Reklama i marketing gabinetu lekarskiego

Promocja gabinetu lekarza i fizjoterapeuty w Internecie jest ważną częścią działań marketingowych placówki. Eksperci EDM Medfile podpowiadają jak zrobić to dobrze i zgodnie z prawem.

promocja i marketing gabinetu
173

Jak reklamować usługi prywatnej praktyki lekarskiej zgodnie z prawem? Rynek usług medycznych i fizjoterapeutycznych rozwija się bardzo dynamicznie, a duża liczba pacjentów właściwych specjalistów poszukuje w Internecie. Big data to sprzymierzeniec współczesnych form marketingu i promocji, ponieważ nie od dziś wiadomo, że Internet jest znakomitym miejscem, aby opublikować wizytówkę swojego gabinetu czy placówki medycznej. Podążanie za cyfryzacyjnymi trendami wpływa zarówno na zwiększenie widoczności w Internecie, jak i przyczynia się do budowania marki własnej. Jak robić to mądrze, aby pokazać swoje usługi w Internecie i być w zgodzie z obowiązującą literą prawa? Eksperci z Medfile® odpowiedzialni za program do elektronicznej dokumentacji medycznej podpowiadają, jak prosto, bez dodatkowych kosztów i szybko zacząć promować swoje usługi w sieci.

Jak reklamować usługi prywatnej praktyki lekarskiej zgodnie z prawem? Rynek usług medycznych i fizjoterapeutycznych rozwija się bardzo dynamicznie, a duża liczba pacjentów właściwych specjalistów poszukuje w Internecie. Big Data to sprzymierzeniec współczesnych form marketingu i promocji, ponieważ nie od dziś wiadomo, że Internet jest znakomitym miejscem, aby opublikować wizytówkę swojego gabinetu czy placówki medycznej. Podążanie za cyfryzacyjnymi trendami wpływa zarówno na zwiększenie widoczności w Internecie, jak i przyczynia się do budowania marki własnej. Jak robić to mądrze, aby pokazać swoje usługi w Internecie i być w zgodzie z obowiązującą literą prawa? Eksperci z Medfile® odpowiedzialni za program do elektronicznej dokumentacji medycznej podpowiadają, jak prosto, bez dodatkowych kosztów i szybko zacząć promować swoje usługi w sieci.

Zobacz więcej: reklama gabinetu lekarskiego

 

Po pierwsze – Kodeks Etyki Lekarskiej

Prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych przez lekarzy, jako jednej z grup zawodowych są ograniczone obowiązującymi przepisami. Należy podkreślić, że podmioty lecznicze, lekarzy oraz lekarzy dentystów obowiązuje zakaz reklamowania siebie oraz swoich usług, definiowanego jako zachęcanie czy przekonywanie o swojej przewadze nad konkurencyjnymi podmiotami. Wynika to z ustawy o działalności leczniczej, dodatkowo Kodeks Etyki Lekarskiej zabrania reklamowania się, a także używania wizerunku i nazwiska w innych celach komercyjnych.

Zgodnie z uchwał Naczelnej Rady Lekarskiej informacje, jakie są dozwolone w komunikacji z potencjalnym pacjentem obejmują:

  • Imię, nazwisko
  • Miejsce przyjęć, numer telefonu
  • Dni oraz godziny przyjęć
  • Tytuł naukowy oraz specjalizację
  • Dodatkowe szczególne uprawnienia oraz umiejętności
  • Ceny i określenie dostępnych sposobów płatności, wyłącznie poprzez umieszczenie na stronie internetowej lub podanie telefonicznie

Dodając do tego możliwość informowania o realizowanych zadaniach dydaktycznych czy badawczych oraz prowadzenie działań dotyczących promocji zdrowia znacznie rozszerza wachlarz możliwości, jakie placówka może wykonywać w ramach kampanii marketingowych (tzw. content marketing).

 

Po drugie – profesjonalna strona Internetowa

Profesjonalna strona Internetowa stanowi jedno z najprostszych narzędzi, jakie wykorzystuje się w marketingu internetowym. Dobrze zaprojektowana strona obejmuje następujące elementy:

  • Intuicyjne menu
  • Właściwą ekspozycję najważniejszych treści – UX, w tym godziny pracy lekarzy, dane kontaktowe, możliwość rejestracji online
  • Przejrzystą i estetyczną szatę graficzną
  • Wartościowe treści
  • Odpowiednie wersje językowe
  • Galerię zdjęć, materiały wideo

W ten sposób potencjalny pacjent jest w stanie dowiedzieć się o ofercie gabinetu oraz poznać procujący tam zespół specjalistów. Strona internetowa jest oczywiście wizytówką placówki, jednak to pacjent jest jej użytkownikiem, dlatego należy uwzględnić jego potrzeby w pierwszej kolejności.

