Polski internet w maju 2020

Polski internet

Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Wydawcy – wszystkie urządzenia

Wydawcy – wszystkie urządzenia
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Wydawcy – komputery osobiste i laptopy

Wydawcy – komputery osobiste i laptopy
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Wydawcy – urządzenia mobilne

Wydawcy – urządzenia mobilne
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Pandemia i związana z nią izolacja Polaków w domach to wydarzenie bezprecedensowe. Sytuacja ta wpłynęła oczywiście na zachowania konsumentów, w tym również na sposób konsumpcji mediów, a jej beneficjentami okazały się domowe ekrany. Spędzony przy nich czas użytkownicy dzielili pomiędzy treści należące do różnych kategorii tematycznych, z których każda zaspokajała inne potrzeby: w niektórych przypadkach wzrosty zainteresowania danym obszarem były chwilowe i minęły wraz z unormowaniem się sytuacji społecznej. W innych, na skutek edukacji i cyfryzacji nowych użytkowników internetu, wytworzył się stały trend. Czego szukali w tym czasie Polacy? Przede wszystkim aktualnych i wiarygodnych informacji na temat bieżących wydarzeń – stąd wzrost liczby odsłon na stronach newsowych o 58% już w pierwszym tygodniu lockdownu i o ponad 200% na stronach rządowych! Kolejną ważną, życiową potrzebą w tym czasie było zaopatrzenie gospodarstw domowych w żywność i środki czystości. W obliczu utrudnionego dostępu do sklepów stacjonarnych i strachu przed koronawirusem Polacy ruszyli na zakupy w sieci. Ruch w ramach serwisów e-commerce wzrósł o 22%, aczkolwiek jego szczyt przypadł na początek kwietnia. Do tego czasu konsumowaliśmy to, co zgromadziliśmy w domach. Trzeba również pamiętać o potrzebie zagospodarowania wolnego czasu i o rozrywce. Czas konsumpcji TV pobił rekordy i wydłużył się o kilkanaście procent (internauci w wieku 16-49), podobnie jak czas spędzany przed ekranami komputerów (+24%) i smartfonów (+13%). Wzrosła również konsumpcja serwisów VOD (w ujęciu marzec 2019 do marca 2020 10 największych serwisów VOD zanotowało wzrost o 17% w liczbie użytkowników i o 41% w liczbie odsłon). Największym wygranym okazał się Netflix z ponad 100% wzrostem liczby użytkowników swojej aplikacji. Ostatnia kategoria, o której warto wspomnieć, to social media – w tym trudnym czasie zastąpiły one bezpośrednie kontakty międzyludzkie, ale także umożliwiły wirtualne spotkanie z trenerem personalnym czy też po prostu zakupy. W czasie pandemii czas spędzony z Facebookiem i Messengerem na smartfonach wzrósł odpowiednio o +17% i +13% (internauci w wieku 16-49). Po zniesieniu zakazu wychodzenia z domów część potrzeb ustabilizowała się na poziomie sprzed pandemii. Do normy wróciły liczba odsłon na stronach z informacjami, czas spędzany z TV czy z mediami społecznościowymi. Niektóre nowe zachowania zmieniły się natomiast w stały trend: co prawda liczba odsłon na serwisach e-commerce spadła, jednak wciąż jest wyższa niż przed pandemią. Może to oznaczać, że część internautów, którzy podczas lockdownu po raz pierwszy skorzystali z tego kanału zakupów, będzie to robić nadal. Podobnie prezentuje się kwestia sVOD lub aVOD – dziś jeszcze możemy mówić, że wysoka liczba użytkowników tego rodzaju platform jest wynikiem długo zamkniętych kin i strachu przed chorobą. Jednak jestem przekonana, że dla wielu konsumentów była to swego rodzaju próba, po której pozostaną już stałymi klientami serwisów streamingowych.

Specjalnie dla BRIEF komentuje Lucyna Koba, Business Development Director

Domeny – wszystkie urządzenia

Domeny – wszystkie urządzenia
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Domeny – komputery osobiste i laptopy

Domeny – komputery osobiste i laptopy
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Domeny – urządzenia mobilne

Domeny – urządzenia mobilne
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Aplikacje

Aplikacje
Liczba internautów w Polsce w maju 2020 roku wyniosła ogółem 27,7 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24 mln.

Źródło: Informacja prasowa Polskie Badania Internetu Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF