowymi w Polsce są Facebook i YouTube, choć świat kieruje się w stronę Instagrama i Snapchata. Szczególnie w przypadku korzystania z Facebooka dane dotyczące Polski są o 14 pp. wyższe vs. świat. Najczęstszą aktywnością polskich internautów w kontekście mediów społecznościowych są: oglądanie filmów wideo (ponad 50 proc. wskazań) i podglądanie profili znajomych (46,9 proc. wskazań).
Korzystanie z komunikatorów deklaruje nieco ponad 50 proc. badanych, a z serwisów subskrypcyjnych zaledwie 6 proc..
Blisko 40 proc. respondentów twierdzi, że kiedykolwiek przyłączyło się do społeczności wokół marki. Z badań wynika, że użytkownicy od brandowych profilów w serwisach społecznościowych oczekują przede wszystkim pomocy oraz najnowszych informacji o produktach. Jednocześnie ponad 60 proc. respondentów uważa, że udostępniane przez nich dane osobowe są dobrem, za które reklamodawcy powinni płacić. Warto także pamiętać, że połowa badanych Polaków deklaruje, że używa adblockera przynajmniej na jednym urządzeniu.
Po raz pierwszy twórcy raportu Wave przyjrzeli się także znaczeniu momentów w życiu konsumentów. Przeanalizowano 138 różnych momentów w 9 kategoriach (m.in. rodzina, finanse, zakupy, wakacje). Zbadano, jakie emocje towarzyszą użytkownikom w danych chwilach oraz jakie potrzeby zaspokajają. Wśród ciekawych wniosków można zauważyć m.in., że miejsce robienia zakupów może wywoływać zupełnie skrajne emocje. Wystarczy, że porównamy cotygodniowe zakupy, które przez respondentów traktowane są jako nudne z wyszukiwaniem produktów online, które łączone są z zaciekawieniem, inspiracją i oczekiwaniem. Ciekawa jest także analiza potrzeb, jakie zaspokaja moment, kiedy rodzic kupuje dziecku jego pierwsze urządzenie technologiczne. Wówczas na pierwsze miejsce wysuwają się takie potrzeby, jak bycie na bieżąco czy zdobywanie szacunku i promocja siebie (w tym przypadku najprawdopodobniej w oczach dziecka).
Cały raport Wave 9 dostępny jest pod adresem Wave 9
Badania Wave przeprowadzane są na reprezentatywnej próbie respondentów w wieku od 16 do 54 lat, będących aktywnymi użytkownikami internetu (korzystają z tego medium codziennie lub prawie codziennie). Na każdym z rynków, w każdej fali badawczej bierze udział minimum 500 respondentów. Uczestnicy badania samodzielnie wypełniają ankiety, opracowane według autorskiej metodologii UM.
* FOMO = fear of missing out (lęk przed pominięciem)