Z badań realizowanych przez BioStat® na potrzeby elektronicznej dokumentacji medycznej Medfile® wynika, iż pożądane oczekiwania pacjentów związane ze stroną internetową dotyczą:

– możliwości rejestracji online. Już coraz więcej pacjentów korzysta z tych form zapisywania się na wizyty specjalistyczne z uwagi na prostotę działania oraz szybką informację zwrotną na temat terminów wizyt. Dodatkową korzyścią jest możliwość otrzymywania SMS z potwierdzeniem rejestracji oraz przypomnienia o nadchodzącej konsultacji. W taki sposób pacjent jest zawsze poinformowany i pewny, że nic mu nie umknie,

– aktualnych opinii na temat specjalistów. W dobie szerokich możliwości wyboru dobrego specjalisty pacjent chce już na etapie zapisywania się na wizytę poznać opinie innych pacjentów. Kwestie zdrowotne są sferą bardzo wrażliwą i indywidualną dla każdego z nas, dlatego jest oczywistym, że chcemy oddać się w najlepsze ręce. Warto dbać o aktualne opinie na swojej stronie, prosić o referencje pacjentów. W ten sposób buduje się swoją rangę oraz rzetelność w ich oczach,

– zdjęcia gabinetu, sprzętu, zespołu specjalistów. Duże gro naszej populacji to wzrokowcy, ale nie tylko dla nich ważny jest aspekt wizualny gabinetu czy placówki. Pacjenci lubią wcześniej zobaczyć, jak wygląda miejsce, do którego udają się na wizytę. Daje to z pewnością poczucie bezpieczeństwa, że trafimy w miejsce przyjazne i estetyczne,

– aktualne dane kontaktowe i godziny przyjęć. Zawsze należy aktualizować takie dane. Nie tylko dla pacjentów, którzy wolą tradycyjne formy zapisywania się na konsultacje. Aktualne dane kontaktowe świadczą o autentyczności placówki i oferowanych przez nią świadczeń.

 

Po trzecie – content marketing

Eksperckość zawsze jest pożądana, zwłaszcza w dobie ekspresowej możliwości uzyskiwania informacji. Pierwszym źródłem wiedzy o stanie swojego zdrowia pacjenci szukają właśnie w Internecie. Tak zwany „wujek google” zawsze służy radą i odpowiedzią, dlatego tak ważne jest, aby pacjenci trafiali na wartościowe materiały tworzone właśnie przez specjalistów – lekarzy czy fizjoterapeutów. Publikowanie artykułów dotyczących zdrowia na własnej stronie internetowej nie tylko buduje autorytet ale także pozwala odnaleźć pacjentowi usługi i zapoznać się z ofertą danego gabinetu czy placówki. Content marketing, czyli zamieszczanie treści wartościowych z punktu widzenia pacjenta doskonale pozwala wypromować swoja osobę jako eksperta.

 

Po czwarte – pozycjonowanie (SEO)

Samo założenie strony internetowej to pierwszy krok w celu zbudowania świadomości swojej marki w oczach pacjenta. Należy jednak pamiętam o zasadach rządzących stronami www. Bez odpowiednich słów kluczowych czy zaplecza SEO pacjent może w ogóle może do nas nie trafić. Tutaj warto wesprzeć się agencjami lub dedykowanymi portalami, które pozycjonowanie strony oferują w ramach swoich usług hostingowych (patrz punkt siódmy).

 

Po piąte – portale medyczne

Portale medyczne to baza danych o specjalistach. Warto posiadać taką wizytówkę, która przeniesie użytkownika bezpośrednio do dedykowanej strony internetowej.

 

Po szóste – media społecznościowe

Media społecznościowe razem ze stroną internetową stanowią zgrany duet. Publikowane treści na Facebooku można linkować do strony internetowej i w ten sposób budować zaangażowanie pacjenta. Obecność w social mediach pozwala na nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi pacjentami, którzy mogą trafić na profil poprzez rekomendację rodziny czy znajomych. Ważne, aby treści były publikowane regularnie i stanowiły wartość dodaną dla pacjentów.

 

Po siódme – elektroniczna dokumentacja medyczna Medfile® z darmową stroną www i katalogiem gabinetów „Znajdź specjalistę”

Pracując nad programem do elektronicznej dokumentacji medycznej Medfile® specjaliści od strategii i rozwoju portalu nie zapomnieli o sferze marketingowo – promocyjnej dla użytkowników systemu. Każdy klient posiada swoją własną stronę www oraz jest obecny w katalogu gabinetów.

Jak to działa? Otóż w trakcie zakładania bezpłatnego konta w Medfile® tworzy się wizytówka strony internetowej, która automatycznie dodawana jest do katalogu gabinetów. Następnie wystarczy uzupełnić dodatkowe informacje na temat godzin przyjęć czy aktualności oraz dodać galerię zdjęć. Dzięki minimalnemu nakładowi pracy taką stronę tworzy się w pięć minut. W ten sposób w Medfile® możliwe jest kompleksowe prowadzenie marketingu oraz procesu diagnostyczno- terapeutycznego. Specjaliści skupiają się na realizowaniu wizyty, pozycjonowaniem zajmuje się Medfile®.

 

Podsumowując wszystkie niezbędne funkcje są w jednym programie – Medfile®

  • Darmowa strona www i miejsce w bazie gabinetów, pozycjonowanie,
  • Rejestracja online wraz z integracją z portalem ZnanyLekarz,
  • Realizacja konsultacji dzięki EDM Medfile®.

Potrzebujesz więcej informacji? Umów się na bezpłatną prezentację systemu. Zadzwoń pod numer (+48) 530 610 330 lub napisz do nas maila na adres: biuro@medfile.pl

Zobacz więcej: www.medfile.pl

 

Rafał Piszczek Biostat
Rafał Piszczek – Statystyk Biostat

Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®, Ekspert Medfile®

www.biostat.com.pl

Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny.