Reklama i marketing gabinetu lekarskiego
Jak reklamować usługi prywatnej praktyki lekarskiej zgodnie z prawem? Rynek usług medycznych i fizjoterapeutycznych rozwija się bardzo dynamicznie, a duża liczba pacjentów właściwych specjalistów poszukuje w Internecie. Big data to sprzymierzeniec współczesnych form marketingu i promocji, ponieważ nie od dziś wiadomo, że Internet jest znakomitym miejscem, aby opublikować wizytówkę swojego gabinetu czy placówki medycznej. Podążanie za cyfryzacyjnymi trendami wpływa zarówno na zwiększenie widoczności w Internecie, jak i przyczynia się do budowania marki własnej. Jak robić to mądrze, aby pokazać swoje usługi w Internecie i być w zgodzie z obowiązującą literą prawa? Eksperci z Medfile® odpowiedzialni za program do elektronicznej dokumentacji medycznej podpowiadają, jak prosto, bez dodatkowych kosztów i szybko zacząć promować swoje usługi w sieci.
Reklama gabinetu lekarskiego
Jak reklamować usługi prywatnej praktyki lekarskiej zgodnie z prawem? Rynek usług medycznych i fizjoterapeutycznych rozwija się bardzo dynamicznie, a duża liczba pacjentów właściwych specjalistów poszukuje w Internecie. Big Data to sprzymierzeniec współczesnych form marketingu i promocji, ponieważ nie od dziś wiadomo, że Internet jest znakomitym miejscem, aby opublikować wizytówkę swojego gabinetu czy placówki medycznej. Podążanie za cyfryzacyjnymi trendami wpływa zarówno na zwiększenie widoczności w Internecie, jak i przyczynia się do budowania marki własnej. Jak robić to mądrze, aby pokazać swoje usługi w Internecie i być w zgodzie z obowiązującą literą prawa? Eksperci z Medfile® odpowiedzialni za program do elektronicznej dokumentacji medycznej podpowiadają, jak prosto, bez dodatkowych kosztów i szybko zacząć promować swoje usługi w sieci.
Zobacz więcej: reklama gabinetu lekarskiego
Po pierwsze – Kodeks Etyki Lekarskiej
Prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych przez lekarzy, jako jednej z grup zawodowych są ograniczone obowiązującymi przepisami. Należy podkreślić, że podmioty lecznicze, lekarzy oraz lekarzy dentystów obowiązuje zakaz reklamowania siebie oraz swoich usług, definiowanego jako zachęcanie czy przekonywanie o swojej przewadze nad konkurencyjnymi podmiotami. Wynika to z ustawy o działalności leczniczej, dodatkowo Kodeks Etyki Lekarskiej zabrania reklamowania się, a także używania wizerunku i nazwiska w innych celach komercyjnych.
Zgodnie z uchwał Naczelnej Rady Lekarskiej informacje, jakie są dozwolone w komunikacji z potencjalnym pacjentem obejmują:
- Imię, nazwisko
- Miejsce przyjęć, numer telefonu
- Dni oraz godziny przyjęć
- Tytuł naukowy oraz specjalizację
- Dodatkowe szczególne uprawnienia oraz umiejętności
- Ceny i określenie dostępnych sposobów płatności, wyłącznie poprzez umieszczenie na stronie internetowej lub podanie telefonicznie
Dodając do tego możliwość informowania o realizowanych zadaniach dydaktycznych czy badawczych oraz prowadzenie działań dotyczących promocji zdrowia znacznie rozszerza wachlarz możliwości, jakie placówka może wykonywać w ramach kampanii marketingowych (tzw. content marketing).
Po drugie – profesjonalna strona Internetowa
Profesjonalna strona Internetowa stanowi jedno z najprostszych narzędzi, jakie wykorzystuje się w marketingu internetowym. Reklama gabinetu lekarskiego to także dobrze zaprojektowana strona www obejmująca następujące elementy:
- Intuicyjne menu
- Właściwą ekspozycję najważniejszych treści – UX, w tym godziny pracy lekarzy, dane kontaktowe, możliwość rejestracji online
- Przejrzystą i estetyczną szatę graficzną
- Wartościowe treści
- Odpowiednie wersje językowe
- Galerię zdjęć, materiały wideo
W ten sposób potencjalny pacjent jest w stanie dowiedzieć się o ofercie gabinetu oraz poznać procujący tam zespół specjalistów. Strona internetowa jest oczywiście wizytówką placówki, jednak to pacjent jest jej użytkownikiem, dlatego należy uwzględnić jego potrzeby w pierwszej kolejności.
Z badań realizowanych przez BioStat® na potrzeby elektronicznej dokumentacji medycznej Medfile® wynika, iż pożądane oczekiwania pacjentów związane ze stroną internetową dotyczą:
– możliwości rejestracji online. Już coraz więcej pacjentów korzysta z tych form zapisywania się na wizyty specjalistyczne z uwagi na prostotę działania oraz szybką informację zwrotną na temat terminów wizyt. Dodatkową korzyścią jest możliwość otrzymywania SMS z potwierdzeniem rejestracji oraz przypomnienia o nadchodzącej konsultacji. W taki sposób pacjent jest zawsze poinformowany i pewny, że nic mu nie umknie,
– aktualnych opinii na temat specjalistów. W dobie szerokich możliwości wyboru dobrego specjalisty pacjent chce już na etapie zapisywania się na wizytę poznać opinie innych pacjentów. Kwestie zdrowotne są sferą bardzo wrażliwą i indywidualną dla każdego z nas, dlatego jest oczywistym, że chcemy oddać się w najlepsze ręce. Warto dbać o aktualne opinie na swojej stronie, prosić o referencje pacjentów. W ten sposób buduje się swoją rangę oraz rzetelność w ich oczach,
– zdjęcia gabinetu, sprzętu, zespołu specjalistów. Duże gro naszej populacji to wzrokowcy, ale nie tylko dla nich ważny jest aspekt wizualny gabinetu czy placówki. Pacjenci lubią wcześniej zobaczyć, jak wygląda miejsce, do którego udają się na wizytę. Daje to z pewnością poczucie bezpieczeństwa, że trafimy w miejsce przyjazne i estetyczne,
– aktualne dane kontaktowe i godziny przyjęć. Zawsze należy aktualizować takie dane. Nie tylko dla pacjentów, którzy wolą tradycyjne formy zapisywania się na konsultacje. Aktualne dane kontaktowe świadczą o autentyczności placówki i oferowanych przez nią świadczeń.
Po trzecie – content marketing
Eksperckość zawsze jest pożądana, zwłaszcza w dobie ekspresowej możliwości uzyskiwania informacji. Pierwszym źródłem wiedzy o stanie swojego zdrowia pacjenci szukają właśnie w Internecie. Tak zwany „wujek google” zawsze służy radą i odpowiedzią, dlatego tak ważne jest, aby pacjenci trafiali na wartościowe materiały tworzone właśnie przez specjalistów – lekarzy czy fizjoterapeutów. Publikowanie artykułów dotyczących zdrowia na własnej stronie internetowej nie tylko buduje autorytet ale także pozwala odnaleźć pacjentowi usługi i zapoznać się z ofertą danego gabinetu czy placówki. Content marketing, czyli zamieszczanie treści wartościowych z punktu widzenia pacjenta doskonale pozwala wypromować swoja osobę jako eksperta.
Po czwarte – pozycjonowanie (SEO)
Samo założenie strony internetowej to pierwszy krok w celu zbudowania świadomości swojej marki w oczach pacjenta. Należy jednak pamiętam o zasadach rządzących stronami www. Bez odpowiednich słów kluczowych czy zaplecza SEO pacjent może w ogóle może do nas nie trafić. Tutaj warto wesprzeć się agencjami lub dedykowanymi portalami, które pozycjonowanie strony oferują w ramach swoich usług hostingowych (patrz punkt siódmy).
Po piąte – portale medyczne
Portale medyczne to baza danych o specjalistach. Warto posiadać taką wizytówkę, która przeniesie użytkownika bezpośrednio do dedykowanej strony internetowej.
Po szóste – media społecznościowe
Media społecznościowe razem ze stroną internetową stanowią zgrany duet. Publikowane treści na Facebooku można linkować do strony internetowej i w ten sposób budować zaangażowanie pacjenta. Obecność w social mediach pozwala na nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi pacjentami, którzy mogą trafić na profil poprzez rekomendację rodziny czy znajomych. Ważne, aby treści były publikowane regularnie i stanowiły wartość dodaną dla pacjentów.
Po siódme – elektroniczna dokumentacja medyczna Medfile® z darmową stroną www i katalogiem gabinetów „Znajdź specjalistę”
Pracując nad programem do elektronicznej dokumentacji medycznej Medfile® specjaliści od strategii i rozwoju portalu nie zapomnieli o sferze marketingowo – promocyjnej dla użytkowników systemu. Każdy klient posiada swoją własną stronę www oraz jest obecny w katalogu gabinetów.
Jak to działa? Otóż w trakcie zakładania bezpłatnego konta w Medfile® tworzy się wizytówka strony internetowej, która automatycznie dodawana jest do katalogu gabinetów. Następnie wystarczy uzupełnić dodatkowe informacje na temat godzin przyjęć czy aktualności oraz dodać galerię zdjęć. Dzięki minimalnemu nakładowi pracy taką stronę tworzy się w pięć minut. W ten sposób w Medfile® możliwe jest kompleksowe prowadzenie marketingu oraz procesu diagnostyczno- terapeutycznego. Specjaliści skupiają się na realizowaniu wizyty, pozycjonowaniem zajmuje się Medfile®.
Podsumowując wszystkie niezbędne funkcje są w jednym programie – Medfile®
- Darmowa strona www i miejsce w bazie gabinetów, pozycjonowanie,
- Rejestracja online wraz z integracją z portalem ZnanyLekarz,
- Realizacja konsultacji dzięki EDM Medfile®.
Reklama gabinetu lekarskiego – potrzebujesz więcej informacji? Umów się na bezpłatną prezentację systemu. Zadzwoń pod numer (+48) 530 610 330 lub napisz do nas maila na adres: biuro@medfile.pl
Zobacz więcej: www.medfile.pl
Zobacz także:
Telemedycyna – przyszłościowe modele biznesowe służby zdrowia.
Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®, Ekspert Medfile®
BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta