Polska w światowej czołówce

0 2 358

Polska znalazła się na 13. miejscu w rankingu krajów najbardziej rozwiniętych społecznie na świecie. Jak wynika z zestawienia przygotowanego przez organizację Social Progress Imperative we współpracy z m.in. firmą doradczą Deloitte bezkonkurencyjna na tym tle wśród 50. przebadanych krajów okazała się Szwecja.

shell brand is the future

Wskaźnik rozwoju społecznego tzw. Social Progress Index uwzględnia przede wszystkim czynniki społeczne i ekologiczne w danym kraju, które często nie idą w parze ze wzrostem PKB. Autorzy raportu dowodzą, że zamożność obywateli nie odwzierciedla w pełni rzeczywistego rozwoju społecznego.

W zestawieniu 50. krajów, które analizowali autorzy raportu, Polska znalazła się na wysokim 7. miejscu wśród państw europejskich, a 13. na świecie. Wyprzedziliśmy takie kraje jak np. Brazylia, Izrael, Turcja czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Na czele rankingu znalazła się Szwecja, za którą uplasowała się Wielka Brytania i Szwajcaria. Z państw naszego regionu do zestawienia trafiła jeszcze Bułgaria (17) i Rosja (33).

Polska została dobrze oceniona w kontekście bezpieczeństwa osobistego oraz dostępu do edukacji na poziomie podstawowym i wyższym (powyżej średniej badanych krajów), co zwiększa możliwości awansu społecznego jej mieszkańców. W tych kategoriach przewyższamy m.in. takie kraje jak USA, Hiszpanię, Australię czy Francję. Autorzy raportu wskazują, że mamy braki w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków mieszkaniowych oraz zapobiegania społecznej marginalizacji. Do poprawy pozostają również kwestie dotyczące ochrony środowiska.

 

Wskaźnik Social Progress Index obliczany jest w oparciu o aktualne dane pochodzące m.in. z Banku Światowego i Światowej Organizacji Zdrowia. – Wbrew pozorom wyższe dochody nie oznaczają automatycznie, że dany kraj osiąga wyższy stopień postępu społecznego. Co ciekawe nasze badania pokazują również, że rozwój społeczny krajów o zbliżonym poziomie PKB może się znacząco różnić. Dlatego na problem oceny czy dane społeczeństwo czyni postępy należy patrzeć z szerszej perspektywy – mówi prof. Michael E. Porter, pod kierunkiem którego powstał indeks.

shell brand is the future

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej